Mieko fishing försatt i konkurs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mieko fishing försatt i konkurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mieko fishing försatt i konkurs

    Såg enligt deras instagram att det gått i stöpet. Tråkigt

  • #2
    Ja det är synd, var alltid snabb leverans och utomordentlig kundservice vid problem!

    Kommentera


    • #3
      Fler butiker lär följa då konsolideringen av branschen kommer att fortsätta. Personligen tror jag att svenska nätbutiker på sikt kan få det tufft överlag då skattenivåerna gör det billigare för konsumenter att beställa från andra europeiska länder.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
        Fler butiker lär följa då konsolideringen av branschen kommer att fortsätta. Personligen tror jag att svenska nätbutiker på sikt kan få det tufft överlag då skattenivåerna gör det billigare för konsumenter att beställa från andra europeiska länder.
        Japp. Ett tydligt exempel är då man jämför priser på rullar mellan svenska butiker och Angel domäne.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Ja eller om man jämför priset på beten mellan svenska butiker och http://www.koederwahnsinn.de/.
          Jag skulle inte bli förvånad om alla mellanled till slut kapas och man bara får se försäljning på nätet direkt av tillverkarna. Danielsson flugrullar har redan tagit steget. Egentligen är det ganska meningslöst med mellanleden eftersom man oftast ändå inte kan pröva grejorna innan köp. Att svinga ett flugspö inne i en butik säger ingenting om hur det kastar.

          Kommentera


          • #6
            Jätte tråkig!!! Deras servicekänsla var det inte fel på iaf- grymt nójd alltid.
            Vad som gäller prisnivån i Sverige så tror jag problemet ligger till stor del hos Normark & Co. Handlarnas inköpspriser här ska ligga på närmast slutpriset av några europäiska handlare.

            Kommentera


            • #7
              Inte så svårt att förstå om man sätter sig in lite djupare i hur det ser ut i Svedala jämfört med stora delar av världen. Att ha personal i Sverige är vansinnigt dyrt. Både hos handlarna och hos "Nordmark & Co". Klart som tusan att det blir dyrt i personalintensiva branscher som att driva en fiskebutik. Inkomstskatter, arbetsgivaravgifter, lönenivåer etc är skyhögt högre än i många andra länder i jämförbara branscher. Den enda skatt som faktiskt anses som låg är vinstskatt för företag. Vi har dessutom ingen förmögenhetsskatt eller arvsskatt. Men ingen av dessa tre "fördelar" spelar någon större roll när "driftskostnaderna" är så orimligt höga att det inte blir någon vinst för tex Mieko.

              Det finns givetvis andra orsaker som spelar in. Varför lyckas Söders så bra? De agerar ju i samma land. I mitt yrke så har jag förmånen att få resa runt en hel del i landet. Brukar oftast titta in hos diverse sportfiskebutiker. De allra flesta har en nivå som knappast gör en köpsugen. Tråkiga, röriga med ett trist utbud och tråkig personal. Söders, sportfiskeboden, sporting och några fler är på en helt annan nivå. Det är riktigt kul att handla hos dessa. Betalar gärna lite extra för servicen, men inte ens det gäller oftast för branschen lysande stjärnor. De trista butikerna har ofta en högre prisnivå. Och nej, det handlar inte bara om stordrift. Sumpans sportfiske, butiken i Bollnäs som jag inte minns namnet på, Upplev i Linköping och sportfiskeboden är bra exempel på mindre butiker som känns genuina och som jag gärna handlar i. Berras är däremot inte på min favoritlista. Stora men ofta röriga och med ett utbud som inte tilltalar mig. Att det ofta är felmärkta priser om det ens finns en prislapp gör inte saken bättre..

              Att butiken i Nyköping försvann liksom den fruktansvärt trista butiken som tidigare låg i Vällingby förvånar mig inte ett dugg. En annan riktig skitbutik är Länna Sport i Stockholm som ska vara en Pro butik för ABU. Tror det står 5 trötta spön av 1996 års modell i ett ställ. De har nog också ett tiotal beten. Sedan är det stopp. På detta sätt tar många av branschens butiker bort sig själva
              Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-09, 22:36.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Beklagar Meikos konkurs...

