Quintrex sverige - haft otur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex sverige - haft otur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Anteman;

    Både CE-märkning och "blåskyltning" av båtar kostar en massa pengar. ...

    Gös-Jonte har förklarat en del ovan, men han vet nog betydligt mer....

    Stränga regler gäller när företag säljer båtar till privatpersoner eller till andra företag. Betydligt mildare regler gäller när privatpersoner säljer båtar, speciellt begagnade båtar, till varandra...

    Man lär så länge man lever!

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Ja det är jag klar över men i princip är det väl en engångskostnad?
    Om en båttillverkare väl fått en båtmodell CE-godkänd till en möjligen hög initial kostnad så lär de kunna fortsätta att CE-märka alla följande båtar utifrån det godkännandet så längre båten följer de säkerhetsmässiga specifikationerna för CE-godkännandet?

    Alltså en slags motsvarighet till EU-typgodkännandet för hela fordon, t ex bilar?

    Kan väl knappast vara så att Linder, Buster mfl behöver betala stora summor för varje enskild båt med CE-märket på skrovet?
    Senast ändrad av anteman; 2017-05-31, 21:59.

    Kommentera


    • #12
      Eu reglement är ju bra lustiga. Undrar vad som är bakgrunden? Vill man främja inom-eu-tillverkning eller minska antalet osäkra båtar?

      Kommentera


      • #13
        Hittade direktiven bara att läsa för dem som är intresserade.


        Nya direktivet
        , gamla direktivet

        /Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2017-06-01, 06:27.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja det är jag klar över men i princip är det väl en engångskostnad?
          Om en båttillverkare väl fått en båtmodell CE-godkänd till en möjligen hög initial kostnad så lär de kunna fortsätta att CE-märka alla följande båtar utifrån det godkännandet så längre båten följer de säkerhetsmässiga specifikationerna för CE-godkännandet?

          Alltså en slags motsvarighet till EU-typgodkännandet för hela fordon, t ex bilar?

          Kan väl knappast vara så att Linder, Buster mfl behöver betala stora summor för varje enskild båt med CE-märket på skrovet?
          Problemet är väl då att båtarna inte går att CE-märka från fabrik eftersom de inte är färdigbyggda vid exporten och således inte uppfyller CE-kraven. De byggs ju i princip ihop i sverige för att hålla nere fraktpriset. Någon berättade för mig att de skickade kanske 30-40 båtar I varje container och sedan bygger dem färdigt i sverige. Med de nya reglerna måste alltså båten vara färdigbyggd vid export och då kanske bara 8 st får plats i en container. Vilken kund vill betala det frakttillägget?

          Kommentera


          • #15
            Ren och skär protektionism från EU:s sida, är det månne så att Buster, Silver & co inte klarar sig i konkurrensen med sina överprisade pråmar ? Enligt mig kan EU ta och köra sina direktiv dit solen inte skiner.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
              Problemet är väl då att båtarna inte går att CE-märka från fabrik eftersom de inte är färdigbyggda vid exporten och således inte uppfyller CE-kraven. De byggs ju i princip ihop i sverige för att hålla nere fraktpriset. Någon berättade för mig att de skickade kanske 30-40 båtar I varje container och sedan bygger dem färdigt i sverige. Med de nya reglerna måste alltså båten vara färdigbyggd vid export och då kanske bara 8 st får plats i en container. Vilken kund vill betala det frakttillägget?
              Så kan det säkert vara som sagt men kan inte importören låta testa och CE-certifiera sin färdigställda modell här i Sverige som jag var inne på?

              Läser man Monkeys text nedan så får kanske importören låta bli tillverkare när de slutmonterar delarna till en båt i Sverige och därefter CE-certifierar den här?
              Senast ändrad av anteman; 2017-06-03, 15:47.

              Kommentera


              • #17
                Saxade lite från direktivet. Känns som det blir lite tolkning när jag skummade igenom det tidigare men inte konstigare än annan lag text.

                Kanske kan förtydliga att tillverkaren CE märker produkterna som säkran/intygar av de håller gällande krav.

                Saxat från konsumetverket: Bara tillverkaren får CE-märka produkter
                Det är bara tillverkaren eller tillverkarens representant som får CE-märka en produkt. Importörer, distributörer och återförsäljare får alltså inte CE-märka en produkt.


