Hur vi fiskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vi fiskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur vi fiskar

Det är en sak jag funderat över och det är hur vi fiskar. Hur vi, här i Sverige, fiskar jämfört med hur man fiskar på andra ställen på klotet. För det finns skillnader (även om vi de senaste decennierna i allt snabbare takt importerat och anammat företeelser som, till exempel, jerkfiske efter gädda.

Ta, till exempel, kustfisket. Visst är det mesta längs våra kuster kass nuförtiden, torsk på torsk, typ, men ändå. Vi fiskar ju fortfarande längs våra alltmer fisktomma kuster men vi gör det, på det stora hela, på traditionellt, svenskt, vis. Med långsmala skedar eller wobblers, tvåhandsspön, kanske bombarda om man ska vara litet märkvärdig och visa att man hänger med.

Utomlands, när jag åker ner till länder som har kust mot Medelhavet eller Atlanten, ser kustfisket annorlunda ut. Då är det långdistansmete, sk surffishing, som gäller. Det har jag aldrig sett praktiseras längs svenska kuster. Varför? Beror det på att vi inte har arter som kan fångas på det sättet? Eller beror det bara på tradition?

Med surfgrejor får man ju ut sitt bete ungefär dubbelt så långt som man kastar med normal kustfiskeutrustning. Bara det gör ju att det vore värt att testa. Eller tänker jag helt fel?

På många ställen ute i Europa är kusterna väldigt långgrunda och tidvattenskillnaderna stora, vilket kräver långa kast för att nå fisken. Sedan så är det inte lika vanligt att äga båt som här i Norden, och kusterna är ofta öppna vilket sätter stora krav på båtens sjövärdighet och bra väder för att komma ut. Men fiskekulturen skiljer förstås den med.

Kommentera

Tror surfcasting skulle funka lika bra här som där.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Tror surfcasting skulle funka lika bra här som där.
        Men hur länge ids man veva in tvåhektos Vitlingar och Sandskäddor med redskap egentligen dimensionerade för storfiskar när man kan meta från båt med lätta prylar ?

Kommentera

Tidvattnet är naturligtvis en faktor som kan ha betydelse men långgrunda kuster finns det ju även här, precis som det finns djupa kustavsnitt även där. Båt har jag inte så kanske skulle jag satsa på att kast längre? Mycket av mitt fiske sker vid öppen kust, på Gotland (där det finns många långgrunda ställen, och på Väddös utsida. Dessutom fiskar jag på Åland och där kan man ju så att säga välja vilken typ av kust man vill ha utan att behöva förflytta sig särskilt långt... Hmmmm...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Men hur länge ids man veva in tvåhektos Vitlingar och Sandskäddor med redskap egentligen dimensionerade för storfiskar när man kan meta från båt med lätta prylar ?
            Det där är också intressant. Ett 12-14 fots surfspö är onekligen en kraftfull pjäs men inte mycket stöddigare än vad många använder för att fånga gäddsnipor. Även rullarna för surfcasting är rejäla doningar men ska man kasta långt handlar det, efter vad jag förstått, om rätt klena linor och en kraftigare chockspets.

Kommentera

Fiskarterna skiljer väl lite mellan tex Åland och Engelska kanalen. Och jag tror inte att surfcasting efter Abborre, Id eller Havsöring blir nästa trend. Och du som alltid skriver att man inte behöver tung utrustning till Gäddfiske, hur motiverar du surfcastinggrejorna till fiskarter som oftast är ännu mindre ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Fiskarterna skiljer väl lite mellan tex Åland och Engelska kanalen. Och jag tror inte att surfcasting efter Abborre, Id eller Havsöring blir nästa trend. Och du som alltid skriver att man inte behöver tung utrustning till Gäddfiske, hur motiverar du surfcastinggrejorna till fiskarter som oftast är ännu mindre ?
                Tja, vad ska jag säga? Det finns ju nästan ingen fisk längre så det handlar väl om att sluta eller att försöka fånga det som fortfarande simmar i vår snart döda östersjö...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det där är också intressant. Ett 12-14 fots surfspö är onekligen en kraftfull pjäs men inte mycket stöddigare än vad många använder för att fånga gäddsnipor. Även rullarna för surfcasting är rejäla doningar men ska man kasta långt handlar det, efter vad jag förstått, om rätt klena linor och en kraftigare chockspets.
                  Jag har aldrig fiskat med ett surfcastingspö, men jag brukar meta från båt under vår årliga Norgevecka, och med lätt 12-15lbs utrustning är det hur kul som helst att dra Vitling, Knot, Kolja, Plattfisk mm. Och vore det inte för djupet och driften så skulle man klara sig bra med vanliga Abborrgrejor.
                  Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-03-25, 13:53.

Kommentera

Jag är mest förvånad över det fisket som borde kunna bedrivas exakt likadant och endå skiljer sig så pass mycket.

Några exempel på skillnader där jag själv reflekterat över:

* Det "nordiska ismetet" med multirullar/baitrunners och lite grövre spön 3,5-4,5" som "over there" i nord Amerika fortfarande mestadels bedrivs med "tip up's" dvs, klassisk angling.

* Modernt isfiske med ekolod och betydligt fler stilar, beten, taktik, tält, värmare osv kontra det "nordiska pimpelfisket" som till största del fortfarande bedrivs med klassiska stumma spön och på sin höjd en blinkpirk sittandes på en skrylla.

* "Lake Trout" fisket som är lite av kronan på verket i nordamerika men i sverige nätar man ut bestånden eftersom dom äter för mycket annan fisk, invasiv art förvisso, men nu finns dom här och det är bara att "gilla läget" och framförallt promota det som den attraktionen det är.

Personligen älskar jag att försöka lära mig nya sätt att fiska på och glädjen då man applicerar ny kunskap på ett väldit specifikt fiske och det visar sig fungera? Det är obetalbart roligt
                    Senast ändrad av hewzter; 2014-03-25, 13:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34