underskattat att fiska gädda i åar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

underskattat att fiska gädda i åar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• underskattat att fiska gädda i åar?

Tänkte att man nästan aldrig läser här på forumet om fiske i diverse åar. Själv bor jag i norra Uppsala, och har 700meter ner till fyrisån, och uppströms inom några km finns ingen bebyggelse. Har även nära till andra åar, och det är ju alltid lättillgängligt när man inte har båt.
    Men är det värt att nöta i åar, efter gädda då. Har inte testat ännu. Fisk finns så klart, men om det är någon size har man ingen aning om.

Vet man bara bra ställen så är åar minst lika heta som andra vatten. Speciellt höst, vinter och vår.

Då har du möjlighet att lättare få stor gädda utan att använda båt.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I den ån jag fiskar i som är nästan ofiskat finns det riktigt stora gäddor säkert upp emot 10+ som jag har sett men inte fått upp

Kommentera

Jag kan inte säga att jag själv har stor erfarenhet av åar, men gädda finns det, de få gångerna jag fiskat har det varit rätt bra gäddfiske.

Jag har hört från en kompis att dom dragit upp rätt stora gäddor i den ån. Ån är inte speciellt stor men dom har fått 10+ och haft på en best som torde vägt över 15 kg. Detta är dock andrahandsinfo som jag inte kan bekräfta.

Är jag inte ute och simmar så va väl Lödde/Kävlinge å ett av de bästa gäddfiskevatten förr?

Jag tror att dessa killarna vet en hel del om det, läs deras blogg eller skriv och fråga dem personligen. http://mammothpike.blogspot.se/

Jag har också planerat för mer åfiske i dagarna när sjöarna är oåtkomliga.

Lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Vet man bara bra ställen så är åar minst lika heta som andra vatten. Speciellt höst, vinter och vår.

Då har du möjlighet att lättare få stor gädda utan att använda båt.
          Det är väl det som är problemet, att man inte har en aning om var det kan va hett.
          Är ju en del vatten att fiska av, både söderut och framförallt norröver. Söder ut finns lite hinder hinder, men efter stan kommer slättlandskap igen och innan ån mynnar ut i ekoln/mälaren. Nån km innan den gör det bildas två, varav en större damm/sjö (övre o nedre föret) där även en till å drar åt andra hållet. Där kanske det kan va bra.
          Norröver är i stort sett bara åkerlandskap, och diverse till och frånflöden bildar andra vattendrag. Varav en kommer från några skogsjöar flera mil bort jag fiskat i.
          Ska nog ge ån en chans.
          Senast ändrad av stahre87; 2013-12-31, 08:28.

Kommentera

Jag var med en kompis för ca 8 år sedan och fiskade i en liten å där vi bodde. Han kastade en wobbler in i en liten grund vik med ca 40cm djup och drog upp en gädda på strax över 10kg.
            Vi brukade gå några kilometer och kasta där det fanns tillfälle (mkt träd och buskar) vi tog ofta gäddor runt 5-6kg i den ån men nu är det länge sedan jag var där, får nog bli en tur dit snart igen.
            Så mitt svar blir att åfiske kan vara mkt framgångsrikt!!
            member of team TMT sportfiske

Kommentera

Har haft assman rinnande genom våra ägor så det är å fiske jag växt upp med.
              Assman är ett utmärkt fiske vatten. Landats flera 10+ gäddor där. Även gös på 5+.
              Har mit aborre pb där på 1,33kg.

Ganska bred och djup (ca 10m som djupast) så det går å åka båt hela vägen mellan kraftstationerna. Är även 2 mindre sjöar som ligger i direkt anslutning till ån.

Nackdelen är bara att fisket där är så känsligt för vattenstånd.
              För högt vatten så är de helt dött.

Kommentera

Ja absolut Jag har inte båt så driver nästan allt mitt fiske i åar. Är en speciell känsla när ett brutalt gäddhugg är så nära där man står. Och att det finns så mycket intressanta platser att kasta för blotta ögat utan att man ska behöva ha ekolod etc. Sen blir fighten lite roligare med strömmen, men ja som nämnt nackdelen är att åar är så starkt påverkade av regn och torka.
                Senast ändrad av Motorgoat; 2013-12-31, 10:41.
                Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Vet inte om åar är så underskattade egentligen. Ett par av sveriges hetaste gäddvatten är åar
                  Typ Lödde/Kävlinge, Göta Älv, Klarälven osv.

Kommentera

åar kan vara väldigt givande, men några 10kg har vi dock sett eller fått i den ån vi fiskar i. Brukar börja premiären i en å som rinner ut i havet på våren innan isen har släppt. Brukar vara ganska kul fiske, 2-3kg gäddor i mängder. En bra uppvärmning för vintersega flugkastar armar

Så det är bara att nöta på man vet aldrig vad som gömmer sig under ytan
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 437 visningar
                    1 gilla