underskattat att fiska gädda i åar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

underskattat att fiska gädda i åar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker att Fyrisån norr om fallen är en död å. Ser den från fönstret och brukar mest testfiska nya drag och ny utrustning. Tror att jag fått ett par gäddor i Svartbäcken/Tuna backar. Vid Ulva kan det vara bra fiske dock.

Är du sugen på att flytringsfiska från ngt ställe norr om Ärna för att glida ner mot stan är jag på!

Kommentera

Får man fråga vart du bor Dr.kitch? Själv bor jag i Tunabackar, vid skolan så bor nästan så jag ser ån. Men har inte fiskat så mycket här eller norr om. Lite efter stan fram till ekoln bara, testat vid ulva. Vart vid ulva är det bra? Har läst på andra ställen att det kan va bra där. Är det innan fallen eller efter?
      Jag har fiskat en del i Jumkilsån, som mynnar ut i Fyrisån mellan Ylva och librobäck.
      Fått en del fisk där, framförallt vid en damm som bildas efter en bro ner vid Åkerby kyrka.
      Tyvärr flytringsfiskar jag inte utan syslar mest med jerk/spinn fiske.

Kommentera

Jag bor vid polishuset.

Om du står nedströms ulva med kvarnen i ryggen så har du två fåror att välja mellan. Den högre är grund och går inte att fiska i sommartid. Till vänster går huvudforsen och där i anslutning till forsen och till det lugna partiet finns det borre/gädda. Har en kompis som brukar meta gädda nedströms fallet där ån inte forsar med varierat resultat. Har också fiskat nere vid Ulleråker vid övre föret från land med varierat resultat. Finns bryggor och trevliga ställen nere vid Ulltuna, inte fiskat där men när jag studerade där så promenerade vi en hel del.

Intressant med åkerby kyrka, har tittat på den platsen på kartor men aldrig pallat mig dit

Har en flytring men vart ute en gång på fem år typ... Spinnfiskar jag med.

Kommentera

Min svärfar har fiskat i Jumkilsån mycket, och där jag förklarade. Vet att han mfl. har fått rätt bra med gädda där. Kasta in under bron. Där står alltid fisk.
          Kör över bron och gå ner till vänster så finns fin plats att stå på
          Senast ändrad av stahre87; 2014-01-05, 01:27.

Kommentera

Vet att Fyrisån har väldigt höga mängder med T H C i sig. Mycket gräs i Uppsala. Vet inte om de kan påverka ngt ?

Kommentera

Mycket värre saker än braja i ån, diverse läkemedel osv. Men det där va precis efter reggaefestivalen dom gjorde vattenprovet för ett par år sen!

Kommentera

åar är riktigt roligt och fiska i om man flugfiskar efter gädda!

Kommentera

Kanske ska ta och dra ihop ett gäng glada å-fiskare i Uppsala och åka ut och fiska ihop?

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
                    Vet att Fyrisån har väldigt höga mängder med T H C i sig. Mycket gräs i Uppsala. Vet inte om de kan påverka ngt ?
                    Hah...
                    Förmodligen är fiskarna så stenade att de inte orkar ur soffan

Kommentera

Gäddor har ju en tendens att vara yberfeta i åar... väldigt sällan jag ser en ågädda som är smal. Antagligen för all fet betesfisk går upp i åar och leker m.m. Oftast lättillgängligt också att fiska i åar
                      Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 490 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art