Ursprungligen postat av Flodebanan"
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gösPimpel
Collapse
X
-
Självklart tog abborren pirken för en liten fisk. Det är ju det som är tanken, att abborrarna ska bli avis på den lilla fisken som har färgkroken i truten. Tror faktiskt att just den här abborren tog på färgkroken men det är det ju svårt att vara 100 på. När abborren är tjurig så kan faktiskt en vertikalare funka bättre en balans även för stor abborre, man tröttar ut dom...Ibland känner man däremot att abborren är framme och stöter på pirken, då kan det vara bra att byta till balansare.
-
Småabborrarna skall bli avis och försöka ta "maten" ifrån den som "äter". Men varför skulle en kilosfisk bli avis på en lite abborre när han kan äta upp abborren? Storabborren är en rovfisk som äter mindre fisk, därför tar den vertikalen som en bytesfisk som den försöker äta upp till skillnad från "fiskpinnarna" som försöker ta "maten"(färgkroken) från den ätande fisken(pirken). Det är iaf min åsikt. Tror inte en kilosfisk bråkar om smådjur på botten.Ursprungligen postat av KG?Självklart tog abborren pirken för en liten fisk. Det är ju det som är tanken, att abborrarna ska bli avis på den lilla fisken som har färgkroken i truten. Tror faktiskt att just den här abborren tog på färgkroken men det är det ju svårt att vara 100 på. När abborren är tjurig så kan faktiskt en vertikalare funka bättre en balans även för stor abborre, man tröttar ut dom...Ibland känner man däremot att abborren är framme och stöter på pirken, då kan det vara bra att byta till balansare.sigpic
Kommentera
-
Fast det kommer upp många stora abborrar varje år på t.ex bottenmete med mask. Har sett när abborrar på närmare kilot tar en enstaka maggot, vid kikmete genom spjälorna på en brygga. Ibland föredrar abborren ett litet bete, i synnerhet om det presenteras rakt framför munnen på fisken.Ursprungligen postat av FlodebananSmåabborrarna skall bli avis och försöka ta "maten" ifrån den som "äter". Men varför skulle en kilosfisk bli avis på en lite abborre när han kan äta upp abborren? Storabborren är en rovfisk som äter mindre fisk, därför tar den vertikalen som en bytesfisk som den försöker äta upp till skillnad från "fiskpinnarna" som försöker ta "maten"(färgkroken) från den ätande fisken(pirken). Det är iaf min åsikt. Tror inte en kilosfisk bråkar om smådjur på botten.
Kommentera
-
Logiskt sett borde en stor abborre vara mer intresserad av bytesfisk än insekter, och det är den säkert. Men i så fall skulle ju mormyshka vara väldigt ointressant för större abborre, och helt värdelöst för 1kg+ fisk. Men så är det ju inte av nån anledning. Vet inte om det finns något logiskt resonemang som kan förklara hur abborren tänker, mer än att en tjurig abborre gärna tar något som är litet och långsamt, och tvärt om när dom är riktigt i i stöten. Men det finns ju undantag till den regeln också..Senast ändrad av Norden; 2004-12-05, 02:52.
Kommentera
-
Oj, oj, vilket konstigt resonemang om abborre. Flodebanan, var helt inne på rätt linje. Bråkar om smådjur var ett lysande exempel på. Att dom just inte gör dom stora grisabborrarna. Mormyska, är ju bara användbart när det är vinter. Och när det är trögt som attan. Därför används det mest i Norrland, Finland, Ryssland där det är köldstela fiskar. Och där dom inte tar på större beten. Man agnar ju med fjädermygglarver på mormyskor. Att nån köldstel storborre då inte tackar nej till en liten pyttefisk som då mormyskan simulerar. Att praktisera det fisket på nån annan årstid vore ju ett rent skämt. Sen är det likadant på våren att abborren inte gärna tar ett levande byte. Just på grund av köldstelhet. Utan därför hellre nappar på mask. Som är ett stillaliggande bete. Sen har dom ju på våren leken att tänka på. Och är inte då heller på topp att nappa. Visst får man abborrar med rom. Men det är vanligt när abborren packat ihop sig i mängder inför lek. Speciellt i marer i intilligande havet. Men då med väldigt släpande teknik. Och jiggar med maskliknande utseende.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
när abborren är trög så måste betet presenteras framför nosen "en längre tid" för att abborren ska få chansen att orka ta maten, vilja ta maten, är det flera fiskar på samma plats kan det vara så att du kan få fiska på dem flera timmar innan den första tar betet, när väl första tagit betet så följer oftast fler i rask takt (liten som stor abborre).