                Detta gäller all CE märkning inte bara båtar.


                (9)
                Produkter som omfattas av detta direktiv och som släpps ut på unionsmarknaden eller tas i bruk bör överensstämma med relevant unionslagstiftning och de ekonomiska aktörerna bör ansvara för att produkterna uppfyller erforderliga krav i förhållande till den roll de har i leveranskedjan, så att en hög nivå för skyddet av allmänna intressen, såsom hälsa och säkerhet, konsument- och miljöskydd, kan säkerställas och rättvisa konkurrensvillkor på unionsmarknaden garanteras.
                (10)
                Alla ekonomiska aktörer som ingår i leverans- och distributionskedjan bör vidta lämpliga åtgärder för att se till att produkter som omfattas av detta direktiv och är korrekt byggda och underhållna inte äventyrar hälsa och säkerhet för personer, egendom eller miljö, och för att se till att de endast tillhandahåller sådana produkter på marknaden som är förenliga med relevant unionslagstiftning. I detta direktiv bör det fastställas en tydlig och proportionell fördelning av skyldigheterna som svarar mot varje aktörs roll i leverans- och distributionskedjan.
                (11)
                Eftersom vissa uppgifter bara kan utföras av tillverkaren, är det nödvändigt att göra en tydlig åtskillnad mellan tillverkaren och aktörer i senare led i distributionskedjan. Det är också nödvändigt att göra en tydlig åtskillnad mellan importören och distributören, eftersom importören för in produkter från tredjeländer på unionsmarknaden. Importören bör därför se till att dessa produkter uppfyller de tillämpliga unionskraven.
                (12)
                Tillverkaren, som besitter detaljkunskap om konstruktions- och tillverkningsprocessen, är den som bäst kan genomföra hela förfarandet för bedömning av överensstämmelse. Därför bör bedömning av överensstämmelse även fortsättningsvis vara en skyldighet som åligger endast tillverkaren.
                (13)
                Det är nödvändigt att säkerställa att produkter som omfattas av detta direktiv och som förs in på unionsmarknaden från tredjeländer uppfyller alla tillämpliga unionskrav, och framför allt att tillverkarna har låtit dessa produkter genomgå lämpliga bedömningsförfaranden. Det bör därför föreskrivas att importörerna ska se till att de produkter som de släpper ut på marknaden uppfyller de tillämpliga kraven och att de inte ska släppa ut produkter som inte uppfyller dessa krav eller som utgör en risk. Av samma skäl bör det också föreskrivas att importörerna ska se till att förfaranden för bedömning av överensstämmelse har genomförts och att den CE-märkning och dokumentation som har tagits fram av tillverkarna är tillgängliga för kontroll av tillsynsmyndigheterna.
                (14)
                När distributören, efter det att en produkt som omfattas av detta direktiv har släppts ut på marknaden av tillverkaren eller importören, tillhandahåller denna produkt på marknaden, bör distributören iaktta vederbörlig omsorg för att se till att hanteringen av produkten inte inverkar negativt på produktens överensstämmelse med tillämpliga regler. Både importörer och distributörer förväntas iaktta vederbörlig omsorg för att se till att de produkter som de släpper ut eller tillhandahåller på marknaden uppfyller de tillämpliga kraven.
                Senast ändrad av Monkey; 2017-06-03, 13:59.

                Kommentera


                • #18
                  En lösning hade ju varit att Quintrex säljer båtarna som råvara/byggsats och inte färdig produkt och man i Sverige skapar en slutprodukt av den som man sedan CE-märker. En variant av det Anteman föreslår.
                  Antar att man idag köper dem "färdiga" och bygger på "extrautrustningen" även om det råkar gälla fast inredning som toftar etc.
                  Quintrex lär inte vara de enda som får problem med detta. Hur är det t ex med Kimple och andra asiatiska båtar som säljs här?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                  130 svar
                  25 330 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                  6 svar
                  1 232 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Linkan81  
                  Startad av Julle68, 2023-11-28, 18:17
                  42 svar
                  7 520 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Backslag  
                  Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                  5 svar
                  1 199 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Villespinn91, 2024-11-12, 08:09
                  23 svar
                  1 080 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Villespinn91  
                  Arbetar...