Röda prislappar = rea? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röda prislappar = rea?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Haha nu har jag inte granskat alla butikers reor men jag tycker tvärtom, att hypen verkar större bland fiskebutiker detta året. Fler som har % på "hela" sortimentet.

    Kommentera


    • #12
      Upplev starta redan på onsdagen så att det inte fanns så många produkter kvar på fredag förstår jag. Dessutom har dom en alldeles utomordentligt bra support.
      Deras sida var ju jätte seg och överbelastad, så det jag klickade hem och fick bekräftat via klarna gick ända inte genom på något vis. Och igår när jag upptäckte det så var den ena produkten slut enligt saldo. Jag ringde och pratade med deras webbsupport. Som direkt började forska i orden och strax därefter ringde upp och förklade vad som hänt, ordnade upp det så orden blev komplett. Deras hemsida hade kraschat 3ggr under natten till fredag. Över 30k besökare, med en ny utformning på hemsidan satte det på test.
      Nåväl upplev kommer jag handla från igen. Men såklart söders med, och dogger, och happy angler mfl

      Kommentera


      • #13
        Tydligen inte ensam i mina tankar. Jag tänker fortfarande inte hänga ut någon negativt men åt andra hållet så har jag inga problem med att hylla de som gör något bra. Söders är en favorit. Inte alltid billigast, långt ifrån faktiskt men de är i det mesta bra att handla av. Stockholms fiske, Sportfiskeboden och Sporting likväl.

        Det var en lista i ett tidigare inlägg där ett gäng butiker radades upp som bra. Minst en av dessa butiker är en av de som jag definitivt INTE handlar av då jag tycker att det är riktigt lågt att hela tiden använda röda prislappar på allt.

        Det gäller också att skilja på olagligt eller oetiskt agerande och ett agerande som man kanske inte gillar.

        När det gäller BF så blev jag först lite besviken på Söders. Utbudet är lite snålt men å andra sidan så har de 20% på allt. Helt ok egentligen. Och definitivt inget som jag tycker är i oetiskt. Snarare tvärt om. Detta sätt att hantera BF gör mig besviken för att JAG inte kan fynda men det är fullständigt lagligt och etiskt. Till skillnad från butiken med röda lappar hela tiden eller exemplet som kommer i nästa stycke......

        Var ”inne” i en annan nätbutik nyss och hittade ett ”BF fynd”. En ABU Revo S. Priset ser ok ut. Tills man inser att det är en rulle ur den allra första generationen Revo och oridinarie pris är den såldes för då den lanserades för en massa år sedan. ABU är uppe i generation 4 nu. Hallå! Lurendrejeri minst sagt.

        Vet faktiskt inte vad detta beror på. Söders är proffs på att driva butik medan många andra är fiskeentusiaster som driver butik. Undrar om det helt enkelt är brist på kunskap om lagar och regler som ligger bakom agerandet. Vissa är säkert snåla och vill inte skriva av en gammal produkt. Konsumentverket skulle garanterat ha ett och annat att säga om en hel del av butikerna. Butiken som jag nämt där jag INTE handlar drivs av ett gäng riktigt sköna unga killar som brinner för fiske. Dock har de ett o annat att lära om kundvård, lagar o regler.

        En annan butik som förvånar på många sätt är jiggar.nu. De måste ligga på jordens mest svåråtkomliga platser. I Järna utanför Stockholm. Eller egentligen inte ens i Järna utan utanför. Längs E4 helt osynliga. De har även garanterat Sveriges minsta butik. Tre kunder och den är full. Butiken drivs dessutom förmodligen som ett hobbyprojekt av ett gäng grabbar som egentligen arbetar med annat men som brinner för fiske. Men, störtsköna lirare i butiken, kunniga och proffsiga, De har trots den lilla ytan ett bra utbud och ofta prylar på hyllan som är slut överallt annars. Att de vann både Gäddfemman och är svenska mästare i Gäddfiske säger väl snarare det mesta om dem.