Att abborren kan vara den trögaste fisken vet de flesta och jag är rätt säker på att det är dörför så få orkar/kan fiska dem på senhösten och tidiga våren.
Att då på trög köldstel fisk presentera en pirk från isen studsandes framför nosen på en aborre, ibland 30 minuter i ett hål innan det hugger......att försöka presentera en jigg inna isläggning på samma sätt är i princip stört omöjligt (90% av alla abborrjiggande fiskare har för bråttom med hemtagningen av jiggen). Det är i detta fall ett stilla liggande b-mete kommer till sin stora rätt för att ta grov abborre de kalla isfria årstiderna!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Självklart finns det ingen användning för beten i mormyshkans storlek annat än till pimpel. Jag gillar dina resonemang elanen, riktigt vettiga. Men att abborren ser mormyshkan som en liten fisk har jag svårt att smälta. Vad en knallröd myshka med några maggotar på liknar har jag ingen aning om, men det känns som att mer lutar åt larv/nymf hållet än åt småfisk. Speciellt när den ligger stilla på botten. Trodde folk var helt efterblivna här i Norrland när dom bara körde med mormyshka, men det är helt överlägset av nån anledning. Håller med om att abborrarna inte bråkar om småkryp, men ibland är det ju den storleken man måster ner till. Kanske är så enkelt att abborren alltid har lite nyfikenhet kvar, hur köldstel den än är, och att den ibland skiter fullständigt i vad betet ska föreställa. Tycker i alla fall det är intressant.Ursprungligen postat av elanenOj, oj, vilket konstigt resonemang om abborre. Flodebanan, var helt inne på rätt linje. Bråkar om smådjur var ett lysande exempel på. Att dom just inte gör dom stora grisabborrarna. Mormyska, är ju bara användbart när det är vinter. Och när det är trögt som attan. Därför används det mest i Norrland, Finland, Ryssland där det är köldstela fiskar. Och där dom inte tar på större beten. Man agnar ju med fjädermygglarver på mormyskor. Att nån köldstel storborre då inte tackar nej till en liten pyttefisk som då mormyskan simulerar. Att praktisera det fisket på nån annan årstid vore ju ett rent skämt. Sen är det likadant på våren att abborren inte gärna tar ett levande byte. Just på grund av köldstelhet. Utan därför hellre nappar på mask. Som är ett stillaliggande bete. Sen har dom ju på våren leken att tänka på. Och är inte då heller på topp att nappa. Visst får man abborrar med rom. Men det är vanligt när abborren packat ihop sig i mängder inför lek. Speciellt i marer i intilligande havet. Men då med väldigt släpande teknik. Och jiggar med maskliknande utseende.
Kommentera
-
apporopå mormyska på sommaren, en mormyskavariant "större" har jag kört ett par ggr med framgång, en liten jiggskalle på 2-9 gram som apterats med mask istället för jigg.....kanon faktiskt, blir ju som en JÄTTESTOR mormyska
Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Just i Vättern är det riktigt populärt att " jigga" hem mormyskhor under den varmare delen av åretUrsprungligen postat av Push-Upapporopå mormyska på sommaren, en mormyskavariant "större" har jag kört ett par ggr med framgång, en liten jiggskalle på 2-9 gram som apterats med mask istället för jigg.....kanon faktiskt, blir ju som en JÄTTESTOR mormyska
sigpic
Kommentera
-
Norden, en fisk tänker inte direkt. Aha en nyckelpiga. Den ska jag käka upp. Den är ju agnad antingen med en maggott eller en bloodworms. Det gör ju att det blir dubbel effekt. Bara att dra en mormyska upp eller ned lockar inte mycket. Fast en blank mormyska ser ju mer ut som en fisk. Många vatten som är sura där dom bara kan äta sin avkomma. Ger ju upphov till abborrar som äter allt dom kommer över. I Tyresta området i Haninge ligger två sura sjöar. Bylsjön och Årsjön har just sådana problem för borren. Tagit två på kilot. Och det är stort i dom vattnen.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 127 visningar