Priser på fiskegrejor i sverige? Är dom verkligen försvarbara ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priser på fiskegrejor i sverige? Är dom verkligen försvarbara ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Priser på fiskegrejor i sverige? Är dom verkligen försvarbara ?

Jag har ledsnat på dom sjuka priserna här i Sverige på fiske grejor...
    En Rapala vobbler kostar 3 (!) gånger så mycket här i Sverige som det kostar
    i exempelvis i Canada...!

Jag beställde fiske grejor från Lebaron ( www.lebaron.ca ) när jag betalat moms o tull så blev priset 45 kr inklusive moms, tull o frakt...
    Samma vobbler kostar 115 sek här i Sverige.. Så jävla sjukt.
    Om man går ihop några stycken o beställer blir det dessutom ännu billigare...

Dessutom har jag fastnat i Jerk träsket.. där jerkarna är ännu dyrare..
    Jag vill inte betalla ca 150 för exempelvis en buster som tappar färgen efter en gädda.

Jag kan rekomendera Lebaron och http://www.hav-shop.de/ där man kan köpa grejor till bättre priser än här i Sverige.

Bobbo

Ursprungligen postat av Sharkbite Visa inlägg
    Jag har ledsnat på dom sjuka priserna här i Sverige på fiske grejor...
    En Rapala vobbler kostar 3 (!) gånger så mycket här i Sverige som det kostar
    i exempelvis i Canada...!

Jag beställde fiske grejor från Lebaron ( www.lebaron.ca ) när jag betalat moms o tull så blev priset 45 kr inklusive moms, tull o frakt...
    Samma vobbler kostar 115 sek här i Sverige.. Så jävla sjukt.
    Om man går ihop några stycken o beställer blir det dessutom ännu billigare...

Dessutom har jag fastnat i Jerk träsket.. där jerkarna är ännu dyrare..
    Jag vill inte betalla ca 150 för exempelvis en buster som tappar färgen efter en gädda.

Jag kan rekomendera Lebaron och http://www.hav-shop.de/ där man kan köpa grejor till bättre priser än här i Sverige.

Bobbo
    Bra jobbat!
    Försätt och handla ifrån utlandet. Det blir mycket billigare (kanske).
    När du behöver lite små grejor på en gång och skall köpa det så kan du vända dig till din lokal sportfiskebutik som har tagit ut ockerpriser men har tvingats stänga p.g.a. alla som direkt importerar. Då kan du skicka iväg din beställning till utlandet och vänta på leveransen. Jag är nyfiken på hur bra det går att beställa maggot eller mask ifrån andra länder.
    Om det blir problem med någonting du köper utanför Sverige så hoppas jag att du tar kontakt med företaget du handlade ifrån istället för att gå till din närmaste sportfiskebutik och förväntar dig att dom skall avhjälpa fel på varor som dom inte har sålt.
    Det lönar sig att handla lokalt.
    Om du inte tror på det så kommer du att slösa bort mycket tid och pengar.
    En lokal sportfiskebutik får mycket rapporter och information ifrån kunderna.
    Fråga LeBaron om vad dom rekommenderar i dom sjöar som du brukar fiska i.
    Skrev gärna svaret här på forumet.
    Kan du sälja Rapala wobblers för 45:- inklusive Tull, Moms och frakt så kan du skicka PM till mig så köper jag tusentals så länge jag for kvitto.

Kommentera

Håller med båda... men jag köper från sverige, helst så lokalt som möjligt.

men hur kommer det sig att det är så dyrt här? villken mellanhand tar så hutlöst med deg?

Kommentera

Sharkbite, om du kan ordna kvitto med moms och tull kan jag också beställa några tusen Rapala.
        Anledningen till att priserna är betydligt högre i Sverige är att internationellt så finns det inga mellanled vid försäljning. Tyvärr är det många som ska livnära sig på dessa produkter i Sverige. Marknaden i Sverige motsvarar knappt en delstat i USA. Butikerna i Sverige har ingen möjlighet att köpa dessa produkter direkt från Rapala USA utan måste köpa via svenska grossister. Och om det finns andra grossister i EU så har dessa kommit överens med de svenska grossisterna att inte leverera till Sverige... Det är lätt att skylla på butikerna!
        Å andra sidan så vill de flesta betala mindre i skatt, få en dräglig pension och ha en bra skola och sjukvård. Detta skapas inte med att skicka sina surt förvärvade kronor utomlands..

