Ursprungligen postat av Simen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Biltemas flätlina?
Collapse
X
-
Om man googlar runt brukar man hitta diskussionstrådar runt om i världen där linorna från Ebay har diskuterats, bl a flera av de billiga kinesiska linorna. Som har visat sig vara minst lika bra som de stora dyra märkena. Tillverkas kanske t o m i samma fabriker?A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
-
Jag kan inte rekommendera biltemas lina. Hade den på en haspel för nåt år sedan. Linan höll bra, inget problem så. Men den förde ett jäkla liv i ringarna, sög vatten som en svamp och tappade färgen direkt. Inget vidare enligt mig.
Köp TUFline XP istället. Riktigt bra och går att hitta till ganska rimliga priser här i Sverige. Ofc.nu brukar ha den billigt bla.
Kommentera
-
Har roat mig lite mer med Excel. Ville mata in några olika tillverkares egna siffror för sina linor och se vad de säger. Gick in på en webbutik och plockade fram data för fem olika tillverkare och matade in siffrorna för deras olika dimensioner i bladet.
Resultatet fick mig faktiskt att skratta! Det var så jävla slående och tydligt hur tillverkarna antingen genom att ljuga rätt upp och ner eller använda orelevanta mätmetoder kommer med totalt felaktiga siffror. Det gällde genomgående över alla tillverkare. Och vad som var ännu mer slående var att, om man tittade på det resulterande GPa värdet för linan, blev GPa värdet högre och högre ju tunnare linan var. I min värld borde detta värde vara ganska konstant för samma lina från samma tillverkare. Och värdet steg och steg och i de minsta dimensionerna hade linorna värden som vida översteg vad Dyneema fibern ens i teorin klarar av.
Återigen, Dyneema har en brottgräns på 2,4-3,5 GPa som max. Oavsett flätning och coating så går det inte att göra någonting starkare än vad det är.
Flera av tillverkarnas siffror i de tunnaste dimensionerna innebär att linan har ett GPa värde på mellan 5-7. Fireline uppvisar ett häpnadsväckande värde på 15 GPa för sin 0,06mm lina. Men ingen slog Berkley Whiplash Pro som för sin 0,06 lina uppvisar ett värde på nästan 37 GPa.
I teorin skulle en lina av dyneema med diametern 0,06mm ha en brottstyrka på max 1kg (3,5 GPa). Berkleys har en brottstyrka på 10,6kg (påstår dem).
I de grövre dimensionerna (0,25 och uppåt) är samma linor nere på värden som ligger inom teorins gränser.
Ett material blir inte magiskt starkare och starkare ju tunnare du gör det. Men konkurrensen är nog som hårdast där vilket gör att man redovisar tjockleken felaktigt eller mätt på den flata sidan. Men man skulle ju tycka att de skulle mäta linorna på samma sätt för alla tjocklekar?
Slutsats. Lita in på vad tillverkarna skriver på sina spolar. Gå in på http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm och se riktiga uppmätta mått och brottstyrkor. Sen betyder inte styrkan allt. Finns andra värden hos en lina som är viktigare.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Sufix 832 då? :PUrsprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggBlev nyfiken på de olika linornas brottstyrka om man jämför med Dyneema fiberns teoretiska brottstyrka. Så slängde ihop ett litet enkelt blad i excel och matade in siffrorna här ovan. Räknade fram resultatet i GPa (gigapascal) eftersom det är i den enheten man oftast ser Dyneemas styrka angiven i.
Dyneemas styrka varierar beroende på kvalitet och renhet men man ser oftast siffrorna 2,4-3,5 GPa.
Jag vet inte egentligen vad resultaten påvisar men jag tyckte det var ganska intressant samt att jag fick leka lite med Excel... Värt att notera är att jag använde mig av SVTs siffror och jag vet inte om det är uppmätt diameter eller angiven diameter.
- Strike Wire: 1,84 GPa
- Spiderwire Stealth: 1,84
- Berkley Fireline exceed: 2,90 GPa
- Strike Wire Red Strike: 1,84 GPa
- Power Pro Hi Vis yellow: 2,22 GPa
- Rio: Powerflex braid: 2,81 GPa
- SG: Adrenaline HD: 1,75 GPa
- Clas Ohlson: Gavia: 2,87 GPa
- Biltema: Fiskelina: 2,58 GPa
Patte - Fiske från land
http://patteffl.wordpress.com/
Facebook
https://www.facebook.com/PatteFFL
Betesmoderator på FishBrain
http://fishbrain.com
Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand
Kommentera
-
Riktigt intressant läsning! Sannerligen intressant, man börjar tänka till lite nu.. Borde man inte kunna anmäla dom på något sätt för att påstå något som du enkelt bevisar är "omöjligt"..?Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggHar roat mig lite mer med Excel. Ville mata in några olika tillverkares egna siffror för sina linor och se vad de säger. Gick in på en webbutik och plockade fram data för fem olika tillverkare och matade in siffrorna för deras olika dimensioner i bladet.
Resultatet fick mig faktiskt att skratta! Det var så jävla slående och tydligt hur tillverkarna antingen genom att ljuga rätt upp och ner eller använda orelevanta mätmetoder kommer med totalt felaktiga siffror. Det gällde genomgående över alla tillverkare. Och vad som var ännu mer slående var att, om man tittade på det resulterande GPa värdet för linan, blev GPa värdet högre och högre ju tunnare linan var. I min värld borde detta värde vara ganska konstant för samma lina från samma tillverkare. Och värdet steg och steg och i de minsta dimensionerna hade linorna värden som vida översteg vad Dyneema fibern ens i teorin klarar av.
