underskattat att fiska gädda i åar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

underskattat att fiska gädda i åar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Vet inte om åar är så underskattade egentligen. Ett par av sveriges hetaste gäddvatten är åar
    Typ Lödde/Kävlinge, Göta Älv, Klarälven osv.
    Jo självklart finns det fin fisk i dessa vattendrag som du säger, men en älv som kan va flera hundra meter bred är inte detsamma som en å på 3-4 meter bredd och ungefär samma djup, max

Kommentera

fiskar aldrig gädda i insjöar - alltid i älven alternativs kusten :-) Okej - ibland på lekgädda som har vandrat upp från havet i någon tjärn och så fiskar jag på dem ett litet tag efter leken. Men delvis tycker jag bäst om älv/åfiske framför insjöfiske - kanske pga uppväxten i silkeborg, danmark med gudenåen som passerar genom stan :-) Och också för om jag får en lämplig matgädda är de så mycket bättre i strömmande vatten än i insjöar. Därför är det bara älv/kust för mitt gäddfiske :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Jo självklart finns det fin fisk i dessa vattendrag som du säger, men en älv som kan va flera hundra meter bred är inte detsamma som en å på 3-4 meter bredd och ungefär samma djup, max
        I didn't come here to cast the line because it is easy. I came to cast the line because it is hard! (John F. Kennedy missquote) :-) Att Umeälven är flera hundra meter bred i den nedersta delen tycker jag inte gör det svårt. Man fiskar de ju bara när de kommer in för att jaga :-) Annars om man har båt har ju inte det problem (jag har inte båt och tycker egentligen inte som så det behövs för mitt fiske) :-) Gott skitfiskeår :-)

Kommentera

jävlarrr nu blev ja sugen på å fiska lite å.

nackdelen är bara att det har regnat så satans mycke de senaste så vatten nivån är 2 meter högre än vanligt haha.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Tänkte att man nästan aldrig läser här på forumet om fiske i diverse åar. Själv bor jag i norra Uppsala, och har 700meter ner till fyrisån, och uppströms inom några km finns ingen bebyggelse. Har även nära till andra åar, och det är ju alltid lättillgängligt när man inte har båt.
            Men är det värt att nöta i åar, efter gädda då. Har inte testat ännu. Fisk finns så klart, men om det är någon size har man ingen aning om.
            Ja, det är bara att nöta på. Det kan finnas stora gäddor i ån om det finns gott om betesfisk. I den å jag fiskade i som barn, som liknar Fyrisån, har det dragits gäddor på i alla fall 12 kilo. Fisket är inte alltid bättre någon annanstans. Varför, bokstavligen, gå över ån efter vatten?
            Senast ändrad av Pennywise; 2013-12-31, 15:53.

Kommentera

För ett par år sen försurades vattnet i Fyrisån, vid reningsverket. Med fiskdödnsom resultat, vet att dom tog rätt på en del död fisk och gäddor som vägde 8-10kg

Kommentera

Det är naturligtvis inte utan orsak som folk står nedom Islandsfallet och fiskar. Dels är det vad jag vet gratis, dels finns där såväl betesfisk som predatorer och en och annan gädda kan var riktigt stor också. Övre Föret hade åtminstone förr gott rykte som lekplats för grov mälargädda. Uppströms stan är jag osäker på hur tillåtet fisket är men jag har för mig att man får fiska vid Ulva Kvarn. Det är ju inte heller överallt det går att komma till eller att vattnet är utan störande vegetation.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har fått en hel del gäddor på 5-7 kilo i en å utanför Eskilstuna, var säkert 3 år sen jag var där sist då jag nu har båt. Ån är inte bredare än två meter och riktigt grymt fiske på våren, blir nog att dra ut dit i vår

Kommentera

Åfiske kan ju vara bland de roligaste iaf

Kommentera

Är det något speciellt man ska tänka oå i å-fiske? Samma som insjö, fiska av vassar o annan synlig växtlighet? Vinden kan man inte tänka på samma vis, eftersom det är strömmande vatten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 436 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art