Kommentera

Ursprungligen postat av sonoftorpa Visa inlägg

men hur kommer det sig att det är så dyrt här? villken mellanhand tar så hutlöst med deg?
          Det heter skatt, moms och arbetsgivaravgifter. I en gråare/svartare ekonomi kunde man slinka emellan lite spågrejer, men nu bokförs varje inventarier separat och storebror vakar noga, så ni inte snor honom på en endaste spänn.
          Samma fenomen går igen i alla led.
          Men vi vill ju ha dessa skatter så...
          På bensin är den delen runt 80%, så 60-65 % är billigt.

Kommentera

En liten inflikning. Jag har själv två affärsverksamheter. Så vitt jag vet är det bara 25% skatt på själva produkten. Men vi handlare behöver naturligtvis ta ut en själig lön för att överleva. I alla fall vi som inte sköter det delvis eller helt med svarta inkomster Löneläget i Sverige (brutto) är troligen högre i Sverige för "lågkvalificerade" arbeten. Denna skillnad förklarar dock inte 300% i prisdifferens.

Som jag ser det är skillnaden:
            - Många mellanled. med höga marginaler
            - Liten marknad och dålig konkurrens
            - Dålig konkurrens på fraktsidan. Att frakta gods inom Sverige kan ibland vara dyrare än för en utländsk aktör att sända samma sak till Sverige.

Det enda jag vet med säkerhet är att det inte är i butiksledet de vita pengarna hamnar
            Senast ändrad av benste; 2009-07-04, 19:16.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              En liten inflikning. Jag har själv två affärsverksamheter. Så vitt jag vet är det bara 25% skatt på själva produkten. Men vi handlare behöver naturligtvis ta ut en själig lön för att överleva. I alla fall vi som inte sköter det delvis eller helt med svarta inkomster Löneläget i Sverige (brutto) är troligen högre i Sverige för "lågkvalificerade" arbeten. Denna skillnad förklarar dock inte 300% i prisdifferens.

Som jag ser det är skillnaden:
              - Många mellanled. med höga marginaler
              - Liten marknad och dålig konkurrens
              - Dålig konkurrens på fraktsidan. Att frakta gods inom Sverige kan ibland vara dyrare än för en utländsk aktör att sända samma sak till Sverige.

Det enda jag vet med säkerhet är att det inte är i butiksledet de vita pengarna hamnar
              Mycket som stämmer.

En dagens lunch i stockholm 75 kr och i Bankok 5 kronor och då får man dessutom äta så mycket man orkar. i USA finns motsvarande $2 all you can eat vilket motsvarar ca 18-20 kr.

Vad är unikt med just sportfiskebranschen menar ni? Allt är dyrare i sverige. Men genom att importera alla era fiskegrejor så hjälper ni INTE branschen.

En del krångliga regler när det gäller gråimport finns i sverige också som inte existerar ens i tyskland där marknaden är "friare"

Exempel: Som handlare är vi bundna att handla produkter från vissa grossister som har rättigheterna i sverige/skandinavien osv. I USA är det annorlunda. Vill man importera gamakatsu krok direkt från Japan istället för att köpa av den amerikanska grossisten så finns inget regelverk som säger ifrån på samma sätt som i sverige.

Klockrenaste kommentaren var den med metmask och tips om vad som funkar bra i lokala vatten! KLOCKRENT!
              Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av sonoftorpa Visa inlägg

Grossiterna, givetvis. Hur många sportfiskegrossister har konkat i sverige sista femton åren och hur många handlare? Enkel mattematik.

Vad tror ni att ett jerkbait som har ett rekommenderat butikspris på 149 kr kostar grossisten att köpa in från fabriken? 5-10 kronor?

Följdfråga: Vad tror ni att ICA's grossist betalar för 1 kilo oxfilé??

Jag vill poängtera att allt jag skriver i den här tråden skriver jag som konsument, inte handlare.
                Min blogg

Kommentera

Det är lite väl dyrt här i sverige med fiskegrejjer, jag har hållt på en del med modellflyg och där beställer alla från USA/Hongkong mm... när priserna är 3ggr dyrare i sverige så handlar man hellre utomlands. Det är också bra på reklamationer osv.

Jag köper själv väldigt sporadiskt men rätt mycket fiske grejjer ochdet jag upplever med en del fiskebutiker är att de försöker sälja på en det som finns inne och inte det man behöver. Standard svaret är "denna kör jag med" och det funkar as bra el liknande.

Det som detta pris trissande leder till är att ungdomar ej har råd att börja fiska, eller att man får ha ett drag i lådan. men 200kr för en wobbler, kostar kanske 5 kr att tillverka. Sjuka marginaler.

Jag har full förståelse för att folk måste leva på att sälja fiske prylar, men kostar en wobbler/jerkbait 3ggr så lite utomlands så lägger jag hellre pengarna där.

