Hur vi fiskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vi fiskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kom på att det finns en annan orsak förutom kastlängden till att de använder kraftiga utrustningar, och det är tidvattenströmmarna som kräver tunga sänken med spröt som inte åker med strömmen hela tiden. En motsvarande teknik, uptiding, används från båt, man kastar uppströms låter sänket gräva sig fast och spänner linan för att se nappen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Tror surfcasting skulle funka lika bra här som där.
      Tro mig - det gör det! I Öresund har jag kört surf/beachcasting efter plattfisk med 100-150 grams päronsänke 100-150 meter ut från stranden. Surfcastingspöet jag ägde sålde jag omgående - ett tungt och i mitt tycke vidrigt sattyg.
      Kombinationen karpspö på 12 fot 2,5 lbs med bigpitrulle och tunn flätlina fungerar utmärkt. Nappindikationen är helt ok men ett 13 fot långt feederspö (heavy) tror jag hade varit optimalt.

Jag tror att det är klokt att ta till sig ovanliga sportfiskemetoder. Kopiera rakt av är inte alltid så klokt utan att anpassa sig efter svenska realia.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-03-25, 18:13.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Jag tror att det är klokt att ta till sig ovanliga sportfiskemetoder. Kopiera rakt av är inte alltid så klokt utan att anpassa sig efter svenska realia.
        Kul med någon som tänker som jag själv gör! Tänk att sitta en vacker sommarkväll, när badisarna är någon annanstans, på en långgrund gotländsk sandstrand med några agnade krokar utslängda mot horisonten. Laid back som en kenospelare i en solblekt släpp loss-hatt, sittande i en solstol med en sval öl i näven. Låter definitivt som ett fiske som tilltalar mig! Livet måste het enkelt handla om annat och mer än att stå i snålblåst, med benen nedsänkta i isvatten, på jakt efter den förmodligen i det närmaste utdöda kustöringen...

Kommentera

Kanske prova på lite karpmete?...

:-)

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Kul med någon som tänker som jag själv gör! Tänk att sitta en vacker sommarkväll, när badisarna är någon annanstans, på en långgrund gotländsk sandstrand med några agnade krokar utslängda mot horisonten. Laid back som en kenospelare i en solblekt släpp loss-hatt, sittande i en solstol med en sval öl i näven. Låter definitivt som ett fiske som tilltalar mig! Livet måste het enkelt handla om annat och mer än att stå i snålblåst, med benen nedsänkta i isvatten, på jakt efter den förmodligen i det närmaste utdöda kustöringen...
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
            Kanske prova på lite karpmete?...

:-)
            Mja, varken i skärgården, på Åland eller i de insjövatten jag har inpå knutarna så tror jag att man kan hoppas på att en karp ska nappa. Tror att det är glest mellan karparna även runt Gotland.

Kommentera

Nu kan jag vara ute och cykla riktigt, har inte kvar tidningen. Men har för mig att jag läst om några hybrider - och att det rörde sig om karp på Gotland. Men, som sagt, kan minnas fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Nu kan jag vara ute och cykla riktigt, har inte kvar tidningen. Men har för mig att jag läst om några hybrider - och att det rörde sig om karp på Gotland. Men, som sagt, kan minnas fel.
                Finns säkert karp i något av träsken på ön men knappast längs kusten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Tro mig - det gör det! I Öresund har jag kört surf/beachcasting efter plattfisk med 100-150 grams päronsänke 100-150 meter ut från stranden. Surfcastingspöet jag ägde sålde jag omgående - ett tungt och i mitt tycke vidrigt sattyg.
                  Kombinationen karpspö på 12 fot 2,5 lbs med bigpitrulle och tunn flätlina fungerar utmärkt. Nappindikationen är helt ok men ett 13 fot långt feederspö (heavy) tror jag hade varit optimalt.
                  Vad var fördelen med ett karpspö jämfört med surfspöet? Längre kast eller bara mer lättsamt att hantera? Och för mig som är helt okunnig när det handlar om metspön: Vad är skillnaden på ett karp- och ett feederspö?

Kommentera

Jag tycker att ett surfcastingspö är på tok för grovt för plattfisk. Visst är toppen på de dyrare surfcastinspöna ganska mjuk för nappregistrering men ett spö som väger 500 gram är ingen hit.

Karpspön är lättare och därmed lättare att hantera. Upp till 150 gram har jag vågat kasta med mitt karpspö men det klarar ju inte samma kastvikter som ett surfcastingspö som ofta har en maximal kastvikt på 250-300 gram.

Feederspön har quivertips som registrerar napp medan toppen på ett karpspö egentligen inte är avsedd för nappindikation (men är den någorlunda mjuk så funkar det till surfcasting i alla fall).
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-03-26, 09:51.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Mja, varken i skärgården, på Åland eller i de insjövatten jag har inpå knutarna så tror jag att man kan hoppas på att en karp ska nappa. Tror att det är glest mellan karparna även runt Gotland.
                      Nu var det ju inte själva arten som sådan jag tänkte på utan allt runt om, som du själv skrev; "Tänk att sitta en vacker sommarkväll, när badisarna är någon annanstans, på en långgrund gotländsk sandstrand med några agnade krokar utslängda mot horisonten. Laid back som en kenospelare i en solblekt släpp loss-hatt, sittande i en solstol med en sval öl i näven. Låter definitivt som ett fiske som tilltalar mig!"

Ta bort "långgrund gotländsk sandstrand" o stoppa in valfri naturligt vacker skogssjö, med näckroskanter och fågelsång så har du ju allt du frågar efter ovan. Utom just gotländsk sandstrand.

Allt.
                      [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                      -Ta med skräpet hem.
                      -Var ödmjuk.
                      -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                      -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 126 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen