elanen, jo det var det jag menade men att jag tror att det är bättre att andvända ex ett abborröga på kroken, alltså att pimpla med en vertikalare eller balansare men att ha någon form av agn på kroken, lästa att någon skrivit tidigare i tråden om att man inte behöver ha något bete på pimpelkroken men jag tror att det är bättre om man är ute etfer större fisk.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gösPimpel
Collapse
X
-
Elanen, det låter som du känner till bra gösvatten på vintern, Drevviken antar jag, skicka ett privatmejl på den här adressen h.ostlund@bredband.net så kan vi kanske utbyta lite olika erfarenheter, har tips för kommande vinter men har också intresse av nya.
Ingen verkar reagera över snacket om ekolod men jag försöker inte driva med någon här, det är ÖVERLÄGSET bra, speciellt i vatten med bra gös förekomst.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jasså det finns nån mer som inte ställer ekolodet i förrådet över vintern
Funkar klockrent! (om det inte är för grunt). Särskilt ovärderligt när man pimplar röding på stora, djupa sjöar. Måste säga att det stämmer till 90% Ingen röding på lodet = inget hugg, och tvärt om. Polarn och jag brukar kuta efter varandra, en borrar och en kommer efter med lodet. Har gått på nyisen ibland också och letat norsstim. Behöver inte ens borra då, bara gå med sensorn mot isen och leta. Sparar mycket tid om man kommer till en okänd sjö.
Kommentera
-
Elanen...rättar In Mig I Ledet Till 100 %, Flätlina Gäller även
Under Isfisket.
Som Tur är Så Har Vi Olika åsikter Vad Gäller Mycket Inom Fiske,
Det är Detta Som är Tjusningen.
Det Som Funkar För Mig ...tror Jag På.
Det Som Funkar För Dig.....tror Du På.
Naturligtvis Skall Man Testa Nya Grejor/sätt, Men I Regel
Går Man Tillbaka Till Vad Man Känner Sig Säker På.
Nylon Eller Flät, Skit Samma....kör På Med Vad Du Tror På.!!!!!!goldennafets
Kommentera
-
Vill inte propsa på nåt på någon. Men när nåt inte stämmer blir jag sur. KG, fattar heller inte vad du menar med att det är för klent mellan krok och pirk. Och att flätlinan skulle slita sönder nåt vid pirken. Vad tänker du då på för lösning där. Min har då aldrig pajat ens för gäddor upp till 8 kg. Min som aldrig pajat är dessa. En fjädering av bästa sort, fästes i pirken. Sedan kommer ett lekande att fästas i fjäderingen. Därefter en fjädering till i det andra lösa delen av lekandet. Därefter fästes en Ownerkrok. Och grejerna ska vara av bästa och starkaste sort. Och så små som möjligt. Pär Lindberg på Normark och (tidigare Berras) satt med mig på Vallhallavägen och spånade fram till det lyckade conseptet. Fisken kan ju på det viset inte bryta sig loss. Och blir starkt till tusen. Inget missöde finns dokumenterat efter 10 år. Kör man med tävlingsgrejer blir det ett annat öde.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Det måste väl finns någon anledning till att varenda tävlingfiskare fiskar med nylon. Jag säger verkligen inte att det handlar o storabborre nu utan just tävlingpimpel. Många hävdar t.ex. att v-pirken får vissa speciella rörelser av linminnet på nylonen och stretchen. Att sedan en balansare får bättre gång med typ FL är säkert sant. Sen kan jag faktiskt säga att ha flätlina ända fram till pirken måste påverka fiske negativt. Sen är det ju inte för inte man vill ha en "chockabsorber". Du vet lika väl som jag att många av landets storabborre och Gös fiskare använder nylon och FC-lina, iaf som tafsmaterial.Ursprungligen postat av elanenVill inte propsa på nåt på någon. Men när nåt inte stämmer blir jag sur. KG, fattar heller inte vad du menar med att det är för klent mellan krok och pirk. Och att flätlinan skulle slita sönder nåt vid pirken. Vad tänker du då på för lösning där. Min har då aldrig pajat ens för gäddor upp till 8 kg. Min som aldrig pajat är dessa. En fjädering av bästa sort, fästes i pirken. Sedan kommer ett lekande att fästas i fjäderingen. Därefter en fjädering till i det andra lösa delen av lekandet. Därefter fästes en Ownerkrok. Och grejerna ska vara av bästa och starkaste sort. Och så små som möjligt. Pär Lindberg på Normark och (tidigare Berras) satt med mig på Vallhallavägen och spånade fram till det lyckade conseptet. Fisken kan ju på det viset inte bryta sig loss. Och blir starkt till tusen. Inget missöde finns dokumenterat efter 10 år. Kör man med tävlingsgrejer blir det ett annat öde.sigpic
Kommentera
-
Flodebanan, man kan inte blanda ihop tävlingspimpel med typ specimenfiske som storabborrfiske är. Har själv tävlingspimplat i massa herrans år. Och kan inte jemföras det minsta. Är som mellan äpplen och päron. Att du nämner nylonlina på tävlingsfiske. Är kvar av gammal hejd och ovana. När nåt nytt kommer till för vissa blir det nåt konstigt. Men man måste öppna ögonen för just det. Vilka är det som fortfarande kör med bara skeddrag. Träffar på många som inte tror på vobbler heller. Sen är ju tävlingspimpel bara byggt på gnetter. Abborrar i microformat. Pirkar små som mygg och linor som ett hårstrå. Och sen in i och vassknulla som man säger på tävlingarna. Om inte annat i vassen också. Fjuttfiske tröttnade jag på och en hel skock till av mina polare. Det ska åtminstone kännas att det är nåt som rör sig i andra ändan.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 000 visningar