        Någon skrev om Intropris tidigare. De är olika butiker där vissa är bättre medan andra är ...... å andra sidan verkar vissa av dem ha noll koll som gör att man kan fynda ordentligt där. Ett annat exempel är XXL. Om någon är intresserad så har de ett kalaspris på SZ senaste variant av Signature 40-140 gr spöt. Både haspel och multivaranten säljs för dryga 700 gr. Jo det är den senaste varianten. Jag köpte ett och har även ett av den förra generationen och kan jämföra.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-11-24, 21:19.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Butiker med "REA" nästan året runt eller till och med HELA året borde bötfällas för vilseledande reklam. En realisation ska vara något väldigt tillfälligt. Sälja ut sommarprylar på hösten, sälja ut vinterprylar på våren, Black Friday och så klart mellandagsrea. Där är de stora rea-tiderna och butiker borde så mycket som möjligt hålla sig till detta, bortsett från om de ska lägga ner kanske. (kanske glömt nån enstaka tid med mycket rea)

          Något som irriterar mig ENORMT är när butiker listar "rekommenderat pris" då det ger en skev bild av värdet på prylen och lurar konsumenter. Förbjud skiten. Visst kan producenter och grossister ge rekommenderade priser till butikerna men de ska fan inte listas som om de vore de normala priserna. Och ABSOLUT inte rea där de räknar ut procenten efter rekommenderat pris.

          Oseriösa lurendrejare listar rekommenderat pris nära sitt pris, till dem säger jag FU! Till alla andra butiker säger jag, tack för ärligheten!

          Kommentera


          • #15
            Jag hoppade över BF detta år
            ​​​​​​Skall fylla på lagret när våren närmar sig istället.
            Köpte mycket förra året och suktade länge för att få testa allt. Hahaha
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #16
              Det är tur att man sitter och dregglar på fiskesidor dag ut och dag in så att man har någon form utav koll när såna här reor dyker upp.
              Vid det här laget vet man ungefär vad butikspriset är kontra det rekommenderade priset, fiske.se ligger t.ex nästan alltid 10-20kr över dom större fiskebutikerna men det vägs ju givetvis upp av fri frakt. När butiker har ett pris på 99:- för ett 2 pack Pig Shads som BF-rea medans övriga butiker alltid har 89:- som standardpris och nu under BF sänkt till 59-69:- så kan man ju faktiskt sluta handla därifrån (detta gäller ju givetvis andra produkter också).

              XXL verkar ha haft mycket vettiga fynd men jag vet även av egen erfarenhet att dom haft produkter som kostat minst lika mycket eller mer trots att det ska föreställa att produkten ligger under Black Friday-rea, detta hände t.ex förra året trots att det då inte var en fiskeprodukt det handlade om.
              Som någon skrev, kika på vad Dogger skrev och även skrev redan förra året vid BF.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #17
                På tal om en del i min kommentar så fick jag ett reklam-mail från en sida som jag nån gång köpt ifrån, låt oss kalla sidan för johanssonsfiske .se

                I detta mail bad de om ursäkt för sina låga priser och fortsatte att berätta att de tillsammans med sitt pris valt att skriva "rekommenderat pris" och varför de gör så. De säger att de gör detta för att man som kund enklare ska kunna "jämföra priset på en vara hos dem med samma vara hos konkurrenter"

                Vidare förklarar de att priset inte är något som de hittar på, utan sätts av leverantören/tillverkaren och att det är vad leverantören/tillverkaren själv anser varan vara värd och så la de till att det rekommenderade priset är vad varan borde kosta hos ALLA återförsäljare.

                Jag ser inte den lokala järnaffären eller ÖoB som konkurrenter till fullfjädrade fiskebutiker, och en fiskebutik har nog aldrig leverantörens "rekommenderade pris" på prislappen på 95% av sitt utbud, åtminstone inte mer än kanske den första månaden eller två.

