Nätfiske vid biby-bron. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske vid biby-bron.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nätfiske vid biby-bron.

Fan vad förbannad jag blir när jag ser hur nån/några idioter har lagt nät ca 10 meter bredvid bron där det strömmar! Det är flera stycken och de senaste 4 turerna där har inte inbringat någon fisk överhuvudtaget på ett ställe som förut var känt för grov abborre, gädda och gös.

Det finns hela hjälmaren att fiska i, men fanskapet lägger alltså näten precis vid bron där många sportfiskare njuter ett par dagar i veckan och det har UTAN tvekan påverkat resultatet, åtminstone till en viss del.

Tur att man fått igång båten nu så man slipper stå där, men jag tycker det är så förbannat tråkigt att nån tomte väljer att lägga ut nät precis där folk fiskar från land, bara för att han vet att stället är populärt. Jag och många andra uppskattar biby-bron som blivit lite av ett kulturmärke för sportfiskare och lata härliga sommardagar, men självklart så får nån annan förstöra det roliga för alla andra. Jag är dock helt 100% säker på att näten kommer att förstöras för det är inte bara jag som är fullständigt tokig på placeringen av dessa.

Var också ute på en provtur med båten och jag förstår inte hur det kan vara tillåtet med så mycket nät i vattnen. Det går nästan inte att åka en sträcka på ett par hundra meter innan man får syn på nät av olika slag.

Finns det inga restriktioner om vart och hur många nät det får vara i vattnet? Hur ser det hela ut? Flera av mina hotspots som jag fiskade på för något år sen är numera helt utdöda, trots att jag provat de flesta fiskemetoder.

Död åt nätfisket!

Jo det finns regler. De utan yrkesfiskelicens får ha max 180m nät/man lr 6st ryssjor/man lr 600 krokar/man. Redskapen ska dock vara utmärkta bojar o kontaktuppgifter.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har inte sett några nät vid Bibybron.
      Om det är de 3st orangea/röda runda bojarna som ligger alldeles strax nedanför bron så är det 3st stora stenar vid bron man markerat ut då man bl a flyttat på farleden till andra sidan ån.

Men finns det nät så är det inte ok!
      I näst kast så .....

Kommentera

Var med om ett liknande fenomen förra året, skulle fiska gädda vid en vass nära där jag har båten, säkert 150-200 meter lång och tro fan att någon hade lagt ett nät längs med hela vassen..
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

nät utan markeringar är drivnät som skadar naturen och djurlivet, ta upp dessa och kassera dom innan dom skördar mer liv. Är de rätt upmärkta men olagligt placerade kontakta nån ansvarig om detta.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Fy vad tråkigt att somliga människor förstör för så många andra. Jag hade dragit upp nätet och slängt skiten. inte ok.

Kommentera

Nog kan jag hålla med om att nätfisket i vissa vatten borde få lite mer restriktioner, men att sitta o skrika "död åt nätfisket" hjälper knappast situationen, Preaching to the choir Framför dina klagomål till någon som faktiskt kan göra något åt saken. nu vet inte jag vart du ska vända dig, men det kommer säkert någon som vet detta inom en snar framtid

Om du har ett problem med hur ett korrekt uppmärkt och på andra sätt lagligt nät ligger så kan du ju faktiskt ringa ägaren och fråga hur han tänker, och kanske även be honom flytta på det? Oftast är detta ingen omöjlighet.

Ej markerade/drivnät lägger du i närmsta soptunna!

Kommentera

Det bedrivs yrkesfiske i ån ända ned till Hyndevad. Eskilstunaån rinner mellan Hjälmaren och Mälaren, två av Sveriges tyngst yrkesfiskade sjöar. Såg ofta fasta redskap när jag växte upp där, inget konstigt.

Kommentera

Aja hur som helst är det ibland svårt att hitta bra fiskeplatser på land eftersom det ligger nät och dyl och skär av fisken så dom inte kan göra annat än att fastna i djävulsskapet.

Jag bryr mig egentligen inte om vad andra säger. Småskaliga "yrkesfiskare" är djävulen själva och helt onödvändiga, respektlösa och skiter fullständigt i fisken och bryr sig bara om pengar. Jag behöver inget annat argument än detta: Hur ser det ut i sjöarna nu förtiden med olika fiskbestånd?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 123 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen