tror du det är därför vi inte fått nån fisk på massa gånger? ATT VI KÖR MOT VINDEN.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vertikalfiske
Collapse
X
-
Har ni inte ens fått hugg?
Jag var ute igår bara för att testa för jag blev nyfiken på vertical fisket, på med ekolodet. Givaren är rövmoterat på båten i lilla sjön, gammalt ekolod säkerligen 8-9år. Hittade en roligt kant så jag släppte i o backade upp med röven mot vinden, duttade lite med backen förutom när de kom kastvindar. Hade 2 hugg ingen av dem satt, förutom att jiggen blev sönder sleten under ifrån... Jag hade stingern på ovansidan... Körde med mitt vanliga spin spö o 0.18mm fireline och ett 10 feet berkley spö 17g jigg huvud.
Halv roligt fiske, känns som man lika bra kan gå o handla fisken i affären, för att tjuvkika på en skärm känns inte som någon direkt utmaning.Men de är skönt att komma ut på vattnet i alla fall!
Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Jag har fått fisk på vertikalen när det blåser mycket, när det är bleke och när det blåser sådär lagom.
Jag har backat mot vinden och jag har drivit med vinden.
Vad jag vill ha sagt med detta är att det finns inget facit på hur du skall göra utan man får ta åt sig av tipsen man får sen får man ut och praktisera !
Det viktigaste jag har lärt mig vid vertikalfiske är att Gösen inte verkar gilla mycket rörelse, så "jigga" inte som en galning och driv inte allt för fort.
Lååångsam drift och nästan hålla spöt stilla har funkat bäst för mig.
Jag kan inte avgöra om att driva sakta med vinden eller backa sakta mot vinden är bäst.. Prova båda nästa gång!
Och glöm inte, lååångsamma rörelser
Kommentera
-
aaa. Jag körde små rörelser / nästan inga, provade också större rörelser, inget hjälpte.. körde olika jiggfärger, olika djup, olika skallar, vertikalfiskade 5 timmar, fick inget hugg, inget. enda napp ja fick var bottennapp. Vi stod ju helt stilla, för det var vindstilla länge, ändå fick vi inget. Känner mig ganska modlös nu. ja fiskade nog rätt, för linan gick vertikalt och körde sakta nära botten, så det gick bra så sett. Min kompis fick nåt hugg, men det e ändå för dåligt tycker jag. Jag kanske fiskar på fel ställe på sjön, brukar fiska runt ön som ligger vid gyebergsviken, det finns fisk på lodet, men hugger inte. Har dock bara vertikalfiskat 2 ggr i mitt liv, de andra 8 gångerna var det trolling som gällde, då blev det bara 1 gös på 3 hekto. så har varit ganska värdelöst.. men kommer nog bli bättre
Kommentera
-
Hej
Hur e det med vertikalfisket under sommaren? funkar det vertikalfiska mitt på dagen, även om det är varmt?
Kommer köra under sommaren också.
förresten,
Gösen jagar väl vid ytvattnet under natten, är då inte vertikalfisket ganska kasst som nattfiske, om gösen är nära ytan?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av deffad Visa inläggHej
Hur e det med vertikalfisket under sommaren? funkar det vertikalfiska mitt på dagen, även om det är varmt?
?
Självklart så kan du fiska Vertikalt på sommaren!
Blir något brydd över att du har missat det?
Ta dig lite tid att söka runt på forumet, Googla samt kolla på Youtube.
På Youtube finns det otroligt mycket bra fiskefilmer som rör vertikalfisket.
CWC har flera bra filmer med Albin och Cecillia i spetsen.
Fisheco har ett mycket lärorikt avsnitt på Youtube som rör pelagiskt fiske.
MrPerchie (användare här på FS) har en egen Youtubekanal som innehåller många riktigt grymma vertikalfilmer.
Abu Garcia/Kanal Gratis har en mycket bra film med Johan Ruhe samt Lasse Cajander från Abu.
Sök på Tuben på ovanstående och du kommer ha massor med intressant och rolig/nyttig information att insupa !
Mvh. HenkeW
Kommentera
-
Ursprungligen postat av deffad Visa inläggHej
förresten,
Gösen jagar väl vid ytvattnet under natten, är då inte vertikalfisket ganska kasst som nattfiske, om gösen är nära ytan?Gösen måste ju äta året om.
Nja, skulle nog snarare säga att gösen går ytligare under gryning och skymning, då den utnyttjar sin goda syn som fördel när den jagar. Den klassiska trollingperioden är efter midsommar och en månad fram, då främst under gryning och skymning.
Det är frågan om vad du menar med nära ytan, när man säger att gösen jagar vid ytan betyder det inte att den simmar precis under ytan. En gös på 3m är för mig nära ytan, och kan tas på vertikalfiske.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 487 visningar
1 gilla