Biltema, sista köpet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltema, sista köpet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

AGM batterierna är väldigt vanliga som förbrukarbatterier liksom GEL , dom har väldigt bra cyklingsegenskaper och är underhållsfria.

Det är smart och kolla vilken typ man har så man kan använda batteriet maximalt för det är.ganska stora skillnader i hur dom laddas bäst ,ytterliggare en faktor avgör hur hög laddningsgrad man uppnår och
    det är temperaturen - dock spelar den inte så stor roll för iaf båtmotordrift.

Kommentera

Vill minnas att Exide sa till mig att vilospänningen på gel ligger uppåt 13,0V vilket sägs även här:
      http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm Här sägs 12,8-12,9V gälla: https://www.batterystuff.com/kb/arti...ry-basics.html
      Min multimeter säger 13-13,1V om jag minns rätt men det kanske säger mer om mitt instrument... (eller laddaren, huga. Fast det är en Exide och de borde kunna göra laddare till sina batterier...)

Här kan man lätt se hur laddspänningen ska ändras med omgivande temperatur. Precis som Turner Letuce säger så behövs rätt laddare till en given batterityp och den bör temperaturkompensera om man laddar bortom rumstemperatur.
      I annat fall så blir batteriet inte fulladdat eller rent av överladdat. http://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

Kommentera

Jag har handlat bilbatterier på Biltema och lyckats returnera batterier som jag nyttjat i över ett år när dem tappat sin förmåga att ta emot laddning.

Kommentera

Uppdatering:
          Ringde kundtjänst och berättade hur jag blivit bemött...
          Kundtjänst trodde det var en praktikant/nyanställd som hanterat mitt ärende!
          (men mannen med det Jugoslaviska namnet för Göran, har jobbat där sen varuhuset öppnat).
          Hur som, "Göran" ska nu ladda batteriet i varuhuset och se om det (fortfarande) tappar spänningen.
          Fortsättning följer....
          Tack för tipsen i tråden!
          Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Så, då har Biltema laddat batteriet, värde 12,78. 4tim senare värde 12,48.
            Inga problem tänkte jag....
            Men Göran laddade igen och direkt efter laddning är värdet 13,61, ett supervärde enligt Göran.
            Och enligt mätutrustningen är värdet "bra batteri". Så det går inte att reklamera batteriet, biltema måste gå på det som mätaren visar...
            (Men nu kan han byta batteri om jag har orginalkartongen, vilken jag slängt).
            (dessutom var det sista batteriet, så jag kan inte bara byta kartong).
            Efter en sabla massa tjaffs, får jag ett tillgodokvitto, med löfte om att jag köper ett nytt och lämnar den kartongen.
            Men, då detta var mitt sista köp på Biltema, så kommer dom sakna en kartong....
            Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
              Så, då har Biltema laddat batteriet, värde 12,78. 4tim senare värde 12,48.
              Inga problem tänkte jag....
              Men Göran laddade igen och direkt efter laddning är värdet 13,61, ett supervärde enligt Göran.
              Och enligt mätutrustningen är värdet "bra batteri". Så det går inte att reklamera batteriet, biltema måste gå på det som mätaren visar...
              (Men nu kan han byta batteri om jag har orginalkartongen, vilken jag slängt).
              (dessutom var det sista batteriet, så jag kan inte bara byta kartong).
              Efter en sabla massa tjaffs, får jag ett tillgodokvitto, med löfte om att jag köper ett nytt och lämnar den kartongen.
              Men, då detta var mitt sista köp på Biltema, så kommer dom sakna en kartong....

Helt absurt.
              Jag hade anmält det till ARN av ren jävla princip och ilska.
              Inget snack om att det skulle gå igenom där. Även om det tar tid.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vadå ett "supervärde"
                Direkt efter laddning så visar såklart ett batteri högre spänning än om det har fått vila ett tag..

De vet absolut inte vad de snackar om hör jag
                Solklar reklamation om det sjunker till 12,48 efter endast 4 timmar.

Fick du något svar på när batteriet var tillverkat?
                En klassiker är att spänningen kan se OK ut vid en första anblick men sedan sjunker den nästan omg efter en kort tid.. Typiskt för ett batteri som har stått oladdat en längre tid så syravikten har blivit för låg. Så att ta reda på hur gammalt batteriet är kan säga en hel del om dess skick och varför det inte håller laddningen nått vidare = kasst!

Kommentera

Tråkigt. Du borde få byta problemfritt. Aldrig haft problem med reklamationer, byten eller returer på Biltema. Det är ett rätt stort företag och jag kan inte tänka mig att Biltema inte accepterar denna reklamation. Kan du inte åka till ett annat Biltema med annan personal och reklamera där?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                  130 svar
                  25 300 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                  6 svar
                  1 227 visningar
                  0 gillar