                Nej det hjälper inte deras kunder att "jämföra priser hos konkurrenter" att ha ett nästintill påhittat normalpris som jämförelse med ens eget pris, det gör det snarare till en ren lögn som påstår att detta pris inom parentes under eller bredvid butikens eget billigare pris skulle vara det normala och att butiken har ett lägre pris än konkurrenterna. Att grossisterna tar överpriser och sen använder en färdig mall för att räkna ut vad butiken "borde" ta betalt för varan är en helt annan sak och att butiken påstår att deras pris är sååå billigt för "kolla det rekommenderade priset!!!" är ett lågt sätt att göra affärer.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  På tal om en del i min kommentar så fick jag ett reklam-mail från en sida som jag nån gång köpt ifrån, låt oss kalla sidan för johanssonsfiske .se

                  I detta mail bad de om ursäkt för sina låga priser och fortsatte att berätta att de tillsammans med sitt pris valt att skriva "rekommenderat pris" och varför de gör så. De säger att de gör detta för att man som kund enklare ska kunna "jämföra priset på en vara hos dem med samma vara hos konkurrenter"

                  Vidare förklarar de att priset inte är något som de hittar på, utan sätts av leverantören/tillverkaren och att det är vad leverantören/tillverkaren själv anser varan vara värd och så la de till att det rekommenderade priset är vad varan borde kosta hos ALLA återförsäljare.

                  Jag ser inte den lokala järnaffären eller ÖoB som konkurrenter till fullfjädrade fiskebutiker, och en fiskebutik har nog aldrig leverantörens "rekommenderade pris" på prislappen på 95% av sitt utbud, åtminstone inte mer än kanske den första månaden eller två.

                  Nej det hjälper inte deras kunder att "jämföra priser hos konkurrenter" att ha ett nästintill påhittat normalpris som jämförelse med ens eget pris, det gör det snarare till en ren lögn som påstår att detta pris inom parentes under eller bredvid butikens eget billigare pris skulle vara det normala och att butiken har ett lägre pris än konkurrenterna. Att grossisterna tar överpriser och sen använder en färdig mall för att räkna ut vad butiken "borde" ta betalt för varan är en helt annan sak och att butiken påstår att deras pris är sååå billigt för "kolla det rekommenderade priset!!!" är ett lågt sätt att göra affärer.
                  Jo, såg det med.
                  Men samtidigt är det bra att dom tar upp det då det öppnar för en diskussion. Hundmatsmärket har ju börjat med att uppmärksamma detta och gjort något åt det.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    Jo, såg det med.
                    Men samtidigt är det bra att dom tar upp det då det öppnar för en diskussion. Hundmatsmärket har ju börjat med att uppmärksamma detta och gjort något åt det.
                    Ja visst är det bra att det uppmärksammas och att vissa handlare tar ett steg i rätt riktning!
                    Tänk om lanthandlar skulle skriva sitt eget pris med rea-procent framför "rekommenderat pris" på mjölken eller blandfärsen för att försöka lura kunder att tro att deras priser är bättre än konkurrenterna. Undrar hur lång tid det skulle ta innan kvällstidningarna skrev stora rubriker om det och folk började bojkotta av ilska...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                      Jo, såg det med.
                      Men samtidigt är det bra att dom tar upp det då det öppnar för en diskussion. Hundmatsmärket har ju börjat med att uppmärksamma detta och gjort något åt det.
                      Off topic: "Hundmatsmärket" har faktiskt fått sitt namn från ett ställe i Nordsjön som omnämndes i sjörapporten redan på Hedenhös tid - för övrigt är allt rätt och riktigt!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                      99 svar
                      26 357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                      134 svar
                      29 614 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      112 svar
                      22 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Johaan
                      av Johaan
                       
                      Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                      23 svar
                      3 531 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
                      2 svar
                      546 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Robbansfiske  
                      Arbetar...
                      X