                On-line shopping ökar exponentiellt. Naturligtvis kommer dom "butiker" som inte kan hålla ett intressant och prismässigt konkurrenskraftigt sortiment med bra on-line shopping att slås ut. (Meikos konkurs kan ha helt andra orsaker, jag kommenterar inte just den)

                Sverige lider av sin förhållandevis låga population. Marknadsunderlaget är ju lågt i Sverige med våra 10 milj invånare i förhållande till länder som Tyskland eller England. Vår relativt starka köpkraft har hittills bevarat en hel del butiker men dom kommande 10-20 åren klmmer vi nog se stora förändringar. Dom företag som anpassar sig och öppnar dörrar för nya sätt att locka kunder kommer klara detta.
                Företag med skuldbörda, gamla lager av produkter som är inaktuella/svårsålda och höga personal/lokal kostnader kommer så småningom förvinna.
                Trist för visst är det härligt att gå in i en välsorterad butik och kolla in vad man funderar på att köpa.

                Jag handlar mycket online, så blir det för mig själv av flera skäl.
                -Jag har 6 mil in till stan så en resa t/r med dagens bensinpriser kostar alltså nästan 200:- vilket motsvarar fraktkostnaden om jag beställer online. (Många webshoppar bjuder dessutom på frakten vid lite större köp)
                -Det har hänt många gånger när man besökt en fysisk butik att dom faktiskt inte har dom prylarna man vill köpa i lager.
                -Även om det ger en viss fördel att "tafsa" på spön o rullar etc får man inte en rättvis bild innan man fiskat med dom några dagar... man köper alltså nästan "grisen i säcken" för det mesta ändå.

                Jag kan alltså oftast lika gärna kolla tester och reviews på YouTube och sen köpa prylarna online istället.

                Jag vill dock belysa att många webshoppar idag är ganska bristfälliga.
                -Det är vanligt med otroligt futtig och sparsam info om sina produkterna. Oftast bara en enda liten bild i låg upplösning och 2 rader text. Många gånger saknas teknisk information. Fler och större bilder efterlyses. Länkar till tillverkarens hemsida/produktsida. Egna videos där butiken demonsterar produkten är kanonbra! Länkar till oberoende recensioner/tester är också bra.
                -Många webshoppar kan vara krångliga och dåligt organiserade. Svårt att hitta en speciell produkt, särskilt beten/drag där det kan finnas hundratals. Mycket bättre filterfunktiner behövs alltså! (Man ska på en bra sida kunna filtrera fram alla sjunkande-ytgående-gröna-wobblers-mellan 50-100g-i prisklass 75-125:-)
                -En del butiker har väldigt sega och långsamma servers (Olssons Fiske tex) vilket kan vara ganska irriterande (annars gillar jag Olssons så ingen kritik i övrigt).
                -Felaktigt angivet lagersaldo otroligt vanligt. Helt oacceptabelt vilket har fått mig att avstå från fortsatta köp från ett en del svenska web-shoppar efter dåliga erfarenheter.
                -Betalningsrutiner var ett problem tidigare men här tycker jag de flesta har bra alternativ idag. Klarna, PayPal är utmärkta alternativ!

                Jag tror dom företag som belyser punkterna ovan och ger oss riktigt bra on-line shopping kommer klara sig utmärkt.
                Det finns absolut plats för fysiska butiker också men inte utan att dom har en riktigt bra web-shop där merparten av försäljningen ligger idag.

                Prisnivåerna i Sverige kommer nog alltid att ligga lite högre än när man handlar från Tyskland tex. Jag betalar gärna LITE extra om jag vet att jag får snabb o bra lokal service men allt är ju relativt. Det är ju faktiskt många gånger priset som avgör.... skiljer det 100:- på en dyrare produkt... ja ok... men ofta skiljer det långt mycket mer tyvärr! Detta är väl något som tillverkare och grossiter får jobba på för att få konkurrenskraftiga priser i Sverige i förhållande till EU i övrigt.

