Jag tror det mycket väl kan bero på tjockleken på linan, kommer ihåg när jag körde Fireline Tracer Braid i tjocklek 0.17 och fick den effekten. Nu när jag har gått ner till 0.12 så är det inte samma problem. Sen kan det vara som flera andra sagt, att det är andra saker som spelar in.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vertikalfiske
Collapse
X
-
Ditt problem är lina och eller hastigheten, troligtvis lina. Liten svårt att bara gå på angiven tjocklek, tillverkarna ljuger som borstbindare, men 0,15 är grovt för traditionellt vertikalfiske. Jag kör med 0,10 eller 0,08 (i princip det tunnaste jag fått tag på) ska du köpa ny lina skulle jag rekommendera nått med en hållfasthet runt 5 kg, hålfasthet brukar vara mer rättvisande än diameter, det har då räckt för mig. Antagligen lite klent om man kör prickskytte med stora jiggar efter grov gös, men det är ju inte det du gör.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av deffad Visa inläggmitt ekolod är inte tillräckligt bra för det.. krävs väl att man kan se jiggen på lodet. Jag gör det itne. Har ett piranhamax 175 x portabelt.
Kommentera
-
Hvis du bruker elmotoren til å drive MOT vinden, skal du være litt obs på at vinden setter vannet i bevegelse. Sagt på en annen måte, betyr det at hvis du feks kjører i 0,5 knop MOT vinden, er kanskje farten din i forhold til VANNET 1 knop. Bruk gjerne motoren til å bremse med, men ikke mer enn at du driver MED vinden. Personlig foretrekker jeg å bruke et drivanker for å bremse med, siden jeg synes elmotoren skremmer fisk på grunt vann. (Men der er det mange som er uenige med meg.)
Dette er det du ønsker å ende opp med:
Den røde pilen viser jiggen min, den sorte viser en gjørs som står tett på bunnen. Gjørsen stiger og tar jiggen, jeg gir tilslag så både gjørs og jigg går opp, gjørsen slipper og går ned og jeg slipper jiggen etter. Her driver jeg i 0,5 knop MED vinden.
Kommentera
-
Det är den lilla ön strax norr om Kassön. Ut ur gyebergviken sen ner höger. Hmm låter som du lägger jiggen på botten å sen släpper ut löslina.... 6m djup och 0,15 lina 30g skalle "bör" inte göra att de hamnar 10m diagonalt bort.. skulle det mot förmodan göra det så kör du på tok för fort.I varje motgång finns ett frö till framgång.....
Kommentera
-
vi kör ju mot vinden.. så att hastigheten är inte hög.. faktist nästan att man inte driver alls, väldigt väldigt sakta.. Men det blåste ju mycket, så rörelsen i vattnet är ju stor.. det är väl det som för linan diagonalt? Man ska väl köra MOT vind? inte med vinden? Jag upplever iaf det att om det blåser mycket och ja kör mot vinden o bromsar då hastigheten, så åker linan iväg pga den stora rörelsen i vattnet.. vad ska man göra om det blåser mycket? säkert 8 m / s när vi körde. man kan ju inte förhindra rörelsen i vattnet.. blir ju som stora starka strömmar i vattnet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 454 visningar
0 gillar