konstigaste hugget - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

konstigaste hugget

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• konstigaste hugget

mycket ska man se innan ögonen trillar ur.

Imorse kl05.30 vare dags för gäddsafari, fisket hade varit trögt och nu skulle revanch tas.
    Det hela börjar med att flygvapnet har övning över sjön (stora Rängen, utanför LKPG.) så man inte hör hur fisen luktar. MULLER, MÖRKER.
    Efter några timmars hopplöst flötestrollande (med åror) orkar jag inte längre fajtas med vinden. Jag bestämmer mig för att ge mig in i kanalen/ån mellan stora o lilla rängen, där det så gott som alltid är lä. På väg in kommer jag på att mörtarna hänger för djupt för den grunda kanalen (4 och 2 meter). Jag bestämmer mig för att ändra till 0,5 och 1 meter eftersom det är mkt växter och väldigt grunt, väl ändrat (nu har jag varit ute i c:a 5.5 timmar) upptäcker jag att jag blåst in i vassen. jag slänger tacklen överbord, bakom båten (så mörtarna precis kommer under vatten) o tar ett årtag....
    P L A S K! sen ser jag spötoppen böja sig och att spöet är påväg överbord. slänger mig på spöt och jorå gädda... allt går bra, väger henne inte men mer än 3kg vägde hon nog.
    Därefter gick allt väl, 4 gäddor till blev det. De föredrog allesammans små pyttemörtar hängandes nån halvmeter under ytan bara, och jag som den senaste tiden fiskat stora bamsemörtar på 4-5 meters djup.... tsss

Konstigt föresten att det alltid hugger när man är upptagen med annat under mete, fika/pissa/vara ouppmärksam/nästan somna/städa betesboxen är säkra kort för hugg.

vilket är ditt/ert skummaste hugg?

Inte direkt skumt men jag får alltid hugg när jag är minst koncentrerad. Kanske för att man gör konstiga saker med betet då :P
    Catch and Release - C&R
    För dina barnbarns skull...

Kommentera

Var med om liknande händelse i höstas, la ifrån mig spöet med en stor curly tail hängandes ca. en meter bakom båten och 10-20 cm under vattenytan över 4-5 meters djup. Båten drev knappt så svansen rörde sig minimalt.
      Ganska snart började spöet glida bakåt, första tanken var att det berodde på det ganska tunga jigghuvudet men när jag tar tag i spöet som håller på att glida överbord känner jag motstånd och gör mothugg. Lätt chockad kan man lyfta in den turens enda gädda som landade på 4 kg. Kändes rätt snopet eftersom jag då hade fiskat ett par timmar utan ett enda hugg också hugger det när man lägger ifrån sig spöet.
      Senast ändrad av Manil; 2005-04-29, 08:07.

Kommentera

Popperfiske

När jag fiskar med poppers brukar det alltid hugga under den korta tiden man inte koncentrerar sig på betet... Man piggnar till snabbt.

Kommentera

Okrokad abborre fångad

Satt o fikade med spöna hängandes över båtkanten. En blå-vit shadjigg hängde strax ÖVER vattenytan. 'Plupp' hör jag, sätter nästan kaffet i halsen då jag vrider mig mot ljudet: en enhektos abbore har gått upp och tagit jiggen, och hör på denna; han sitter fast i shadstjärten! Alltså inte i kroken. Det gick alltså bra att gapa över jiggen för att ta den, men den var nödgad att få assistans för att komma loss (vilket den tokiga borren naturligtvis fick - den visste ju inte bättre än att hugga på fel fisk...;-) ).

Rätt cool grej faktiskt.
          /Richard

Kommentera

nytt kast

Jag ska helt enkelt dra upp draget ur vattnet för att kasta igen. Då ser jag hur en gädda kommer susande som en torped och tar wobblern när den är ovanför ytan!

Kommentera

Jerk med metspö....

Förra året så följde min femåriga dotter ut på en liten fisketur. Hon tittade lite konstigt på mig och min kusin när vi jerkfiskade, själv så hade hon ett litet metspö för att inrikta sig på de ohyggligt stora abborrarna som gick i sjön ;-) . I alla fall så tog det inte lång tid innan hon anammade denna metod, fast med metspöet. Hon drog det fram o tillbaka, upp o ner, kors o tvärs. Själv tyckte jag nästan lite synd om den stackars metmask som fick åka berg o dal bana i sjön. Men men, jag lät henne hållas och det fanns inte en tanke på några förmaningar eller råd. Hon hade ju trots allt jätteroligt där hon stod och småfnittrade. Jag o min kusin tittade på varandra o log samt smånickade mot varandra när helt plötsligt ungen skriker för full hals att hon fått fisk. Mycket riktigt, en stor präktig abborre hade hon fått på kroken. Med en viss assistans vid avkrokning och fotografering så fick hon stolt släppa tillbaka denna hennes första abborre.

Kommentera

Förra sommaren vara jag ute med min yngre svåger (13 år) och fiskade. Han fick då på ett riktigt as till gädda som släppte precis intill båten - drillningen var väldigt tung och intensivt. När den dock hade släppt hängde det en gös (2-3 hg) kvar på vobblern som var klippt över ryggen - gäddan hängde därmed inte på kroken utan den skulle ha sitt byte till varje pris . Har hört en del som vart med om det innan, men detta var första gången jag upplevde det - Häftigt!!

Kommentera

Var ett par år sedan då man fiskade lite mera okoncentrerat. Ett färnapass; dags att åka hem, måste gå iväg en bit för att få motagning. Innan jag går vrider jag av F-drag. När jag sedan kommer tillbaks sitter där en gädda som i sin tur tagit mörten, allt under en väldigt kort stund

Eller en 1275g abborre som kommit upp på 1 m djupt vatten och "kikat" på bror mins popper när den bara låg stilla i väntan på ett nytt kast Resulterade nån mask senare i PB.

FÖr övrigt är Stora mörtar och djupa vatten rätt melodi (oftast) när det gäller större fisk men det finns ju givetvis alltid undantag. Som nu på våren...
                  sigpic

Kommentera

Sent förra sommaren var jag ute med min flickväns yngre bröder. Hade precis slungat iväg ett skeddrag på ca 35 g i jakten på en präktig gädda. Hugget kommer och kampen börjar. Det är en hygglig fisk i andra änden så det är inte utan problem som jag drillar fisken.
                    -"Hmm... En fin abborre." Säger den äldre av bröderna (Johan). Aldrig i h-lvete att detta är "enbart" en abborre svarar jag, precis innan den långa, gröna sidan på fisken visar sig vid ytan. Helt klart en gädda, kanske runt 4-5 kg.
                    -"Jo, det är en abborre!" hävdar han envist.
                    Jag betvivlar starkt Johans mentala tillstånd samtidigt som jag ser att gäddan drar under båten. Pressen från fisken lättar och upp kommer... en abborre.
                    En gädda hade alltså huggit abborren i samma ögonblick som han högg på skeddraget men hade alltså släppt i sista stund... Abborren hade kraftiga bitmärken runt kroppen och frågan är vem som blev mest förvånad, jag (som var bombsäker på gädda men fick en abborre) eller gäddan (som skaffade sig ett skrovmål som kämpade som en demon)?
                    http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85