Starta egen butik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starta egen butik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starta egen butik

Jag har varit intresserad av fiske i kanske en 15år, jag har alltid fiskat med haspelspö och flugspö på senare år. Just nu pluggar jag samtidigt som jag parallellt timjobbar på en lokal bensinstation.
    Jag har alltid haft en filosofi att man med lägre priser bör kunna locka mer köpare vilket bör resultera i att man ska klara att göra samma vinst som om man hade färre kunder och ett högre pris.
    Jag kanske inte behöver presentera min idé allt för mycket nu men att skapa en e-butik utan att ha en fysisk butik skulle vara riktigt roligt. Jag hade isf tänkt att ha den på sidan om, med andra ord ska jag inte livnära mig på butiken, inte till en början i alla fall. Min fråga är vad man har för typ av marginaler, är det möjligt att göra som jag vill?

Tack på förhand

/ Nicklas

Tja!

Den frågan ställer jag också!

Fick exakt samma idé som du, idag. Skillnaden är bara att jag tänkte starta denna e-butik utomlands med en svensk grossist i början!

Skulle villja bara få tag i en grossist och prata lite om priserna och kalkylera om det lönar sig.. Varorna ska transporteras/skickas till detta land.

Om du vill så kan vi diskutera detta via msn eller mail..
    Det skulle hjälpa båda med sammarbete..

Kommentera

Klart att du kan öppna en butik. Det är väldigt enkelt att regga en firma, få F-skattesedel, vilket man bör ha. EN webbutik är också lätt att lägga upp.

Sedan kommer de som är jobbigt. Få det att gå runt. Har du inte en unik och extremt bra affärsidé lär det ta längre tid att etablera och få verksamheten att bära sig än vad din utbildning gör... om du inte pluggar till läkare. Till det måste du ha pengar för att bygga upp ett sortiment.

Många kunder med lägre marginal låter bra. I praktiken är det en hel del jobb med en order. Inte bara sälja, packa och distribuera. Sedan kommer efterjobbet med fakturering, kundreskontra och bokföring. Det gäller att hitta en balans.

Lycka till om du försöker. Kolla med CSN vad som gäller med studiemedel och egen verksamhet.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Grejjen är att jag ska ta ett studieuppehåll, eller jag ska läsa om en kurs som inte gick så bra så csn är det inget strul med. Det där med bokföring osv är nog inget problem, har en fader som är ekonom som sysslar med sådana saker, han har också eget företag

Ska ta kontakt med lite distar och försöka få reda på priser så jag kan göra en kalkyl. Funderar fortfarande på vad jag ska rikta in mig på, har ingen lust att ha en butik med lite av allt, vill nog hellre köra på bara beten kanske.

Kommentera

problemet med många grossister är att dom vill att man skall ha en fysisk butik.
          sen brukar dom vilja att man beställer en hel del innan man kan få bra priser.
          lycka till

Kommentera

Varför då? Är inte det diskriminering? De är väll förmodligen för att hålla priserna höga.

Kommentera

Det är lite åt det hållet. Inställningen är att stödja "heltidsverksamheter" och inte "källareförsäljning". Lojala stabila kunder skulle gynnas. De som heltidsförsörjer sig ser inte med blida ögon på deltidsverksamheter som inte genererar en acceptabel vinst det går att leva på. Jag förstår dem. Det är lite som snedvriden konkurrens. Många nystartade rena webbutiker är trots allt jojo-verksamheter som sällan överlever mer än ett år.

PS: problemet är inte att kunna bokföring etc. Jag menade att det tar tid. Tid är pengar ur ett verksamhetsperspektiv. Det gäller att räkna ut den alternativa kostnaden för varje moment.
              Senast ändrad av benste; 2009-07-16, 18:29.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Hade inte faktiskt tänkt snöa in helt på fiske, hade tänkt att "expandera" efter ett tag till lite jaktprylar också. Vi får se hur det går, ska se om man kan få något slags bidrag och räkna lite. Ganska mycket jobb att starta en butik måste jag säga

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                130 svar
                25 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                10 svar
                1 934 visningar
                0 gillar