Hur vi fiskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vi fiskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag tycker att ett surfcastingspö är på tok för grovt för plattfisk. Visst är toppen på de dyrare surfcastinspöna ganska mjuk för nappregistrering men ett spö som väger 500 gram är ingen hit.

Karpspön är lättare och därmed lättare att hantera. Upp till 150 gram har jag vågat kasta med mitt karpspö men det klarar ju inte samma kastvikter som ett surfcastingspö som ofta har en maximal kastvikt på 250-300 gram.

Feederspön har quivertips som registrerar napp medan toppen på ett karpspö egentligen inte är avsedd för nappindikation (men är den någorlunda mjuk så funkar det till surfcasting i alla fall).
    Det finns specialspön för plattfiskmete: https://www.gerrysfishing.com/conofl...anatic-11ft.ir bara som ett exempel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Det finns specialspön för plattfiskmete: https://www.gerrysfishing.com/conofl...anatic-11ft.ir bara som ett exempel.
      Vad allt finns det inte specialspön för? Det jag är ute efter är att kartlägga vilka olika spön (eller spön med olika etiketter) som gör samma jobb.

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
        Nu var det ju inte själva arten som sådan jag tänkte på utan allt runt om, som du själv skrev; "Tänk att sitta en vacker sommarkväll, när badisarna är någon annanstans, på en långgrund gotländsk sandstrand med några agnade krokar utslängda mot horisonten. Laid back som en kenospelare i en solblekt släpp loss-hatt, sittande i en solstol med en sval öl i näven. Låter definitivt som ett fiske som tilltalar mig!"

Ta bort "långgrund gotländsk sandstrand" o stoppa in valfri naturligt vacker skogssjö, med näckroskanter och fågelsång så har du ju allt du frågar efter ovan. Utom just gotländsk sandstrand.

Allt.
        Hmmm... jag förstår. Och med tanke på hur litet fisk jag brukar få nuförtiden så kanske jag skulle ta och rigga ett spö med bara ett kastvänligt sänke men utan övrigt tackel, kasta ut och sedan bara sitta där och njuta. Det ser ju i alla fall bättre ut än vad det skulle göra om en fet medelålders man bara satt där i en stol och drack pilsner...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Vad allt finns det inte specialspön för? Det jag är ute efter är att kartlägga vilka olika spön (eller spön med olika etiketter) som gör samma jobb.
          SF-a-l tyckte att surfspön är för tunga för plattfiskmete(vilket jag också tycker) så jag ville bara visa att det finns alternativ. Annars kan man väl bottenmeta med vilket haspel- och spinnspö som helst om man vill prova, och fastnar man i träsket så finns det mer avancerade alternativ att tillgå när och om det skulle behövas. Vi har ju inte så mycket att surffiska efter här i Finland, men Sikmetet är väldigt populärt nu strax efter islossningen i skärgården, och många kör med vanliga spinn- eller haspelspön och med maskagnade krokar och med muttrar och dylikt som sänken. Och fisk får de och av antalet utövare att döma, har trevligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            SF-a-l tyckte att surfspön är för tunga för plattfiskmete(vilket jag också tycker) så jag ville bara visa att det finns alternativ. Annars kan man väl bottenmeta med vilket haspel- och spinnspö som helst om man vill prova, och fastnar man i träsket så finns det mer avancerade alternativ att tillgå när och om det skulle behövas. Vi har ju inte så mycket att surffiska efter här i Finland, men Sikmetet är väldigt populärt nu strax efter islossningen i skärgården, och många kör med vanliga spinn- eller haspelspön och med maskagnade krokar och med muttrar och dylikt som sänken. Och fisk får de och av antalet utövare att döma, har trevligt.
            Visst funkar det vanliga spöet för att meta sik eller flundra men med det kastar man knappast ut tacklet 100-150 meter. Inte jag med mitt spö i alla fall. Hur mycket chansen till fångst ökar om man kan fiska av ett dubbelt så stort område? Tja, det kan ju i alla fall vara värt att testa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Tro mig - det gör det! I Öresund har jag kört surf/beachcasting efter plattfisk med 100-150 grams päronsänke 100-150 meter ut från stranden.
              Är det lika lovande som det låter? Jag bor i Malmö och är lite sugen på att testa denna typen av fiske. Vilka arter tror du är mest gångbara att fiska efter? blir det någon storlek att tala om eller är det mest smått?

Jag har spanat in PENN Slammer Stik Surf, 14 fot med kastvikt 100-200 g. Spöt i sig väger cirka 600 gram men det blir kanske, som du säger, ett tungt och vidrigt sattyg när man dunkar på en rulle som väger 700-800 g med lina.

Kommentera

Jag rekommenderar surfcasting. Man når ställen man aldrig hade nått med kortare spön.
                Nu var det inte någon storfisksatsning men det är klart att man kan pricka in fina hotspots. Under några få timmar nappade det konstant.

De arter jag tror på är främst plattfisk med annat som bifångst.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag bor i Trelleborg o här e det långgrunt. Jag e inne på att köpa ett 21 fots surfspö, http://www.allfishingbuy.com/Surf-Rods-5.4.htm , frågan e bara vilka kastvikter jag e intresserad av? Själv tror jag på det som tar beten mellan 30 och 80 gram. Då borde man dessutom kunna fiska både öring och sill med det, förutom bottenmete såklart. Håller på att trimma min Ambassadeur record 61, med nya keramkullager, http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=69. Det var att slipa och sätta in spårryttare för att få ut det högra kulllagret.. intressant i sammanhanget e såklart om man ska koppla från och ta bort linspridaren för att kasta längre? Jag tänker prova? Någon som vet nått om denna typen av spön? eller sysslat med nått liknande?

MVH

Lakritstrollet

Kommentera

Gå in på forumet på worldseafishing.com och hör med proffsen där. Där har du betydligt mer erfarenhet samlad än här. Men återkom gärna. Apropå linspridare så hade jag nog också valt att plocka bort den.
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Själv är jag tämligen övertygad om att en efter svenska kustförhållanden anpassad "surf casting" borde väsentligt öka möjligheterna att fånga alla arter som för närvarande är föremål för vårt kustfiske. Precis som jag idag, när jag fiskar efter havsöring, ofta börjar med att fiska av grundvattnet med ett lätt spö för att, om det inte ger något, sedan gå över till ett kraftfullare och mer långkastande spö för att söka fisken längre ut. Ett 12-fots karpspö (eller liknande) med en rejäl rulle vore ett logiskt nästa steg. Och att havsöringen låter sig metas vet vi ju redan. Jag ser ingen anledning till att tackel som fungerar för havsabborre inte skulle kunna fånga havsöring.

Här är en norsk språkövning.
                      Senast ändrad av lausvik; 2014-04-21, 16:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen