Priser på fiskegrejor i sverige? Är dom verkligen försvarbara ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priser på fiskegrejor i sverige? Är dom verkligen försvarbara ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fortsätt att handla så. Vi behöver fler arbetslösa i Sverige.

Kul jämförelse med maten i USA och Thailand eller vad det var. Vad tror ni de tjänar?
    Skulle ni vilja jobba som kock/servitör där?

Var inte så jäkla snikna, stöd Svenska handlare.
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
      Fortsätt att handla så. Vi behöver fler arbetslösa i Sverige.

Kul jämförelse med maten i USA och Thailand eller vad det var. Vad tror ni de tjänar?
      Skulle ni vilja jobba som kock/servitör där?

Var inte så jäkla snikna, stöd Svenska handlare.
      Tack! Högre konkurrens, färre konkurser i sportfiskebranschen, gemensamma hårdare krav på grossisterna och fler som stödjer svenska handlare är rätt väg..

Poängen med jämförelsen var att det inte är unikt för sportfiskebranschen. Samma fenomen gäller en massa andra branscher. Kläder, hemelektronik (törs man nämna vad en IPOD kostar i Asien t.ex?)

Jag köpte min Pioneer plasmaskärm billigare av en HANDLARE i Tyskland än vad svenska grossisten Pioneer i Sverige köper in den för. (Har en del kontakter efter ett antal år i den branschen därav korrekta besked av folk som jobbar på Pioneer i Sverige vad gäller deras nettopriser osv..)
      Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
        Tack! Högre konkurrens, färre konkurser i sportfiskebranschen, gemensamma hårdare krav på grossisterna och fler som stödjer svenska handlare är rätt väg..

Poängen med jämförelsen var att det inte är unikt för sportfiskebranschen. Samma fenomen gäller en massa andra branscher. Kläder, hemelektronik (törs man nämna vad en IPOD kostar i Asien t.ex?)

Jag köpte min Pioneer plasmaskärm billigare av en HANDLARE i Tyskland än vad svenska grossisten Pioneer i Sverige köper in den för. (Har en del kontakter efter ett antal år i den branschen därav korrekta besked av folk som jobbar på Pioneer i Sverige vad gäller deras nettopriser osv..)
        Ja, och allt detta kommer att ge större butiker med sämre villkor för de som jobbar och tuffare arbetsklimat. Jättebra för dig som får din plasmaTV eller fiskerulle billigare men inte så kul för de som jobbar där.

Jag försöker köpa mina grejor i vanliga butiker oavsett det är fiskegrejor eller annat.

Enda jag "fuskar" regelbundet med är mathandling i storaffärer.
        Jakten på dundergurkan

Kommentera

har handlat metegrejer från england och det är det enda jag handlat uomlands.Vissa av prylarna var mycket billigare där och vissa skiljde det inte alls mycket i pris på.Tycker många prylar sjunkit ganska mycket i pris de senaste åren men det största problemet är att kvaliten har gått ner på sakerna men inte priset.det är vinstmaximering och vi som står för kalaset.Jag kan inte se vad all denna konkurrens skulle vara så bra för.Det är ju en jävla konkurrens nu jämfört med för 15år sedan mellan butiker på nätet svenska som utländska.Jag föredrar klart att handla i svenska butiker där folk kan leva på sitt jobb istället för att det är från en jänkarbutik där det jobbet kanske bara är ett av de anställdas 3 jobb.Visst om prylarna var billigare hade man råd att köpa mer men så funkar inte denna världen.Blir det billigare så kommer grejerna bli sämmre och de som har lyxen att jobba med att sälja fiskegrejer och är anställda kommer få sämre avtal med mer jobb till samma peng.Ärvårt största problem att vi inte kan köpa grejer nog i detta land?När det gäller mig för tillfället så nä och tror inte vi behöver så mycket mer prylar än vad vi redan handlar.Kolla på betesmarknaden.En zaltvobbler för 10 år sedan gav sig visserligen i lacken men började inte läcka hur som.Likadant med westins och denna lista kan nog göras lång.Har en butik här som får tillbaka mängder med zaltvobbler westins mfl och de får skämmas men lik förbannat så skickar de inte tillbaks betena utan de hamnar i deras sopor.Då börjar man undra om grossister mm tar ut så höga priser.Hur ofta har ni köpt ett handgjort svenskt jerkbait som spricker?De kostar som 3 kinabeten men håller längre än 10 såna crapbaits.finns många bra butiker i landet att handla av men välj era handlare väl här i landet istället då.Det är ganska skiftande kvalitet på fiskebutikerna

