'Stödja' svenska handlare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

'Stödja' svenska handlare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

.. och eftersom morgonkaffet börjar ge effekt så kommer ett par rader om andra marknadsföringsknep:

Köp 3 betala för 2
    Om alla produkter kostar lika mycket och man får den billigaste på köpet så innebär det en total rabatt på 33% på köpet (inte super fantastisk rabatt om man frågar mig).

Handla för X kronor och få presentkort på Y kronor
    Man har ingen rabatt på första köpet, presentkortet måste användas på nästa köp. Den totala rabatten är presentkortet / totala kostnaden för båda köpen.

Rabatt på rabatt
    Om en produkt säljs med 25% rabatt och butiken ger ytterligare 25% på reapriset så är den totala rabatten cirka 44% på ursprungspriset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
      ....möjligheten att känna på produkten man ibland betalar extra för på produktens pris när man handlar i fysisk butik.
      Du har t.o.m. bättre möjligheter att göra detta eftersom distanslagen tillåter att du testar produkten i 2 veckor.
      Det finns fall där folk köpt en kamera som dom haft med sig på charterresa och sedan fått rätt i domstol att lämna tillbaka enligt distanslagen.

Så om du plockar upp en Revo Beast, drar till Rugen över helgen och är missnöjd får du retunera varan!

(Jag håller dock med om detta är orimligt, men så är det rättsliga läget!)

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
        Du har t.o.m. bättre möjligheter att göra detta eftersom distanslagen tillåter att du testar produkten i 2 veckor.
        Det finns fall där folk köpt en kamera som dom haft med sig på charterresa och sedan fått rätt i domstol att lämna tillbaka enligt distanslagen.

Så om du plockar upp en Revo Beast, drar till Rugen över helgen och är missnöjd får du retunera varan!

(Jag håller dock med om detta är orimligt, men så är det rättsliga läget!)
        Japp, så är det och det kom lite ändringar förra året som stärker konsumentens skydd ytterligare. Det finns prejudikat hos Allmänna Reklamationsnämnden som säger att du inte ens behöver ha originalkartong kvar när du lämnar tillbaka produkten så länge produkten är i väsentligt oförändrat skick... Enda haken är dock att köparen står för returfrakten.

Kommentera

Jag tycker Sportfiskarna (som jag är medlem i), som numera har forumet, kan börja med att plocka bort alla annonser som bryter mot prissättning i marknadsföring!

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
            .. och eftersom morgonkaffet börjar ge effekt så kommer ett par rader om andra marknadsföringsknep:

Köp 3 betala för 2
            Om alla produkter kostar lika mycket och man får den billigaste på köpet så innebär det en total rabatt på 33% på köpet (inte super fantastisk rabatt om man frågar mig).
            Om alla varor kostar lika mycket finns ju ingen billigaste vara att få på köpet Hur mycket rabatt anser du vara skäligt och "superfantastisk"? Sportfiskehandlare i Sverige täljer inte guld med smörkniv, jag lovar..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Om alla varor kostar lika mycket finns ju ingen billigaste vara att få på köpet Hur mycket rabatt anser du vara skäligt och "superfantastisk"? Sportfiskehandlare i Sverige täljer inte guld med smörkniv, jag lovar..
              Haha, det var ett exempel där jag inte ville krångla till det När det gäller storleken på rabatten så beror det helt och hållet på vilken typ av produkt det är då marginalen skiljer mellan olika produktområden. Det jag menar med att 33% rabatt inte är super fantastiskt är i relation till det man behöver spendera för att få den rabatten.

Säg att du vill ha EN produkt för X kronor, för att få den där "på-köpet-produkten" så måste du köpa TVÅ produkter för X kronor.
              Spenderade kronor = 2 * X kronor

Slutsats: Du har betalat mer än vad du tänkte från början

Det som får mig att luta mer åt ett köp är när en produkt har ett superpris (kraftigt reducerat sett till marknadspris). Tyvärr är det mer sällan numera man känner att man gjort ett riktigt kap men när man väl känner det så är det ju inte ovanligt att man kompletterar sitt inköp med fler produkter "när man ändå är igång och beställer". Hursomhelst så väger jag alltid in fraktkostnaden, om den äter upp hela rabatten så kommer jag inte att beställa alls.