Återigen, Dyneema har en brottgräns på 2,4-3,5 GPa som max. Oavsett flätning och coating så går det inte att göra någonting starkare än vad det är.
Flera av tillverkarnas siffror i de tunnaste dimensionerna innebär att linan har ett GPa värde på mellan 5-7. Fireline uppvisar ett häpnadsväckande värde på 15 GPa för sin 0,06mm lina. Men ingen slog Berkley Whiplash Pro som för sin 0,06 lina uppvisar ett värde på nästan 37 GPa.
I teorin skulle en lina av dyneema med diametern 0,06mm ha en brottstyrka på max 1kg (3,5 GPa). Berkleys har en brottstyrka på 10,6kg (påstår dem).
I de grövre dimensionerna (0,25 och uppåt) är samma linor nere på värden som ligger inom teorins gränser.
Ett material blir inte magiskt starkare och starkare ju tunnare du gör det. Men konkurrensen är nog som hårdast där vilket gör att man redovisar tjockleken felaktigt eller mätt på den flata sidan. Men man skulle ju tycka att de skulle mäta linorna på samma sätt för alla tjocklekar?
Slutsats. Lita in på vad tillverkarna skriver på sina spolar. Gå in på http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm och se riktiga uppmätta mått och brottstyrkor. Sen betyder inte styrkan allt. Finns andra värden hos en lina som är viktigare.Patte - Fiske från land
http://patteffl.wordpress.com/
Facebook
https://www.facebook.com/PatteFFL
Betesmoderator på FishBrain
http://fishbrain.com
Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand
Kommentera
-
Clas Ohlsons Gavia-lina är strävare än en bunt hjorthår på en katts tunga... att den är slittålig förvånar mig inte. Clas Ohlson och Gavia var min inledning på fiskeutrustningen jag köpte på mig som nybliven entusiast med en tunn plånbok, sämre känsla i grejerna får man leta efter
Dessutom hände det ofta att deras tafsarna gick av där beteslåset börjar.
Linan som sagt, den bygger kolonier och samhällen som ökar i storlek i takt med urbaniseringen.
Däremot hade Gavia ett 5-pack med spinnare i 2 olika storlekar (3 mindre och 2 större) och olika färger (2 st silver/svart, 1 silver/orange, 1 silver/blå och en silver/röd). Priset var oerhört tacksamt (har för mig att det var drygt 80 kr eller nåt för 5-packet). Har tyvärr inte sett det på länge, skulle lätt köpa på mig några paket då det är den spinnare som förmodligen levererat flest abborrar och snipor i min spinnarkarriär. Ett gäng spinnare får man oftast inte för många utav ändå, och de spinner förvånansvärt bra, speciellt för att vara så billiga (ca 18 kr st eller nåt).
Köp dom, men blunda för resten av Gavias grejer, åtminstone linan och tafsarna
Senast ändrad av skrukm; 2013-05-23, 06:28.Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3
Kommentera
-
Något är ju fel helt klart. Sen finns det ju många variabler som inte jag har haft med när jag räknat på det. Flera tillverkare anger tjockleken på den flata sidan vilket ger missvisande resultat om än inte direkt felaktiga. Jag utgick ifrån att linorna är helt runda vilket också ger lite missvisande resultat.Ursprungligen postat av Patte - Avancerad Nybörjare Visa inläggRiktigt intressant läsning! Sannerligen intressant, man börjar tänka till lite nu.. Borde man inte kunna anmäla dom på något sätt för att påstå något som du enkelt bevisar är "omöjligt"..?
Om vi konsumenter slutade handla linor genom att bara titta på tjockleken och brottstyrkan och sedan välja den tunnaste och starkaste (vilket 90% gör) så skulle kanske tillverkarna börja visa faktiska testresultat på spolarna. Det är ju väldigt tydligt att det är i det väldigt tunna segmentet som konkurrensen är som hårdast och där också tillverkarna använder skumma siffror.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
köpte Fireline tracer 0.16 , enligt tillverkaren ska den va fantastiskt stark, slår ut deras andra linor med hästlängder om man ska tro deras värden. Kan inte uttala mig om det, bara fiskat den en gång hittills , men gillar färgningen skarpt! Mycket lättare att ha koll på var man har linan, längd, riktning etc. Fantastiskt långa fina kast blir det också..... får se om den håller vad den lovar i längden.....
Kommentera
-
Ok, för att sammanfatta svaren på min fråga..... Biltemas flätlinor har en hög brottstyrka men suger åt sig mycke vatten (kan funka på trolling?), det finns anra linor på marknaden... Flera stycken tom och de har olika brottstyrka och olika färger.. Tillverkarna luras och man kan köpa lina på wilda webben. Lite svårt att hålla sig till ämnet?
Kommentera
-
Rätt uppfattat, precis som i alla trådar på det här forumet.......Ursprungligen postat av grahn0225 Visa inläggOk, för att sammanfatta svaren på min fråga..... Biltemas flätlinor har en hög brottstyrka men suger åt sig mycke vatten (kan funka på trolling?), det finns anra linor på marknaden... Flera stycken tom och de har olika brottstyrka och olika färger.. Tillverkarna luras och man kan köpa lina på wilda webben. Lite svårt att hålla sig till ämnet?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 142 visningar