Billig kinesisk "skitlina" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig kinesisk "skitlina"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej, återfallsfiskare tack vare barnen som upptäckt att det är kul att fiska. Har knappt fiskat på 15 år men håller på att ta igen det nu

Måste ju erkänna att jag som handlar nästan allt över nätet från hela världen känner mig lite dum när jag gått och handlat Fireline för 199:-/110m i butik (kan väl också erkänna att jag inte ens visste att det fanns den typen av linor innan jag började uppdatera mig ).

Ett tips om man vill ha hem grejorna snabbare är att ta en handlare baserad i Hongkong, kanske några ören dyrare men ofta hemma på halva tiden. China Post fipplar oftare bort paketen dessutom. Köper oftast över eBay och betalar alltid med PayPal, aldrig några problem om något paket skulle försvinna.

Har köpt Super Dyneema SPECTRA EXTREME Braid Fishing Line i varierande dimensioner från handlaren i länken, får se hur se hur lång tid det tar.

Efter en helg i Malingarna utan ett napp så far jag och barnen upp till Versjön i Sälen i helgen. Från säker källa så begränsar antalet fiskekort fångsten inte att det inte nappar

F.ö är detta ett otroligt trevligt forum med en trevlig stämning

Peter
    Senast ändrad av wolw; 2013-09-10, 19:44. Anledning: stavning

Kommentera

• Fick hem iseema carp hook som jag beställt.

#2 är för vek för lax (men blir till bra HÖ flugkrok!)
      #1 är för vek för lax (men blir till bra HÖ flugkrok!)
      #1/0 är vek men godkänd för lax om man vill fiska lättare flugor, men personligen föredrar jag grövre gods för laxflugor.

Krokarna är dock i övrigt av väldigt bra kvalitet och sylvassa! Väldigt prisvärt för endast 30 öre styck inkl frakt.

Kommentera

• Finns det någon som har testat kinesiska nylonlinor eller andra linor än flätlinor av mer exotiska material?
        Nylonlinor kan ju vara väldigt bra eller rent skit så jag vågar inte köpa grisen i säcken och sitta med 500 meter nylonlina som på sin höjd duger till 500 leksaksmetspön åt barnen.
        Kinesisk nylonlina kan väl inte vara sämre än den svenska Abu Abulon Ultra 0,35mm jag köpte i somras. Efter 3 dagars fiske såg det ut som om någon tuggat på linan och drar man över den med nageln krullar den sig som ett presentsnöre.

Kommentera

• Dum fråga kanske, men..
          Spelar det någon roll om man tar tex gul lina istället för grön? Tänker fisken på sånt? :confused:
          Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

• Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
            Dum fråga kanske, men..
            Spelar det någon roll om man tar tex gul lina istället för grön? Tänker fisken på sånt? :confused:
            Tvivlar på att det spelar så stor roll i de flesta situationer. Har inte märkt någon skillnad själv iaf. Färgerna försvinner ju också ganska snabbt vid större vattendjup. Men det går ju alltid bra att knyta på en några meter lång top shot av Fluorocarbon om man fiskar efter linskygga fiskar. FC är ju helt osynlig under vatten.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              FC är ju helt osynlig under vatten.
              Njaa... En sanning med modifikation

Kommentera

• Om vi snackar om äkta FC så har den ju samma brytningsindex som vatten och i så fall, iaf i teorin, är den visuellt osynlig i vatten. Sen har ju fisken fler sinnen som kan känna av störningar i vattnet från linan men det gäller alla linor. Där är det viktigare att gå ner i tjocklek för att minska störningarna i vattnet. Så har jag uppfattat teorin bakom FC iaf. :-)
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

• Jo försäljarna vill få oss att tro det iaf..

Kommentera

• Har du någon annan info? Dela gärna med dig! :-)

Kommentera

• Spelar det någon roll om man tar tex gul lina istället för grön? Tänker fisken på sånt?
                      Jag har aldrig märkt någon skillnad men om man vill känna sig lite mer säker så har trilene en lina som skiftar färg beroende på om den är i eller utanför vattnet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85