Motorproplem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproplem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med Elanen,kolla impellern.När du kör sakta kyler den sämre,och kyler den redan dåligt vid höga varv blir det sämre vid lägre.Kan bli kostsamt om den värmeskurit.

Kommentera

Nja inte helt riktigt. Haft ett par motorer som inte haft det problemet. Mariner 6 hk -99, den kunde köras på lägsta varv i 5-10 timmar utan minsta problem, kom en svag rök vid första gaspådrag efter detta, men inte mer.

Dock är oftast en 4:a bättre, men inte alla 2:or är dåliga.

Ursprungligen postat av xtc
      Det gäller väl alla 2taktare rent generellt.

/X
      sigpic

Kommentera

Det var tändstiftet! Kan man köra med lägre oljeblandning för att den inte ska krångla?
        // Jonas

Kommentera

Big Pike Hunter, No Way. Du får räkna med att en encylindrig motor sotar igen. Nån annan blandning ska du inte ens tänka på. Gå upp till en Johnson (Evinrude) 4 hästare. Dom är två cylindriga. Där kan du köra hela dagen. Men man måste gasa till mellan varven även där. Just för att rensa ut överbliven soppa. Sen är japanska sämre på tomgång en just Johnson (Evinrude). Beror på att kolvarna är utformade på ett annat sätt på Johnson. Som gör den bättre att köra på tomgång. Även vissa Mercury har det systemet. Det kallas tvärsspolad motortyp. På din Yamaha heter det vändspolad.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

OKej! Tack för svaren. Jag ska testa xtc's idé om att ta en hink och göra ett drivankare så att man kan köra motorn på högre varv men fortfarande köra sakta! Jag har inte så mycket pengar just nu
            Senast ändrad av Piratepig; 2005-06-22, 12:14.
            // Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
              Behöver man ställa in gnistavståndet på nyinköpta tändstift av den modellen som är rekommenderade till just den motorn?
              Oftast inte. Man kans säga så här... om det inte är någon speciell motor eller "fel" typ av stift behöver man inte göra något åt gnistavståndet.

Kommentera

Zil, nu är du ute och seglar. Avståndet på stiftet är jätteviktigt. För stort gap ger dålig gnista och vice versa. Rätt avstånd gäller på alla motorer. Finns förinställda stift. Bara man vet värdet. Och rätt stift är ännu viktigare. Gäller att få till rätt årsmodell.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  Zil, nu är du ute och seglar. Avståndet på stiftet är jätteviktigt. För stort gap ger dålig gnista och vice versa. Rätt avstånd gäller på alla motorer. Finns förinställda stift. Bara man vet värdet. Och rätt stift är ännu viktigare. Gäller att få till rätt årsmodell.
                  En lite fråga Elanen. Jag förstår naturligtvis att avståndet är väldigt viktigt. Har om inte annat haft moped, samt att min första bil inte var något direkt nytt lyxåk - så hålla på och rota i motorer har jag gjort (och vill aldrig mer hålla på med ).

Men om jag köper ett stift (efter katalogerna på rätt modell och årsmodell), så känns det inte som om man efter det även skall ändra avståndet på stiftet... Eller???

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                    Jag sa aldrig att avståndet va oviktigt, det klart att avståndet är viktigt men så länge man går på motortillverkarens rekommendation av vilket stift man ska köpa så behöver man inte själv ändra måttet. Men det é klart vill man dra fram bladmåttet å banka lite bara för att vara säker så ska inte jag hindra någon

Kommentera

Används inte marintändstift längre, de med cirkel och punkt i mitten?
                      De hade stabila avstånd, fast det var kanske i urtiden..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen