Bizzar Öringfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bizzar Öringfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bizzar Öringfiske

Tjena! (en fråga på slutet)

Har idag haft mitt hitills mest Bizzarra bompass.

Efter en rätt normal början på turen med 2 gäddor upp och ett par följare åkte jag vidare till ön Långarn. När jag där drev av en fin kant in mot en sandvik hände någe helt sjukt, ca15 ja 15! öringar följer mitt drag ända in till båten jag såg dem tydligt som skuggor mot den rena sandbottnen. Jag tänkte vafaaan är detta jag måste ju se i syne men i nästa kast var de med in till båtsidan igen kastet efter igen och som en sista föraktfull gest hoppar en fin öring över måttet 4m från båten. Jag driver förbi stället och ankrar innom kast avstånd och går igenom hela draglådan men ingen ville hugga oavsett bete invevnings/hastighet provade tom "upphängar" fluga .

Nåväl jag tänker att vatusan de vill inte ha mat och åker till spjutsund.
    Drar iväg ett kast i mitten av sundet 2 följare in till båten den största på upskattningsvis 4kg! kastet efter är de med igen men hugger inte!!!!!

Helvete! jag börjar bli lätt frustrerad men åker vidare igen driver av en stenstrand på Långarn ligger väl ca 15 m från stranden när jag ser en sten i "driv" riktningen Jag tänker vatusan så långt ut..... Men det var en Jätte öring på ca 6kg som har ett hellt stimm med mindre polare runt omkring sig.
    De bara hänger stillastående i vattnet ett par dm under ytan.
    Innan jag hinner kasta faller min skugga över gänget och det skingras....

Detta upprepas nästa kant jag driver av samt när jag återvänder till spjutsund.

SÅ: Har någon råkat ut för detta tidigare?
    Vad tusan pysslar öringarna med?
    Försöker de utpanterade fiskarna samlas för att leka eller?
    Har de fått värme slag i det fina vädret idag ?

Vad tror ni?

I vilket fall sjuk fisketur har sett otaliga öringar gissar på 40st!!.
    Samt missat 3st som helt klart var på väg att hugga inne vid båten.

Och nää jag ljuger inte och var inte alcoholpåverkad

/Johan

Ursprungligen postat av 5opan
    Tjena! (en fråga på slutet)

Har idag haft mitt hitills mest Bizzarra bompass.

Efter en rätt normal början på turen med 2 gäddor upp och ett par följare åkte jag vidare till ön Långarn. När jag där drev av en fin kant in mot en sandvik hände någe helt sjukt, ca15 ja 15! öringar följer mitt drag ända in till båten jag såg dem tydligt som skuggor mot den rena sandbottnen. Jag tänkte vafaaan är detta jag måste ju se i syne men i nästa kast var de med in till båtsidan igen kastet efter igen och som en sista föraktfull gest hoppar en fin öring över måttet 4m från båten. Jag driver förbi stället och ankrar innom kast avstånd och går igenom hela draglådan men ingen ville hugga oavsett bete invevnings/hastighet provade tom "upphängar" fluga .

Nåväl jag tänker att vatusan de vill inte ha mat och åker till spjutsund.
    Drar iväg ett kast i mitten av sundet 2 följare in till båten den största på upskattningsvis 4kg! kastet efter är de med igen men hugger inte!!!!!

Helvete! jag börjar bli lätt frustrerad men åker vidare igen driver av en stenstrand på Långarn ligger väl ca 15 m från stranden när jag ser en sten i "driv" riktningen Jag tänker vatusan så långt ut..... Men det var en Jätte öring på ca 6kg som har ett hellt stimm med mindre polare runt omkring sig.
    De bara hänger stillastående i vattnet ett par dm under ytan.
    Innan jag hinner kasta faller min skugga över gänget och det skingras....

Detta upprepas nästa kant jag driver av samt när jag återvänder till spjutsund.

SÅ: Har någon råkat ut för detta tidigare?
    Vad tusan pysslar öringarna med?
    Försöker de utpanterade fiskarna samlas för att leka eller?
    Har de fått värme slag i det fina vädret idag ?

Vad tror ni?

I vilket fall sjuk fisketur har sett otaliga öringar gissar på 40st!!.
    Samt missat 3st som helt klart var på väg att hugga inne vid båten.

Och nää jag ljuger inte och var inte alcoholpåverkad

/Johan
    Med 95% säkerhet är det lekfisk som blivit utsatta i området. Dom är nyfikna, men ej inriktade på jakt.

Kommentera

Absolut rätt Prylis! men jag var med om samma sak i våras. i en vik hade polarn 20 HÖ ´s efter draget. från 1-4kg...flera gånger hände detta under dagen. jag hade en 8-10kg efter i 20m...såg den hela tiden...skakis i benen blev jag men hugget eller attacken kom aldrig...HÖ är dum i huvet. men svåååååår som fan ibland.
      DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pålacken
        Absolut rätt Prylis! men jag var med om samma sak i våras. i en vik hade polarn 20 HÖ ´s efter draget. från 1-4kg...flera gånger hände detta under dagen. jag hade en 8-10kg efter i 20m...såg den hela tiden...skakis i benen blev jag men hugget eller attacken kom aldrig...HÖ är dum i huvet. men svåååååår som fan ibland.
        Du måste ha Dragon doft & smakmedel på betet ;-)
        Allvarligt talat... skaka fram en multivariant i Team Dragon pro selection serien. PRONTO.

Kommentera

Ut med en räka så är saken biff.

Kommentera

Fluga brukar vara effektiv vid sådana tillfällen när öringen finns där men vägra hugga på drag. Wooly bugger eller streamer kan funka. Har stött på flugfiskare i flytring i de nämnda områden som brukar dra många öringar tidigt på hösten när dragfiskare går bom.

Kommentera

Det låter som ett knäckande pass du varit ute på idag... Psyket nästa??
              En undring vad ligger vattentempen ut på skärgården nu?

Kommentera

Ja ruggigt frustrerand pass men samtidigt riktigt spännande.

Jag menar det ilar rätt rejält i pungen när 15 öringar hänger efter draget....

Vid bryggan (cirka 30cm djupt långrunt) var tempen 13 grader i fredags närmare kan jag ej ge dig eftersom mitt ekolod är inlämnat med just tempfel

Man saknar lodet mycket när man har vant sig att ha temp/djup tillgängligt hela tiden, annars skulle man kanske ha sökt efter kallare vatten där Öringen var mer på hugget.

Angående doftmedel så testade jag med Powerbait smörja utan resultat...

/Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen