Grönt brukar funka bra i nätaren, även fin-s firecracker färgen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vertikalfiske
Collapse
X
-
Bra att veta! Jag har dock 3 gröna färger, fast 3 mörkgröna dock, körde med alla 3 igår, fick inte ens ett enda hugg. Körde vertikalfiske på 7-10 meter, mest 10 meter. Körde nära ön vid gyeberg. Mycket fisk på lodet var det.
Firecracker.. vilken färg är det? gulorange? jag har en sådan färg också. Får du mycket gös i nätaren eller? själv körde ja mitt ca tionde pass igår, mitt pb ligger på 3 hekto gös, har bara fått en. Förra året togs den. HAHA. Går åt helvete. Men förhoppningsvis lär ja mig fiska rätt. Nu går iaf linan vertikalt ner.
Kommentera
-
Som med allt fiske så gäller det att bygga på dig mycket tid ute på vattnet.
Erfarenhet är A och O så fortsätt att nöta !
Driva sakta som du nu gör är klockrent, dunka jiggen i botten några gånger för att påkalla uppmärksamhet, hålla helt still, prova lite längre upp i vattnet, prova mer rörliga jiggar eller mindre rörliga jiggar, testa större/mindre jiggar osv osv..
Ut och nöt !
Mvh. HenkeW
Kommentera
-
Ursprungligen postat av deffad Visa inläggjag driver inte, bara ny i fråga om allt detta. Allt är inte lätt att förstå eftersom jag är helt ny i detta. Hur bromsar man båten med motorn, så att man driver saktare MED vinden? jag förstår fortfarande inte. Men ja förstår nu att båten ska drivas i MEDVIND.
Har har du ett klipp på liknande situation https://www.youtube.com/watch?v=y1N5r3WjokE , mycket tips om drivande vertikal fiske.Senast ändrad av Leon; 2014-06-03, 10:47.
Kommentera
-
ja, jag är allvarlig. Alla vet inte vad en akter är för nåt, iaf inte helt nya folk som jag, som aldrig fiskat tidigare med båt o elmotor.
Vi backade mot vinden för att bromsa hastigheten senast. Men eftersom vinden var klen, så blev det så att vi drev mot vinden, istället för MED vinden. Backar jag med växel 1, mot svag vind, så kommer båten driva motvind, istället för medvind. Det gjorde den sist. För det går tillräckligt snabbt i första växel att båten driver mot vinden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av deffad Visa inläggja, jag är allvarlig. Alla vet inte vad en akter är för nåt, iaf inte helt nya folk som jag, som aldrig fiskat tidigare med båt o elmotor.
Vi backade mot vinden för att bromsa hastigheten senast. Men eftersom vinden var klen, så blev det så att vi drev mot vinden, istället för MED vinden. Backar jag med växel 1, mot svag vind, så kommer båten driva motvind, istället för medvind. Det gjorde den sist. För det går tillräckligt snabbt i första växel att båten driver mot vinden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägggös fiskas absolut bäst i medvind, inget snack alls om den saken...du skall bromsa båten med motorn så du inte driver för fort (nästan inte alls) MED vinden...så som jag fattar det kör ni båten sakta MOT vinden...
Vertikalfiske skall ske från nästintill stillastående båt,mycket sakta förflyttning....driver man fortare sysslar man med diagonalfiske....och det kallas det för att linan blir just diagonalt gående efter båten...vertikalfiskets absolut största fördel är att det går mycket,mycket sakta så betet exponeras en längre tid för tjurig fisk än normalt...det är det som gör just det fisket extra effektivt.Diagonalfiske blir mer effektivt när fisken är lite mer på hugget och man med något mer fart kan täcka ett större område.
beträffande de tio metrarna i djup....http://outdoor.se/catch-release-forb...amt-djupfiske/ klicka sedan vidare och läs Nordins hela artikel....tänkvärd....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 452 visningar
0 gillar