Kommentera

Men ärligt talat, det är ju ingen som 'gör fel' mer än konsumenten om du lockas in av en billig vara och köper fler. Värde är alltid subjektivt - och uppenbarligen har konsumenten accepterat totalkostnaden om vederbörande accepterat anbudet och betalat. Totalkostnaden står alltid svart på vitt innan man betalar.
                Priserna är i min erfarenhet alltid tydliga och inga hemliga avgifter läggs på efter att man bekräftat beställningen (vilket hade varit direkt lurendrejeri). Antingen betalar man priset i kassan, och därmed ger sitt medtycke till priset, eller så gör man inte det.

Kommentera

En intressant aspekt med "köp 3, betala för 2" är hur det antyder vilka påslag säljaren har.
                  Man kan i princip säga att handlaren hellre säljer 3 saker för 2*normalpris än 1 sak för 1*normalpris. För det är ju det han lockar med (*).

Antag att handlaren köper in varan för 50kr, lägger på 100% och säljer för 100kr. Förtjänst 50kr.
                  Han har sedan kampanj med erbjudande att köpa 3 varor (hans kostnad 150kr) för priset av 2 (200kr). Förtjänst 50kr.

Med 100% pålägg är alternativen i förtjänst lika stora alltså. Om det ska vara intressant för säljaren torde han behöva tjäna mer på kampanjen (3 för 2) än det normala erbjudandet, kan man tycka. För att nå detta ska hans normala påslag vara större än 100%. Då ökar hans förtjänst för kampanjen.

- Dvs, för erbjudanden om "3 för priset av 2" bör säljarens normala påslag vara 100% eller mer för att detta ska vara en förtjänst.
                  *Tänkvärt kanske? Inte alls ovanligt. Skiljer dock mellan branscher.*

(*) Detta resonemang förutsätter att kund köper 3 varor av samma normalpris. Så är ofta inte fallet utan säljaren kan utnyttja att den billigaste ("gratis") varan är just billigare än de övriga två. Handlaren kan givetvis även utnyttja detta till att locka in kund till affär och förhoppningsvis sälja även annat. Eller bara sälja ut det osäljbara lagret av vissa produkter som annars måste reas ut ännu billigare. Dvs, att varans "normalpris" är högre än dess faktiska marknadspris (vad köparna är villiga att betala och faktiskt köper för).

Hur som, 33% rabatt tycker jag är en bra rabatt som kund.

/Vad nu detta har med fiskehandelns prissättningar att göra?

Kommentera

Blanda inte ihop förtjänst och vinst, dock. Att fiskesaker i Sverige är dyrare än i Polen har ingenting med snikenhet eller fulspel att göra, utan att direkta och indirekta skatter är så höga att man helt enkelt inte kan konkurrera med priset.
                    Jag säger inte att du gör det, jag bara noterar i allmänhet. Ibland är människor snabba på att peka ut fel förövare, så att säga.

När allt kommer omkring är svenska handlare förvånansvärt bra på att hålla låga priser i jämförelse med länder med lägre overhead- och fasta omkostnader. Tittar man på andra hobbys är prisskillnaden Sverige-utlandet enormt mycket större. Fiske är dock tillräckligt stort för att leva på mindre marginaler.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                      /Vad nu detta har med fiskehandelns prissättningar att göra?
                      Min uppfattning är att det förekommer i alla branscher inkl. sportfiske-branschen och jag säger inte konsumenter gör fel eller rätt när dom handlar. Jag vill bara uppmärksamma bakomliggande aspekter sett till prissättning och marknadsföring. Konsumenten har alltid subjektiv ensamrätt i att tycka om det är ett bra köp eller inte.

Däremot tycker jag rekommenderade priser överlag är ett gissel, ett rekommenderat pris är en väldigt subjektiv bild över vad en butik/leverantör TYCKER att en produkt ska kosta. Rabatt på det rekommenderade priset kan därför vara vilseledande och inom sportfisket så ligger rek.priser. förvånansvärt högt sett till marknadspriser. Om handlare säljer till marknadspris så är det ju inte direkt så att de går under (har haft tillgång till prislistor från leverantörer inom branschen).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 230 visningar
                      0 gillar