konstigaste hugget - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

konstigaste hugget

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skumma hugg

Har varut med om ett par skumma hugg. De två jag kan komma på nu i skrivande stund är från i sommras, hmm kort minne. Jo när jag och en kompis hade varit ute hela morgonen på bolmen och trollat gös började vi så smått misströsta lite, Varmt och skönt som det började bli fram på förmiddagen lade vi oss att sola i båten. Detta tröttnade jag snart på och började lite lojt leka med ett spö med en bomber b16 på i vatten ytan, ni vet sådär upp och ner i vattnet. Rätt som de va ser jag en stor mörk skugga komma från djupet med siktet inställt på min bomber. Gäddan har hela huvudet ovanför vatten ytan när den kniper vobblern. Efter en ca 10 min lång kamp kan jag landa ett nytt pers 12,4 kg. Känns som ett ovanligt och lite snopet sätt att landa sin första 10 kubbare, värt att tilläggas är att det var 15 meter djupt där incidenten inträffade och de va mitt i juli.

Den andra anekdoten är från en liten snipa som kom i sådan fart för att attakera min zalt, som jag precis lyfter över relingen. Så den landade i båten utan att ha blivit krokad, den missade zalten liksom...

Ja ja lite kul storys iaf...

Kommentera

Ursprungligen postat av grandstoff
      ...Abborren hade kraftiga bitmärken runt kroppen och frågan är vem som blev mest förvånad, jag (som var bombsäker på gädda men fick en abborre) eller gäddan (som skaffade sig ett skrovmål som kämpade som en demon)?
      Abborren!
      Definitivt.

Kul tråd!

Fick en fin gädda när jag skulle instruera en gäst i båten i somras.
      -Sedan lägger du fösiktigt ut strömmingen så här och kastar mjukt och försiktigt ut så - PANG-! En gädda steg och tog strömmingen på 10cm djup och kanske en meter från relingen. Sedan hade den frilina så den kom ett par meter innan jag bromsade med ett mothugg. Jag vart riktigt skakad och glatt överaskad.
      Senast ändrad av esobus; 2005-04-29, 14:27.

Kommentera

Fokus!

Detta inlägg handlar inte ett hugg, utan snarare om ett annorlunda fångstsätt.

Jag, polaren Lillfiskarn och min orutinerade svärfar jiggade abborre från båt i september för några år sedan.
        Vi hade bara fiskat någon timma, men hade redan tagit en handfull borrar i kilosklassen när svärfarsan fick på en skaplig bit - hans första för dagen.
        Paniken lös i hans ögon och han tokvevade med spöet pekande rakt mot fisken...
        Jag stod beredd med håven när den närmade sig båten och fick då se att det kom två abborrar och att den främsta var krokad - den andra följde bara avundsjukt efter - så jag håvade den så kvickt att den inte hann fatta vad som hände!
        Svärfarsan lyfte själv upp sin borre med spöet så att spöspetsen hotade att knäckas, men den kom lyckligt in i båten vilket resulterade i två fina kilosfiskar till!

Jag tror inte svärfarsan än idag fattar hur det gick till när han fick två kilosborrar på samma jigg.
        [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Svärfar är visst melodin för konstiga hugg.
          Min Svärfar snärtade av linan en gång och den ledade Bomber-wobblern flög långt och fint....som den alltid gör utan lina :-)
          Skit samma, vi plockar upp den sen sa jag.
          Det tog väl några minuter så hörde vi hur det rasslade från det håll där wobblern legat. Det var en gädda som tagit den och nu hade huvudet ovanför vattenytan i ett försök att skaka loss den. Samma sak upprepade sig ett par gånger medan vi tog upp ankaret och började förflytta oss mot platsen. När vi kom fram låg gäddan utmattad i ytan och kippade efter andan, bara att håva in den (typ 1 kg)

Kommentera

En gädda tog en gång lös mitt mörttackel när jag fastnat i en stock, satt stenhårt fast, så la jag ifrån mig spöet, och helt plötsligt så dyker flötet, FISK
            ibland har man flyt!

Kommentera

Det är ju mer regel än undantag att det hugger när man gör annat!
              Höll på att sumpa spöt i en P&T sjö förut, fisket var sådär och magen klagade så ner med spöt och fram med mackorna magens kurrande gjorda att jag helt glömde frikoppla rullen och vid första tuggan så studsade spöt iväg i båten och fastnade under åran men hade sån tur att jag fick tag i det och kunde bärga regbågen! Sen sist jag metade gädda var när det höll på att mörkna på kvällen och fisket hade varit riktigt kasst och pissnödig blir man så stellan över relingen, men nånting sa "kolla flötet" sagt och gjort så var flötet borta , mothugg fint motstånd och fint gung i spöt men lossnar snart!!! att man aldrig är med på noterna när det väl händer något
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

ja satt o meta id en gång, med pizza-deg, som ja fått av en trevlig lite "bagare" ja blev ganska förvånad när ja får en gädda på DEGEN. ibland undrar man fan, vissa dagar går d inte va fan man än gör, o sen får man på gammal sleten deg, ganska sjukt!!!
                [FONT=Arial]W . Jones[/FONT]

Kommentera

I min barndom hade jag bara en kort lina och några drag att kasta med. Det gick det med. Stod på en öppen bergudde och svingade runt betet några varv över huvet och släppte iväg. Det hände att draget hamnade i vattnet - också.

En dag skulle jag ta abborre. Tafs hade jag inte men ett Krondrag från JRE i Sundbygerg satt i knuten. Draget slet jag genom vattnet i gott svärdfisktempo. Plötsligt framme vid berget kommer ett moster farande från ingenstans och klipper draget. Eftersom jag just skulle rycka upp betet för att göra nästa sving satt mothugget perfekt och en gädda på hela 8 hekto seglade mot skyn.
                  Senast ändrad av BeBest; 2009-08-05, 08:43.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Klart allt händer när man kramar snus, dricker kaffe, pinkar eller gör nått annat. Annars skulle ju inte Murphy's lag inte vara lag. Klart att hugget inte kommer när man gör allting rätt, då skulle det ju vara för enkelt, för när man verkligen koncentrerar sig på fisket och tänker att "hugger inte dom rackarna nu så...". Då får man ju inte ett ruttet lingon. Precis som om någon övernaturlig kraft tittade på och tyckte att detta var tidernas practikal joke...

Lite offtopic men ändå, liknande minnen har jag från när min bror var med mig och fiskade regnbåge i nån sjö, och han hade varit med några gånger tidigare och men inte fått nått. Så mitt tips var hellre ett mothugg för mycket än ett för lite. Och sannna mina ord om han inte gjorde tidernas karatemothugg när han som en kobra föll ner i knästående position med ett synkat mothugg som skulle få Bruce Lee att se ut som en reumatisk pensionär på lungnande. Men vad gav väl det, jo upp kom en ansenlig bit av den säkert vettskrämda fiskens munn. Stående ovationer var självklart och tipset att harpun kanske var hans melodi.
                    /Berndtsson

Kommentera

inga som har nya storys nu efter sommaren!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85