Här kommer ett bra tips
                  http://www.fishing-mart.com.pl

Här kostar en salmo slider 12cm sinking 64 kr och på annan butik istockholm kostar den 145 kr

/E

Kommentera

Ursprungligen postat av Ecceback Visa inlägg
                    Det är lite väl dyrt här i sverige med fiskegrejjer, jag har hållt på en del med modellflyg och där beställer alla från USA/Hongkong mm... när priserna är 3ggr dyrare i sverige så handlar man hellre utomlands. Det är också bra på reklamationer osv.

Jag köper själv väldigt sporadiskt men rätt mycket fiske grejjer ochdet jag upplever med en del fiskebutiker är att de försöker sälja på en det som finns inne och inte det man behöver. Standard svaret är "denna kör jag med" och det funkar as bra el liknande.

Det som detta pris trissande leder till är att ungdomar ej har råd att börja fiska, eller att man får ha ett drag i lådan. men 200kr för en wobbler, kostar kanske 5 kr att tillverka. Sjuka marginaler.

Jag har full förståelse för att folk måste leva på att sälja fiske prylar, men kostar en wobbler/jerkbait 3ggr så lite utomlands så lägger jag hellre pengarna där.

Här kommer ett bra tips
                    http://www.fishing-mart.com.pl

Här kostar en salmo slider 12cm sinking 64 kr och på annan butik istockholm kostar den 145 kr

/E
                    Höll själv på med RC heli innan och ska man jämnföra så kan man säga sverige är 100% priset, EU 75% (25% billigare) och Asien 50% (50% billigare).
                    Som nämnt innan så är det grossisternas fel och inget annat.
                    Butikerna kan inte handla direkt från rapala eller som i helikopter fallet hos Align direkt. Istället gör grossisterna detta, sen ska de ha en slant så där gick priset upp, sen ska det säljas till butik och i butiken ska kunden köpa det.
                    Slutet blir det att från kostat 25:- exkl. moms i början så kostar det 150:- exkl mom ut till kund. Plocka bort monopol skiten och låt butikerna handla direkt och du ska se att priset faller avsevärt. Om sen Bosses fiskebutik i kiruna kursar så ska jag va ärlig.. synd.. men samtidigt deras eget fel.
                    Om jag ska ta det på dålig franska.. Om butikerna fick lite mer stake i ryggraden och ställer sig mot monopolet som grossisterna just nu håller på med så kanske det blir ändring på saken. Men om butikerna ska hålla på att "dallta" (skånska för gulla runder) med grossisterna så kommer det fortsätta som det gör och fler och fler kommer inse att import är ända vägen.

Hur är det då med service och reklamationer?
                    Inga problem.
                    När det gäller små saker där det är fabrikationsfel så räcker det oftast skiva ett brev, vad som hänt och ge dem ett foto eller 2 och kopia på kvittot. Är nu service stället bra nog så skickar de en ny till dig relativt snabbt.
                    Annars är det bara att skicka tillbaka saken vad det nu än må va och de får kolla på det.

Jag har aldrig haft problem med att handla från EU (mest england), usa eller Asien med fabrikations fel som följd och fått nya saker. Oftast har det blivit billigare ändå.

Tänker man att man handlar från Usa eller Asien så din varukorgs totala summan multiplicera med 1.35 (moms + tull högt räknat) så blir det billigare än Sverige. Garanti och allt ingår ändå.

Men som sagt, ska det löna sig att importera själv så är det inte fel att samla på sig en del innan beställningen köpa en ruller eller 2-3 drag kan man lika gärna kolla runt EU innan man kollar utanför. Handlar man från asien brukar de oftast skriva ner summan (ifall tullen skulle kolla upp paketet). handlar du inom EU eller UK där jag handlade alla mina helireservdelar etc så finns det ingen tullavgift. Det priset som du får av webbutiken när du bekräftar order är det priset du betalar.

Tips för att handla utomlands är att skaffa sig ett paypal konto.
                    Det är en garanti att om du beställer grejjer, betalar men du får inte grejjerna (mest öststaterna som ryssland etc) så betalar Paypal tillbaka dina pengar.
                    Paypal är givetvis smidig även i EU, Usa och Asien.

Nej, Handlarna här i sverige.. få lite stake och säg ifrån.
                    Jag är 120% säker att skulle ni som håller på affärsverksamhet inom detta göra så och se till att avskaffa grossistmonopolet så kommer varenda hobbyfiskare ställa sig bakom er istället för att stjälpa er.
                    ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
                    ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
                    Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
                    Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
                    Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
                    Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    130 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                    10 svar
                    1 932 visningar
                    0 gillar