Jag satt i båten hemma i Ö-vik och metade betesfisk. När jag ska dra upp nästa mört så hugger en gädda på flötet. Det lustiga var att jag lyckades landa den då den snurrat runt så mkt med flötet i munnen att den inte kunde öpnna käften och släppa flötet =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
konstigaste hugget
Collapse
X
-
Pikefan
2 skumma hugg..
Har varit med om 2 skumma hugg. Det första var när jag jiggade efter abborre i en ganska trång kanal.. ca 3 meter tvärs över med. Int nog med det, träden hängade ut lite varstans så det var väldigt svårfiskat... Men vad gör man inte för ett favoritställe
Men kanske inte så oväntat lyckas jag tillslut hänga linan över en utstickande gren varefter jiggen droppar ner i vattnet. Jag börjar veva in den och precis när den kommer upp ur vattnet och börjar firas upp mot grenen jag hängt linan över kommer en mäktig abborre o fullständigt flyger efter och tar jiggen! Jiggen var en 5 - 10 centimeter över ytan! Efter en mkt ovanlig drillining med linan hängande över en gren kunde jag försikigt glida fram med båten o kroka av en abborre på 520 gr, varefter jag fick kapa linan o knyta om! En annan gång var när jag ismetade gädda. Jag skulle flytta ett spö ca 15 m längre ut så jag släppte ner mörten i hålet för att hålla den vid liv medans jag borrade det nya hålet. Mörten låg precis under isen. Näör jag står o borrar hör jag hur mitt ställ till spöet välter (de som jag använder att vila spöna mot). Jag vänder mig om och mitt spö är halvvägs ner i hålet! Jag springer dit och får med nöd o näppe tag i spöet och kan efter en stund plocka upp en gädda på 4 kg! Mörten låg över 5 meters djup.. Ibland har man tur
Kommentera
-
Ja... eller så fiskade du på helt fel djup förstUrsprungligen postat av PikefanHar varit med om 2 skumma hugg. Det första var när jag jiggade efter abborre i en ganska trång kanal.. ca 3 meter tvärs över med. Int nog med det, träden hängade ut lite varstans så det var väldigt svårfiskat... Men vad gör man inte för ett favoritställe
Men kanske inte så oväntat lyckas jag tillslut hänga linan över en utstickande gren varefter jiggen droppar ner i vattnet. Jag börjar veva in den och precis när den kommer upp ur vattnet och börjar firas upp mot grenen jag hängt linan över kommer en mäktig abborre o fullständigt flyger efter och tar jiggen! Jiggen var en 5 - 10 centimeter över ytan! Efter en mkt ovanlig drillining med linan hängande över en gren kunde jag försikigt glida fram med båten o kroka av en abborre på 520 gr, varefter jag fick kapa linan o knyta om! En annan gång var när jag ismetade gädda. Jag skulle flytta ett spö ca 15 m längre ut så jag släppte ner mörten i hålet för att hålla den vid liv medans jag borrade det nya hålet. Mörten låg precis under isen. Näör jag står o borrar hör jag hur mitt ställ till spöet välter (de som jag använder att vila spöna mot). Jag vänder mig om och mitt spö är halvvägs ner i hålet! Jag springer dit och får med nöd o näppe tag i spöet och kan efter en stund plocka upp en gädda på 4 kg! Mörten låg över 5 meters djup.. Ibland har man tur 
Kommentera
-
Gäddfiskarens son
galna gäddor
Bland det lustigare som faktiskt händer rätt ofta är att under flötestrolling relativt nära land så omvanldlas metet till popperfiske där ofta mina gäddflöten blir attackerade i våldsamma attacker! tyvärr är det inte speciellt ofta man har krokar på flötet så man får ju inge roliga drillningar =/ men det är en sjuk syn att se en gädda kommma å spränga vattenytan för att totalförstöra mina dyra drennan flöten =((
Kommentera
-
Jag jiggade efter gös på ett ställe med mycket sten och man kan räkna med ett bottennapp på 5 kast, men det brukar lossna ganska lätt. Dagen har varit seg och jag gör sissta kastet med min favorit jigg. Jag kastar ut mot det djupaste området där det är ca 9 meter djupt och går tillbaka för att hämta lite choklad och välja nästa jigg som ska få simma lite. Efter kanske 50 sek går jag tillbaka och börjar veva in lös lina. Fan bottennapp tänker jag, men vaf*n det gungar ju! 4 minuter senare kom en 3kg gös upp. Kan tilläggas att jag fick fisk flera gånger när jag lät spöet ligga och jiggen sjunka lite hur den vill och sedan ligga stilla på botten. Gösen följde väll efter och kollade och sen när jiggen börja röra sig högg den...bf
Kommentera
-
Var ute förra veckan och trollade 4timmar utan ett enda hugg och trött, besviken och förbannad så bestämde jag mig att plocka ihop allt för att bege mig hem.
Så jag stannde båten och började plocka ihop alla grejer, så när den sista paravanen skulle vevas in till båten så högg det till halvvägs till båten, en gös strax över 2kg. Så det vara bara att kroka av den vid båtkanten och ett par svordomar till den lille gösen, sedan blev det hemfärd.
Den dagen hade kännts bättre att bara vara en FF men så kommer det gös i sista sekunden och retas.
Kommentera
-
Min flickvän följde med mig och fiskade, det var hennes första gång, vi stod på bryggan och efter 5 minuter lyckades hon med ett rejält lintrassel, nåja jag skulle hjälpa och höll på fixa trasslet, spinnaren som satt på linan var en lågkvalitets silver ÖB spinnare eller nåt, den hamna elafall i vattnet under fixandet och sjönk till botten, 3 min senare rycker det i trasslet och jag tittar över axeln och ser en 4 - 5 kilos gädda krokad... hmm... i ena handen lintrassel och i andra 0,20 lina som sakta skär in i fingrarna när gäddan sliter och drar, den går väl nån knapp minut till innan gäddan lyckas slita sig och försvinner i djupet, fiskelycka eller? kvar står jag med såriga händer och en flickvän som krokat fisk utan att igentligen fiska...Med rätt teknik kan man k****a en mygga, sa den gamle mannen...
Kommentera
-
Var ute i våras och fiskade gädda i en liten vik här i närheten, på tafsen satt en blåvit shad-jigg som hade fungerat bra tidigare dagar på samma plats.
När jag väl börjat fiska tar de inte lång tid innan en gädda har huggit, jag gör som man brukar göra när de hugger aka mothugg
Dock blev de inte så lyckat som jag hade hoppats på då linan går av alldeles vid rullen och gäddan sticker iväg med en shadjigg, bft tafs och 30meter lina.
Blev väl lite småsur inte för pengarna direkt utan mer för att gäddan behövde simma runt med så mkt skit.
Jag riggade iaf om och satte på rödgul shadjigg, drar ut ett kast på ungefär samma ställe och känner att det är lite små trögt att veva in... det är ju mkt vass och skit vid de här stället så de är ju de första jag tänker på att jag håller på och drillar hem 1kg sjögräs. Men mot min förvåning så är det min gamla lina som jag har kastat över och håller på att veva in.
Jag tar tag i linan och drar lite och visst sitter gäddan fortfarande kvar på kroken, så jag vadar in till stranden och lägger ifrån mig spöet samtidigt som jag börjar drilla en 2.5kg gädda med händerna. Som jag även landar efter några minuter för att senare återutsätta
Kan tilläggas att det var rätt bekvämt att ha ett par glacier gloves vid detta tillfälle!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar