Håller med Elanen,kolla impellern.När du kör sakta kyler den sämre,och kyler den redan dåligt vid höga varv blir det sämre vid lägre.Kan bli kostsamt om den värmeskurit.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Motorproplem
Collapse
X
-
Nja inte helt riktigt. Haft ett par motorer som inte haft det problemet. Mariner 6 hk -99, den kunde köras på lägsta varv i 5-10 timmar utan minsta problem, kom en svag rök vid första gaspådrag efter detta, men inte mer.
Dock är oftast en 4:a bättre, men inte alla 2:or är dåliga.
Ursprungligen postat av xtcDet gäller väl alla 2taktare rent generellt.
/Xsigpic
Kommentera
-
Big Pike Hunter, No Way. Du får räkna med att en encylindrig motor sotar igen. Nån annan blandning ska du inte ens tänka på. Gå upp till en Johnson (Evinrude) 4 hästare. Dom är två cylindriga. Där kan du köra hela dagen. Men man måste gasa till mellan varven även där. Just för att rensa ut överbliven soppa. Sen är japanska sämre på tomgång en just Johnson (Evinrude). Beror på att kolvarna är utformade på ett annat sätt på Johnson. Som gör den bättre att köra på tomgång. Även vissa Mercury har det systemet. Det kallas tvärsspolad motortyp. På din Yamaha heter det vändspolad.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
-
Oftast inte. Man kans säga så här... om det inte är någon speciell motor eller "fel" typ av stift behöver man inte göra något åt gnistavståndet.Ursprungligen postat av AriBehöver man ställa in gnistavståndet på nyinköpta tändstift av den modellen som är rekommenderade till just den motorn?
Kommentera
-
Zil, nu är du ute och seglar. Avståndet på stiftet är jätteviktigt. För stort gap ger dålig gnista och vice versa. Rätt avstånd gäller på alla motorer. Finns förinställda stift. Bara man vet värdet. Och rätt stift är ännu viktigare. Gäller att få till rätt årsmodell.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
En lite fråga Elanen. Jag förstår naturligtvis att avståndet är väldigt viktigt. Har om inte annat haft moped, samt att min första bil inte var något direkt nytt lyxåk - så hålla på och rota i motorer har jag gjort (och vill aldrig mer hålla på medUrsprungligen postat av elanenZil, nu är du ute och seglar. Avståndet på stiftet är jätteviktigt. För stort gap ger dålig gnista och vice versa. Rätt avstånd gäller på alla motorer. Finns förinställda stift. Bara man vet värdet. Och rätt stift är ännu viktigare. Gäller att få till rätt årsmodell.
).
Men om jag köper ett stift (efter katalogerna på rätt modell och årsmodell), så känns det inte som om man efter det även skall ändra avståndet på stiftet... Eller???
/D
Kommentera
-
Jag sa aldrig att avståndet va oviktigt, det klart att avståndet är viktigt men så länge man går på motortillverkarens rekommendation av vilket stift man ska köpa så behöver man inte själv ändra måttet. Men det é klart vill man dra fram bladmåttet å banka lite bara för att vara säker så ska inte jag hindra någonUrsprungligen postat av elanenZil, nu är du ute och seglar. Avståndet på stiftet är jätteviktigt. För stort gap ger dålig gnista och vice versa. Rätt avstånd gäller på alla motorer. Finns förinställda stift. Bara man vet värdet. Och rätt stift är ännu viktigare. Gäller att få till rätt årsmodell.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar