vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grönt brukar funka bra i nätaren, även fin-s firecracker färgen.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Bra att veta! Jag har dock 3 gröna färger, fast 3 mörkgröna dock, körde med alla 3 igår, fick inte ens ett enda hugg. Körde vertikalfiske på 7-10 meter, mest 10 meter. Körde nära ön vid gyeberg. Mycket fisk på lodet var det.

Firecracker.. vilken färg är det? gulorange? jag har en sådan färg också. Får du mycket gös i nätaren eller? själv körde ja mitt ca tionde pass igår, mitt pb ligger på 3 hekto gös, har bara fått en. Förra året togs den. HAHA. Går åt helvete. Men förhoppningsvis lär ja mig fiska rätt. Nu går iaf linan vertikalt ner.

Kommentera

Som med allt fiske så gäller det att bygga på dig mycket tid ute på vattnet.
        Erfarenhet är A och O så fortsätt att nöta !
        Driva sakta som du nu gör är klockrent, dunka jiggen i botten några gånger för att påkalla uppmärksamhet, hålla helt still, prova lite längre upp i vattnet, prova mer rörliga jiggar eller mindre rörliga jiggar, testa större/mindre jiggar osv osv..

Ut och nöt !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av deffad Visa inlägg
          jag driver inte, bara ny i fråga om allt detta. Allt är inte lätt att förstå eftersom jag är helt ny i detta. Hur bromsar man båten med motorn, så att man driver saktare MED vinden? jag förstår fortfarande inte. Men ja förstår nu att båten ska drivas i MEDVIND.
          Lättast är att ha aktern mot vinden och sedan lägga i backen och reglera hastigheten med gasen, på så sätt bromsar du upp båten från att driva för fort.

Har har du ett klipp på liknande situation https://www.youtube.com/watch?v=y1N5r3WjokE , mycket tips om drivande vertikal fiske.
          Senast ändrad av Leon; 2014-06-03, 10:47.

Kommentera

vad är "aktern" för nåt? Jag visste inte vad en elmotor var för en månad sedan, så tro inte att jag driver med dig

Kommentera

Är du allvarlig? Om du ska ha aktern mot vinden och bromsa driften med backen säger det sig självt att aktern är bakändan på båten... Om du nu verkligen inte visste????

Kommentera

ja, jag är allvarlig. Alla vet inte vad en akter är för nåt, iaf inte helt nya folk som jag, som aldrig fiskat tidigare med båt o elmotor.

Vi backade mot vinden för att bromsa hastigheten senast. Men eftersom vinden var klen, så blev det så att vi drev mot vinden, istället för MED vinden. Backar jag med växel 1, mot svag vind, så kommer båten driva motvind, istället för medvind. Det gjorde den sist. För det går tillräckligt snabbt i första växel att båten driver mot vinden.

Kommentera

reglera hastigheten med gasen? jag har ingen bensinmotor. Bara elmotor. Lägger jag i backen på växel 1, så driver jag motvind, för den är tillräckligt stark.. jag har minn kota endura c2 40.

Kommentera

Ursprungligen postat av deffad Visa inlägg
                    ja, jag är allvarlig. Alla vet inte vad en akter är för nåt, iaf inte helt nya folk som jag, som aldrig fiskat tidigare med båt o elmotor.

Vi backade mot vinden för att bromsa hastigheten senast. Men eftersom vinden var klen, så blev det så att vi drev mot vinden, istället för MED vinden. Backar jag med växel 1, mot svag vind, så kommer båten driva motvind, istället för medvind. Det gjorde den sist. För det går tillräckligt snabbt i första växel att båten driver mot vinden.
                    Du behöver inte backa kontinuerligt! Små duttar med backen bara för att bromsa om båten driver för fort. Som byggarn konstaterar så är det bättre att båten ligger näst intill stilla än att den rör sig för fort.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      gös fiskas absolut bäst i medvind, inget snack alls om den saken...du skall bromsa båten med motorn så du inte driver för fort (nästan inte alls) MED vinden...så som jag fattar det kör ni båten sakta MOT vinden...
                      Vertikalfiske skall ske från nästintill stillastående båt,mycket sakta förflyttning....driver man fortare sysslar man med diagonalfiske....och det kallas det för att linan blir just diagonalt gående efter båten...vertikalfiskets absolut största fördel är att det går mycket,mycket sakta så betet exponeras en längre tid för tjurig fisk än normalt...det är det som gör just det fisket extra effektivt.Diagonalfiske blir mer effektivt när fisken är lite mer på hugget och man med något mer fart kan täcka ett större område.

beträffande de tio metrarna i djup....http://outdoor.se/catch-release-forb...amt-djupfiske/ klicka sedan vidare och läs Nordins hela artikel....tänkvärd....
                      Gillade det här citatet: "Svenskt sportfiske har på bara några decennier förändrats från relativt harmlöst nöje, lek och avkoppling i naturen till att bli en fråga om Hej & Hå och flams, och tävlande i allt från att sälja mest prylar snabbast till att synas 15 sekunder på en skärm oftare än andra." Det kanske, trots allt, inte bara är mig det beror på att jag ibland känner mig litet främmande i den sportfiskevärld jag, efter decenniers relativ frånvaro, nyligen återvänt till?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29