Kommentera

Som sagt, detta är inte en unik situation i sverige bara för fiskegrejjer.
            Om jag då tar mig själv som inte har plånbok fylld med dineros och utan botten kollar på kända märken men letar där det är billigast.
            Så länge handlarna i sverige håller på med sitt trams om att dansa efter grossisternas pipa så kommer folk också handla utomlands.
            Jag ser ingen anledning ge 2500:- för ett spö som jag kan köpa i övriga europa för 700:- eller i usa och betala frakt + tull och ändå inte komma upp i hälften av priserna i sverige.
            Som jag nämnde innan i min förra post.
            Skippa grossisterna och hela det köret, låt handlarna bestämma så kommer priserna sjunka och vi svenskar handla mer lokalt.
            Innan dess... Import ftw.
            ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
            ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
            Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
            Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
            Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
            Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Klart man ska stötta dem lokala butikerna. Men när en amba som tillverkas 8-10 mil från där man bor är dubbelt så dyr här som i staterna så är det ju nått som inte stämmer..
              http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Det här med import är i många fall lönande, speciellt på dyrare prylar. Visst kan man tycka att det är skumt att en rulle är dyrare det ställe där den tillverkas än på andra sidan jorden, dock är det inte säkert att den rullen som säljs ex i usa är av samma kvallitet som den som är tillverkad i Sverige, Det skiljer många gånger på sådant som inte en konsument ser eller tänker på. Så även tror jag det är när det gäller fiskeprodukter. Det sjuka är att det även drabbar tillverkarna själva när handlare importerar en produkt som även finns att köpa in i från Sverige, Då fabriken här hemma får mindre volymer medan den i ex Polen eller Usa ökar sin produktion tack vare att vi köper det billiga från ett annat land och säljs i Sverige billigare än vad samma produkt som finns tillverkad i Sverige säljs för.
                Genom detta minskar även arbetet här hemma, och vi tror att vi köper en från den "Svenska" fabriken och gynnar ex lokalt, medan den i själva verket kommer från ett annat land men står ex ABU, Electrolux osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mrvox Visa inlägg
                  Det här med import är i många fall lönande, speciellt på dyrare prylar. Visst kan man tycka att det är skumt att en rulle är dyrare det ställe där den tillverkas än på andra sidan jorden, dock är det inte säkert att den rullen som säljs ex i usa är av samma kvallitet som den som är tillverkad i Sverige, Det skiljer många gånger på sådant som inte en konsument ser eller tänker på. Så även tror jag det är när det gäller fiskeprodukter. Det sjuka är att det även drabbar tillverkarna själva när handlare importerar en produkt som även finns att köpa in i från Sverige, Då fabriken här hemma får mindre volymer medan den i ex Polen eller Usa ökar sin produktion tack vare att vi köper det billiga från ett annat land och säljs i Sverige billigare än vad samma produkt som finns tillverkad i Sverige säljs för.
                  Genom detta minskar även arbetet här hemma, och vi tror att vi köper en från den "Svenska" fabriken och gynnar ex lokalt, medan den i själva verket kommer från ett annat land men står ex ABU, Electrolux osv.
                  Om du kollar på ett företag som ex. Electrolux så skickas alla deras 1:a sortering till Usa, 2:a sortering övriga världen och resten skickas ut som no name grejjer. En arbetskamrat jobbade på Electrolux för många år sedan men har fortfarande sina kontakter kvar så detta va ren fakta. Att då ex. handla en produkt i USA kan då alltså generera i tillverkarens första sortering mot ex om du handlar i låt oss ta ett land bara för att.. Italien så kan det va samma produkt, samma tillverkare men dock inte top-off-the-line från produktionsbandet.
                  Ett annat exempel är Pioneer. Deras första sortering får Pioneer märket medans deras 2:a sortering får ex Lite-On eller liknande (tog DVD-brännare som ett ex.).
                  Att handla utomlands innebär inte med automatik att det är en sämre produkt, snarare kan det va på andra hållet. Men det förklarar fortfarande inte varför Sverige envisas med alla mellanhänder som gör att priset skjuter i höjden.
                  Låt oss då ta en titt på Norge. Om sverige skulle fortsätta med alla sina mellanhänder, grossister och monopolliknande sätt att göra affärer men vi sätter %-satsen på Norsk valut fast på svenska kronan så visst är sverige billigt då.
                  Frågan är då bara hur mycket det skulle kosta om vi kommer i samma situation som dem? Detta kan bli en realitet så väll tänkvärt.
                  Det är absolut inget fel att handla lokalt, visst ska man stödja det.
                  Men samtidigt så finner jag ingen anledning att handla dyrare än vad det behöver vara.
                  ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
                  ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
                  Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
                  Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
                  Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
                  Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Hur ligger prisbilden i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer, någon som har bra koll? USA, asien eller Tyskland är ju inte jämförbara länder vad gäller skatter, löner osv.
                    Min blogg

Kommentera

@ Mascot

Finland ligger ca 20% högre i prisnivå inom sportfiske och har legat där långt innan euron kom.
                      Det är brist på riktigt bra butiker där som bara säljer blandade fiskeprylar och det bidrar säkert en del till det höga priset.
                      Dom flesta butiker jag besökt säljer antingen ett visst märke + tillbehör (fabriksförsäljning) eller säljer mest blandad lågprisutrustning och så fort man hittar något "bra" så är priset väldigt högt.

Kvantitet går före kvalité, tom Intersport och dom flesta stormarknader säljer fiskeprylar där och man kan inte gå in i en butik och förvänta sig hitta allt på sin shoppinglista som här i sverige utan man får köra runt hela städer eller åka till ett annan kommun för att hitta dom enklaste grejer.
                      Man bör vara noga med att kolla ifall det är andra-sortering man köper, för det är väldigt vanligt att dessa säljes till lägre priser.

Notera att jag snackar mest om norra Finland nu och om fysiska butiker.
                      Enda butiken jag besökt i södra Finland är "Schröder jakt o fiske" mitt i Helsingfors turist-stråk och priserna är ju självklart därefter...
                      Jag har varit i den butiken 3-4ggr och kollat på det hyfsade utbudet, men aldrig köpt något pga priserna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      10 svar
                      1 940 visningar
                      0 gillar