Biltemas flätlinor har en hög brottstyrka men suger åt sig mycke vatten (kan funka på trolling?),
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Biltemas flätlina?
Collapse
X
-
I princip alla (vad jag vet) flät- och superlinor är i praktiken betydligt tjockare än en nylonlina i samma angiven diameter, och tar då också mer plats på rullen. Sedan hur mycket, varierar ju en del. Mest extrema jag varit med om är Berkley Whiplash, där har jag en 0,21 mm som nog motsvarar Power Pro 0,32 (vilket väl i sin tur är som ca 0,45 nylon i tjocklek).Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDu glömde en sak, den är även dubbelt så tjock som angiven tjocklek vilket betyder att 0:20 motsvarar en 0:40 nylon och att då 0:30 blir ca: 0:60 nylon inte helt ointressant med tanke på att man helst vill ha plats till mer en 50 meter lina på en normalstor haspel...
Tycker dock inte att linkapacitet brukar vara något problem, om man bara inser att man inte behöver så tjocka flätlinor. Till normalt fiske i svenska förhållanden är det sällan motiverat att gå över 0,20 mm på en haspelrulle, och man får på rejält med en sådan lina på en normalstor rulle. Jerkfiske med tunga beten kräver tjockare linor, men där behöver man å andra sidan inte jättemycket linlängd under fisket.
Kommentera
-
Att ställa en fråga om en fiskelina på det här forumet är att be om det du just har bevittnat. Många som tycker, få som vet. För vilken privatperson sitter med egen labutrustning för att testa linornas alla egenskaper? Det är lite som Idol för fiskelinor.
A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Hade tänkt att spola upp den här linan på min billiga Daiwarulle. Allt lär väl vara bättre än den medföljande nylonlinan men jag kanske kan skriva något om min erfarenhet av linan från nästa fisketur...
Det här fenomenet att inställningen allt dyrt är bra, eller ett visst märke som är favoriten och allt annat magiskt blir skit är ju inte speciellt unikt för fiskare. Det lustiga är väl att oavsett vilket märke så kan det vara tillverkat med samma material med samma typer av maskiner och även ibland i samma fabriker.
Kommentera
-
Har biltemas lina på två rullar. 0,14 och 0,21. Vet inte om dessa dimensioner säljs längre. Förr hade de många fler. Är överlag nöjd med dom. Lite tjocka(som alla flätlinor) och suger en del vatten men funkar. Men de sitter på reservspön som oftast lånas ut till lillebrorsan eller någon svägerska. Använde själv den ena till strömmingsfiske förra året. Dock använde jag ett billigt spö också som hade för mjuk toppögla så linan skar in i topp öglan och fnasades upp. Fick kapa bort ca 30m. Men det var inte linans fel. Nu sitter de på spön med bättre öglor.
Mina favorit haspelspön är faktiskt biltema. De hade ett bra 8 fots 5-25g med gummikork och screwdown fäste för 300:- för några år sedan. Ångrar att jag bara köpte två. Men det brukar vara så med biltema när de lyckas få in nåt bra blir det sällan långvarigt i sortimentet.
Kommentera
-
Jag har testat biltemas flätlina, den är grov och suger åt sig mycket vatten.
Men om man inte är så kinkig så funkar den helt klart.
Edit: Farsan har haft den linan på sin amb i säkert 5 år utan att byta så den är ju minst sagt slitstark i alla fall.
Edit2: Största nackdelen tycker jag är att det blir jäkligt kallt om tummen på hösten/vintern just för att linan suger upp så mycket vatten.Senast ändrad av ante912; 2013-05-25, 08:39.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Spolade på linan häromkvällen och var ute ett par timmar igår. Den färgade av sig på handduken jag hade för att hjälpa till att spänna åt.
När jag var ute så fick jag lite grön färg på fingrarna och ljudet var ganska påtagligt. Beror säkert minst lika mycket på spö och rulle.
Har inte så mycket att jämföra med men stark verkar den onekligen vara. Fastnade några gånger och hade jag haft kvar nylonlinan så hade jag varit några drag fattigare, så hårt satt det. Jag kunde kasta långt och den lägger sig fint i rullen.
Ser inte några speciella problem med linan helt ärligt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 152 visningar