                Out of buissness.... trist hur som helst när sånt händer.....
                Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-12, 08:53.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror att det även fortsättningsvis kommer finnas behov av bra butiker, där de som inte är väldigt insatta kan få hjälp att plocka ihop en fiskeutrustning och där de som verkligen är insatta kan nörda ner sig. Ta Söders som ett exempel, där är det ofta mycket folk trots att de har en välfungerande webbutik. Visst, priserna är inte alltid de lägsta men sortimentet är fantastiskt, vill jag känna på ett spö kan jag nästan vara säker på att det finns i butiken. Skiljer det våldsamt mycket i pris mot vad man kan hitta på nätet kan man förstås gå hem och beställa det och vänta på leverans, men om det skiljer ett par hundra är det värt att få med sig prylarna hem direkt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Inte så svårt att förstå om man sätter sig in lite djupare i hur det ser ut i Svedala jämfört med stora delar av världen. Att ha personal i Sverige är vansinnigt dyrt. Både hos handlarna och hos "Nordmark & Co". Klart som tusan att det blir dyrt i personalintensiva branscher som att driva en fiskebutik. Inkomstskatter, arbetsgivaravgifter, lönenivåer etc är skyhögt högre än i många andra länder i jämförbara branscher. Den enda skatt som faktiskt anses som låg är vinstskatt för företag. Vi har dessutom ingen förmögenhetsskatt eller arvsskatt. Men ingen av dessa tre "fördelar" spelar någon större roll när "driftskostnaderna" är så orimligt höga att det inte blir någon vinst för tex Mieko.

                    Det finns givetvis andra orsaker som spelar in. Varför lyckas Söders så bra? De agerar ju i samma land. I mitt yrke så har jag förmånen att få resa runt en hel del i landet. Brukar oftast titta in hos diverse sportfiskebutiker. De allra flesta har en nivå som knappast gör en köpsugen. Tråkiga, röriga med ett trist utbud och tråkig personal. Söders, sportfiskeboden, sporting och några fler är på en helt annan nivå. Det är riktigt kul att handla hos dessa. Betalar gärna lite extra för servicen, men inte ens det gäller oftast för branschen lysande stjärnor. De trista butikerna har ofta en högre prisnivå. Och nej, det handlar inte bara om stordrift. Sumpans sportfiske, butiken i Bollnäs som jag inte minns namnet på, Upplev i Linköping och sportfiskeboden är bra exempel på mindre butiker som känns genuina och som jag gärna handlar i. Berras är däremot inte på min favoritlista. Stora men ofta röriga och med ett utbud som inte tilltalar mig. Att det ofta är felmärkta priser om det ens finns en prislapp gör inte saken bättre..

                    Att butiken i Nyköping försvann liksom den fruktansvärt trista butiken som tidigare låg i Vällingby förvånar mig inte ett dugg. En annan riktig skitbutik är Länna Sport i Stockholm som ska vara en Pro butik för ABU. Tror det står 5 trötta spön av 1996 års modell i ett ställ. De har nog också ett tiotal beten. Sedan är det stopp. På detta sätt tar många av branschens butiker bort sig själva
                    Det är helt klart att det är dyrt att anställa folk och det är därför det ser ut som det gör inom detaljhandel och restaurang med att de som anställs ofta kommer med statlig finansiering. Det finns en anledning till varför ICA och Axfood plötsligt nästan bara anställer personer med invandrarbakgrund eller personer med någon lättare funktionsnedsättning. Sporting har ganska svaga finanser. De har legat på en soliditet runt 10% i de senaste boksluten med en omsättning runt 10 miljoner. Sportfiskeboden har halva den omsättningen och går just så pass runt. Söder och Olssons går som tåget och även Dogger kan sägas tillhöra den kategorin. Sportfiskegiganten är stabila. Sporting och EL-GE är sådana som kan få det kärvt om ekonomin viker. Många av de butiker som inte kommer att klara av att finansiera en bra e-handelsplattform kommer att bli livsstilsföretag bästa fall. Jag tror också att många butiker har fått lidit hårt av de konkurser och rekonstruktioner som varit. Någon skall betala för kreditförlusterna. När nu Berras rekonstruerades (för vilken gång i ordningen?) så lär det ha påverkat alla andra aktörer.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                    99 svar
                    26 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                    134 svar
                    29 659 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    112 svar
                    22 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Johaan
                    av Johaan
                     
                    Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 553 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-04-27, 14:00
                    22 svar
                    1 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...
                    X