Hur vi fiskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vi fiskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

worldseafishing kunde tyvätt inte hjälpa mig. Men jag har beställt spöet, http://www.allfishingbuy.com/Surf-Ro...120-6-6306.htm, som kommer från Japan. och något säger mig att det e svårt att få tag på recensioner därifrån på ett språk jag förstår. Britterna kör med spön för betydligt högre vikter. jag e helt inne på att man måste anpassa fisket till mina förhållanden. dessutom så valde jag 30-80 grams spöet framför 50-100 gramsspöet då jag i min tokighet tror att man ska kunna kasta med 30- 40 grams öringsdrag ungefär 100 meter ut, eller med en 50 grams vikt o en sillhäckla på. Även till horngäddan hoppas jag kunna ha nytta av spöet. De lovade att det skulle var här inom 14 dagar så då e det nog dags.

Jag lär höra av mig

LT

Kommentera

Ursprungligen postat av lakritstrollet Visa inlägg
      worldseafishing kunde tyvätt inte hjälpa mig. Men jag har beställt spöet, http://www.allfishingbuy.com/Surf-Ro...120-6-6306.htm, som kommer från Japan. och något säger mig att det e svårt att få tag på recensioner därifrån på ett språk jag förstår. Britterna kör med spön för betydligt högre vikter. jag e helt inne på att man måste anpassa fisket till mina förhållanden. dessutom så valde jag 30-80 grams spöet framför 50-100 gramsspöet då jag i min tokighet tror att man ska kunna kasta med 30- 40 grams öringsdrag ungefär 100 meter ut, eller med en 50 grams vikt o en sillhäckla på. Även till horngäddan hoppas jag kunna ha nytta av spöet. De lovade att det skulle var här inom 14 dagar så då e det nog dags.

Jag lär höra av mig

LT
      Låter helt klart spännande! 21 fot är ju helt sjukt långt.. Jag undrar bara hur det känns att drilla en horngädda på ett sånt spö. Och så undrar jag om det verkligen kan ge ett 30-grams drag tillräckligt med fart för att flyga 100 meter. Med bara 30g så är det ju bara hastigheten som kan hålla rörelseenergin uppe tillräckligt länge. Ser fram emot rapporter!
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

jag e oxå skeptisk, men läs och begrunda, Det var efter denna artikeln som jag gick loss på att trimma mina rullar och skaffa det ultimata fisket, för mig. kan nog också vara spännande till makrill också. I tankarna har jag redan skisser på vattenfyllda PVC-rörs tyngder som kastflöten. Vi får väl se var vi hamnar. då du bor nära och om det blir succé kan du ju alltid prova fisket nån gång till sommaren. jag e rätt titt i Malmö, som e min ursprungliga hemstad.

Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

hela serien finns här

Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Kommentera

jag e oxå skeptisk, men läs och begrunda, Det var efter denna artikeln som jag gick loss på att trimma mina rullar och skaffa det ultimata fisket, för mig. kan nog också vara spännande till makrill också. I tankarna har jag redan skisser på vattenfyllda PVC-rörs tyngder som kastflöten. Vi får väl se var vi hamnar. då du bor nära och om det blir succé kan du ju alltid prova fisket nån gång till sommaren. jag e rätt titt i Malmö, som e min ursprungliga hemstad.

hela serien finns här

http://www.utreel.com/se/index.php?o...d=41&Itemid=51
          Kommer gärna förbi och klämmer lite på grejerna om du är i Malmötrakten och fiskar nån gång!

Att rullarna klarar av att ge ifrån sig lina i tillräcklig snabb takt tvivlar jag inte på. Jag tänker mest på att ett bete på 30g snabbt blir av med sin rörelseenergi, särskilt då det har lite motvind att jobba sig igenom. För att tävla med tyngre beten så måste ett lättare bete ha betydligt högre hastighet för att inte bromsas för snabbt av luftmotstånd osv.

Vid bottenmete så tvivlar jag också på att ett sänke på under 100g kommer att få ligga stilla med 100m+ lina som drar och sliter i det.

OBS! Jag säger inte att det inte kommer att funka, bara att det kommer upp lite frågetecken som ska bli spännande att kanske få svar på! Hoppas på utförlig rapport!

Skitfiske!
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

jag tror som du, men är riktigt nyfiken på det. skulle man däremot kasta me ett 60 grams strömlinjeformat drag, så tor jag helt klart att 100 m ska vara möjligt. Men nu e det bara att vänta på paketen.

Ha det!

LT

Kommentera

Ett lätt spö på 21 fot (6,3 meter!) är onekligne annorlunda och det är kul med någon som experimenterar och går sin egen väg. Det ska bli kul att få höra hur det hela fungerade i praktiken. Skitfiske!

Kommentera

Jag fick kullagren som jag skrev om tidigare o installerade dem i båda mina Ambassadeurrullar. de går bättre, gamla 5001 c rullen har slitna gamla lager så det blir kul att prova.

Vad som är ett lätt spö på 21 fot vet jag inte men det jag beställde vägde 520 g vill jag minnas. men det e nog lätt med tanke på längden.

LT

Kommentera

Jag lär höra av mig

LT
                  Det blir klart intressant att få läsa om dina upplevelser av fisket med detta spö. Mitt längsta spö är 17 fot (ett matchspö/flötmetespö) men det har betydligt fler spöringar än ditt.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

toppen var bruten och öglorna satt inte fast som de skulle. Det var bara att borra ut kolfiberspötoppen ur toppöglan och epoxylimma på den. sedan har jag också epoxylimmat fast de andra öglorna. Jag var nere i hamnen i torsdags och provade att kasta med spöt. utan att ta i nämnvärt så tömmdes nästan all lina på den nytrimmade recordrullen. den e kanske halvfull. jag gissar på 50 60 meter lina på den. Jag hade fortfarande linspridaren på. och kastade med en 40 g päronsänke och en sillhäckla på. så nog alltid kommer det att bli längre kast än tidigare. jag hör av mig med mer rapporter. skitfiske på er alla!

Kommentera

Hoppas du blev kompenserad för att spöet var i dåligt skick.
                      Var det inte ett haspelspö? (Du använder ju multirulle).
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-11, 18:46.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen