Kan någon förklara vad som är ofint med regnbågsfiske - jag fattar inte riktigt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan någon förklara vad som är ofint med regnbågsfiske - jag fattar inte riktigt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Åman - du avslutar ämnet på ett väldigt bra sätt - klockrent resonerat!

Ditt inlägg kring karpen är också helt rätt resonerat.

När vi ändå resonerar kring det här borde det väl vara "fult" med all fisk som planterats ut... tänk så mycket fisk som från början är inplanterad... det finns faktiskt vatten där gädda(!) planteras ut 2013... det planteras ut gös... det planteras ut öring och röding i insjöar... det planteras ut både lax och havsvandrande öring... Med utgångspunkt från hur en del "fina" fiskare resonerar skulle det ju då vara nästan lika "fult" att dra upp en 20-kiloslax i Älvkarleby... den är ju inplanterad, och när drogs det upp en vildlekt lax där sist...? Måste ha varit före kraftverkens tid...

Kommentera

-Nu har jag väl retat upp halva fiskesverige...

Kommentera

Skulle inte vara mycket till fiske efter ädelfisk i sjöar och dammar söder om Dalarna om vi inte hade haft bågen.
        Och innan kust HÖ fisket + Gädd flugfisket blev etablerat, hur många hade då haft möjlighet att pröva på flugfiskets fröjder frågar jag mig?

Är bara fisken hel i fenorna och har bott in sig litet i vattnet så kan den var nog så kul att fiska och är inte alldeles så lätt lurad som en del vill framhålla.

Dessutom, så ger handikapp anpassade sådana vatten en möjlighet för rörelse hindrade att komma ut vifta spö i stället för att mest bara sitta inne och uggla.

Att se ned på Regnbågen och annan sätt fisk gränsar till snobberi tycker jag.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-31, 08:48.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ett av mina bästa fiskeminnen är just ifrån bågefiske när jag var typ 11år eller nått. Galet fiske med många fina fiskar som gav upp till fight. Så som andra redan har sagt bara man tycker det är roligt själv så spelar det ingen roll vad andra tycker.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Bra skrivet "jock scott" jag själv tycker allt sportfiske är kul o har sin tjusning,sen får man ju favoriter både som art o sätt... Det man oftast är ute efter är avkopplingen :-)

Kommentera

Tycker inte regnbågsfiske är fult fiske, eller ja när det är dålig kvalitet på dom eller om det fiskas nära odlingskassar osv. Måste säga att Hökensås bågarna är top notch, väldigt vackra fiskar
              Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
                Åman - du avslutar ämnet på ett väldigt bra sätt - klockrent resonerat!

Ditt inlägg kring karpen är också helt rätt resonerat.

När vi ändå resonerar kring det här borde det väl vara "fult" med all fisk som planterats ut... tänk så mycket fisk som från början är inplanterad... det finns faktiskt vatten där gädda(!) planteras ut 2013... det planteras ut gös... det planteras ut öring och röding i insjöar... det planteras ut både lax och havsvandrande öring... Med utgångspunkt från hur en del "fina" fiskare resonerar skulle det ju då vara nästan lika "fult" att dra upp en 20-kiloslax i Älvkarleby... den är ju inplanterad, och när drogs det upp en vildlekt lax där sist...? Måste ha varit före kraftverkens tid...
                Gösfisket här i Möckeln skulle vara ännu sämre om det inte skedde inplanteringar. Att det sedan sker för att fiskevattenägarna ska kunna ta fler gösar i nät är naturligtvis inte så kul...

Kommentera

Jock Scott, bra sagt där! Det är trots allt P&T sjöarna och regnbågen som ger oss, här i Stockholms-trakten, den enda möjligheten till att utöva flugfisket på riktigt och faktiskt FÅ fisk på fluga, utan att behöva åka enorma sträckor till närmaste älv. Jo visst kan man dänga efter havsöring vid kusten en hel höst, men hur ofta får man fisk då? Och nej, flugfiske efter abborre/gädda går inte ens att jämföra.

Personligen tycker jag att det är något alldeles speciellt med att fiska i P&T vatten, och skulle aldrig någonsin se ner på det fisket. Regnbågen är inte alls någon "dum fisk", så länge den får simma några dagar efter isättning. Det är inte alls "löjligt lätt" att få regnbåge som många verkar ha fått för sig. Att nån gubbfan en gång lyckades lura en regnbåge på en krok med fimp på betyder inte att den alltid kommer hugga på din fimp. Den som säger att han "aldrig blankar" i en P&T sjö ljuger, tro inget annat.

Fiskar du timmarna efter isättning så kan det bli lite väl lätt såklart, vilket jag också varit med om, men å andra sidan så får du då åtminstone ett riktigt kul fiske som du annars sällan kan uppleva "den naturliga vägen".

