Ja, skicka in en artikel till Bergman!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gösPimpel
Collapse
X
-
Ni får ge er till tåls om min artikel om storabborre kommer i Fiskejournalen. Ett snabbt tips är i så fall att söka dom stora i sjöar med kräftor. Där det samtidigt finns mängder av löja, mört, och andra bytesfiskar. Sedan ska det heller inte finnas några nätfiskare. Vattnet bör heller inte vara för litet. Bra är om det heller inte fiskas för hårt av sportfiskare. Ett vatten som ligger lite ute i buschen är alltid farligt. Raksträckor på ett vatten är tabu. Däremot i slutet på dom kan det ge bra resultat. Abborren vill gärna ställa sig lite i skydd från strömmar. Bakom en udde är oftast bra. Där det blir som en liten vik. Fiska inte för nära land där. Utan gå gärna en bit ut. Fiska högt i från botten. Gärna en halvmeter. Storabborre är ofta högt upp i vattenlagret. Hittar man nån ojämhet ute en bit från land. Fiska av den nogrannt. Det är oftast giftigt om det händer. Viktigast är att inte gnugga för nära vasskanter. Det är sällan stora abbissar håller till i dom domänerna. Dom är mer på jämnbottnar inne i skyddade vikar också. På ställen där vattedjupet i bland bara är 3-4 meter. Med då oftast mitt i viken eller nära anslutning till den. Alldrig fel heller om det är en plats där gäddorna leker. För oftast är det lekplats även för abborrarna. Tänk till i den sjön var man brukar se gäddorna leka. Och sedan i det området dutta med en balansare. Men glöm då inte att sätta dit en 8:ans Owner krok under. Rapala har kommit ut med en ny giftig balans som passar på det djupet. Den har en fjäderring under så att man inte kan tappa kroken. Några tips på vägen boys.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ari, din gamla finne he he. Ja Boden är ju inte mildvädrets hemmaplan. Papegojans storlek är mellan modellen. Typ cirka 5-6 centimeter lång. Ja dina ljustimmar är ju mindre än våra i Stockholm. Första isarna. Var ute precis innan solen går upp. Dom stora luringarna är ruggigt på gång just då. Fisket brukar funka bäst fram till 11 på dagen. Därefter avtar det sakteliga. Men klart när det går mot längre fram på vintern sträcker sig huggperioden ut längre. Fast du får i stället en längre vinter att pimpla på. Hör av dig om resultaten eller om du vill fråga om nåt ARI.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Hundersmarck, tycker jag du ska göra, använd inte lina heller så kommer du garanterat inte hem med fisk, dvs riktig fisk som exv. gös och havsöring.Ursprungligen postat av Hundersmarcktamtam de e en del utav fisket som vissa säger till mig. att hitta sina egna ställen.
Några andra här har visat intresse för ekolod, skicka ett privatmejl på den här adressen: h.ostlund@bredband.net så kan jag delge mina erfarenheter så här långt, tar också gärna del av andras med lodet, kanske kan vi utbyta erfarenheter och PLATSER, gärna vad gäller havsöring, otrolikt kul och snart är det is, låt oss se till att det blir den bästa vintern hittills! best regardsI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Men snälla KG. Färgkrok fungerar bara på mindre abborre. Eftersom den större abborren är präglad på fisk och inte små fjädermygglarver eller liknande som en garn eller epoxikrok ska föreställa.
Elanen, köper jag inte!
Har fått många storabborrar på både mormyshka och vertikal, kört med balansare också under samma pass, oftast för att inte säga alltid med definitivt sämre resultat under midvinter, tycker balansare är ett bete för vårvinter eller större fiskarter men kan ha fel iofs. mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Måste bara fråga lite om Nils Mastern.. Det är om den sjukligt förlängda trekroken som sitter på vissa av dem. Vet inte om de har slutat med den, men nån kanske vet vad vitsen med den skulle vara? Inte ens fiskeaffärerna jag har frågat vet. Ser du elanen (eller någon annan) någon fördel med den? Jag har då inte märkt nån. Har bytt ut den på alla mina balansare nu.Ursprungligen postat av elanenAri, låter bra. Börja nu att tänka rätt. Ladda med några giftiga Nils Master papegojan och den nya rapalan. Sjön du snackar om verkar klart giftig. Nu är det bara bra is som behövs.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 224 visningar