Hur mycket är det som egentligen är "naturligt" nuförtiden? Som någon skrev här ovan så planteras ju de flesta arterna in idag, inklusive gös, karp, havsöring, och även den där "ädla" laxen i Norge som alla drömmer om. Att fiska på karp som planterats in för 10 år sen, som drillats och återutsatts cirka 43 gånger och som även har ett namn, är inte det löjligt och "ofint" om man tänker efter? Men å andra sidan tycker jag att karpfisket är galet kul, och hur onaturlig än karpfisken är i Sverige så är det ett av de coolaste fiskarna man kan drilla - om man väl lyckats lura den!

Påståendet om att regnbågen skulle vara tråkig att drilla är ju bara löjligt. De som hävdar detta kan troligtvis noll om hur man anpassar utrustningen efter fiske, och väljer därmed alltför grova spön/linor för regnbågsfisket. Jag har nu det senaste året drillat bland annat en tio-kilosgädda (nåja 9.8), livliga karpar, gös, öring och även (av misstag) en fet mal tro det eller ej, samt ett par andra fiskarter men jag glömmer fortfarande inte min hitintills största regnbåge på drygt 3 kilo som i fjol gav mig en kamp som jag troligtvis aldrig kommer glömma. Detta på ett 11-fots haspelset med bombarda och fluga. Och den bågen hade rätt slaktade fenor, dessutom.

Visst kan jag tycka att det är larvigt när jag ser gubbar som hänger vid en och samma sjö och powerbait-metar regnbågen året runt, men å andra sidan är detta väl precis lika löjligt som med alla dessa gädd-fanatiker som fiskar gädda året runt utan att ens ha provat flugfiske, karpfiske, p&t fiske mm. Hur "fint" är det egentligen att jerka 8 månader i sträck och sedan ismeta efter samma art resten av året?

Jag trollar gös en måndagkväll, karpmetar en hel onsdag, gäddfiskar på torsdag kväll och avslutar veckan mer än gärna med ett 6-timmars flugpass i P&T sjön efter de små glada regnbågarna utan att skämmas för det - även om jag ibland bommar...

Gillar du fiska regnbåge så fortsätt fiska regnbåge. Skit i vad andra säger och tycker. Den dagen du visar upp ett foto med en 8 kilos regnbåge kommer alla bli gröna av avund hur som helst
                  Senast ändrad av GäddMartin; 2013-08-31, 19:00.
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Skulle inte vara mycket till fiske efter ädelfisk i sjöar och dammar söder om Dalarna om vi inte hade haft bågen.
                    Och innan kust HÖ fisket + Gädd flugfisket blev etablerat, hur många hade då haft möjlighet att pröva på flugfiskets fröjder frågar jag mig?

Är bara fisken hel i fenorna och har bott in sig litet i vattnet så kan den var nog så kul att fiska och är inte alldeles så lätt lurad som en del vill framhålla.

Dessutom, så ger handikapp anpassade sådana vatten en möjlighet för rörelse hindrade att komma ut vifta spö i stället för att mest bara sitta inne och uggla.

Att se ned på Regnbågen och annan sätt fisk gränsar till snobberi tycker jag.
                    Ursprungligen postat av Åman Visa inlägg
                    När var eller hur man fiskar spelar mindre roll huvudsaken är väl att man själv tycker det fisket man håller på med är roligt. Alla har olika kriterier för vad som är ett roligt fiske det är bara att respektera att börja diskutera hur,var och vad man SKA fiska känns rätt meningslöst.
                    I stort så kan jag inte anmärka på era argument, och själv har jag upplevt både trevligt och mindre trevligt fiske efter regnbåge. Det är ett fiske som alla andra.......
                    Det som jag tycker tråden missar helt och hållet är ju det här med att föda upp rovfisk för att "leka" med den, och det gäller i princip laxen och havsöringen som sätts ut också. För att inte tala om all norsklaxen vi proppar i oss i det här landet.
                    Att rovfiska utanför Afrikas kust, utan att ge en bra ersättning till de ekonomiskt svaga länderna för att mala ner fångsten till hälsokostpiller och foderpellets till fiskodling kan i mina ögon ses som en ganska tvivelaktig hantering av jordens resurser.

Det gör att jag tänker mig för innan jag löser fiskekort i ett P&T vatten, men å andra sidan blir jag riktigt glad när jag lyckas landa en vildsint havsöring utan fettfena...... så jag är väl lika god kålsupare som alla andra.......men tanken har slagit rot i alla fall.........

Kommentera

Tackar för alla "gillanden"! Känns gött att det kommer något vettigt från mig emellanåt iaf.

Egentligen så hänger ett trivsamt P&T fiske på på 3 huvud faktorer:

1. Att omgivningen kring vattnet känns tilltalande.

2. Hur mån odlaren är om att fisken ska vara i bra kondition? Och som sagt ska fisken ha fina fenor.

3. Vatten ägarens intresse av att leverera bra service vid vattnet och frekvent sätta i fisk som har en bra medel vikt.

Här är några exempel på hur Regnbåge ska se ut i mitt tycke. Dessa är fångade i mitt hemma vatten Björka dammen utanför Sjöbo. Till 95% ser fisken ut så här i den dammen. T.om. en kilo fisk där kan sprattla på rätt så bra.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-31, 23:14.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 454 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art