vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av deffad Visa inlägg
    vi kör ju mot vinden.. så att hastigheten är inte hög.. faktist nästan att man inte driver alls, väldigt väldigt sakta.. Men det blåste ju mycket, så rörelsen i vattnet är ju stor.. det är väl det som för linan diagonalt? Man ska väl köra MOT vind? inte med vinden? Jag upplever iaf det att om det blåser mycket och ja kör mot vinden o bromsar då hastigheten, så åker linan iväg pga den stora rörelsen i vattnet.. vad ska man göra om det blåser mycket? säkert 8 m / s när vi körde. man kan ju inte förhindra rörelsen i vattnet.. blir ju som stora starka strömmar i vattnet.
    Du skal kjøre mot vinden ja, men sånn at du driver med den.
    Team Colibri

Kommentera

Hmm, låter som du kör för fort ändå. Det kan inte bli en sån linbåge på den halvmetern du har spöt över ytan. Så kör saktare.. Kör ännu saktare än nästan stilla. Jag fiskar med 14-21g skallar och upplever inte såna problem.
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Vad har du för spö? Känner du när jiggen stöter emot botten?
        Låter som att du släpper ut för mycket lina.
        Jag föreslår för det första ett linbyte till 0,10. Det räcker gott för bottenfiske.
        Skallar använder jag sällan mer än 20 gram men då fiskar jag heller aldrig djupare än max 10 meter.
        Linan går oftast lite snett ner i vattnet, det är sällan den hänger rakt ned. Men med tunn lina och ett bra spö spelar inte det någon roll. Du ska ändå kunna "känna" jiggen.
        //Micke

Kommentera

jag har ett abu garcia venerate 8 fot spö. Haspelspö o haspelrulle. Jag känner när jiggen stöter mot botten, ja.

jag har beställt 0,10 fireline. kommer snart på posten.

Men tror du inte det beror på när det blåser mycket (som det gjorde) så är rörelsen i vattnet stor, att linan förs med av "strömmen i vattnet".

Kommentera

jag har ett abu garcia venerate 8 fot spö. Haspelspö o haspelrulle. Jag känner när jiggen stöter mot botten, ja.

jag har beställt 0,10 fireline. kommer snart på posten.

Men tror du inte det beror på när det blåser mycket (som det gjorde) så är rörelsen i vattnet stor, att linan förs med av "strömmen i vattnet".
            Man brukar säga att vattnet påverkas av blåsten lika djupt som vågorna är höga ungefär. Så nej jag tror inte det är enbart blåsten som ställer till det. Är vattnet väldigt strömt är det däremot en annan femma.
            Jag tror mer på att det är linan/jiggen som gör för stort motstånd.
            //Micke

Kommentera

En fråga som jag tror ingen har frågat... Vad har du för jigg? Gör du med en stor jäkel kan allt ändras.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

gös fiskas absolut bäst i medvind, inget snack alls om den saken...du skall bromsa båten med motorn så du inte driver för fort (nästan inte alls) MED vinden...så som jag fattar det kör ni båten sakta MOT vinden...
                Vertikalfiske skall ske från nästintill stillastående båt,mycket sakta förflyttning....driver man fortare sysslar man med diagonalfiske....och det kallas det för att linan blir just diagonalt gående efter båten...vertikalfiskets absolut största fördel är att det går mycket,mycket sakta så betet exponeras en längre tid för tjurig fisk än normalt...det är det som gör just det fisket extra effektivt.Diagonalfiske blir mer effektivt när fisken är lite mer på hugget och man med något mer fart kan täcka ett större område.

beträffande de tio metrarna i djup....http://outdoor.se/catch-release-forb...amt-djupfiske/ klicka sedan vidare och läs Nordins hela artikel....tänkvärd....
                Senast ändrad av byggarn; 2014-06-02, 18:05.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

men vi säger att det blåser bara lite.. kör ja mot vinden så blir det inte medvind ja drivs. Vad menar du med bromsa? du menar köra tex växel 1 mot vinden tillräckligt sakta för att man ska föras med vinden`? då måste väl isf vinden vara ganska stark . . för annars åker man MOT vinden sakta, om det blåser lite.
                  fiskade idag i stora nätaren, fick inte ett skit igen denna gången hade jag iaf inte problem med att få linan VERTIKALT, så det gick bättre idag, men inga hugg, inga napp, ingen fisk. SUGER. nåt gör ja självklart fel, men försöker lära mig.. linan gick iaf rakt ner, och ja sänkte jiggen till botten, lyfte den 1 dec, sedan gjorde små rörelser samtidigt som båten åkte sakta mot vinden.

för er som undrar kör ja mest med relax jiggar, eller fin S jiggar. 15-30g (jiggskalle) . försöker ligga på ca 25 g. pga denna icketunna lina.
                  Senast ändrad av deffad; 2014-06-03, 08:59.

Kommentera

Vad menar du med bromsa?
                    Läser du det folk skriver? Nästan så att jag tror du driver med oss.

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    du skall bromsa båten med motorn så du inte driver för fort (nästan inte alls) MED vinden...

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                      Läser du det folk skriver? Nästan så att jag tror du driver med oss.
                      jag driver inte, bara ny i fråga om allt detta. Allt är inte lätt att förstå eftersom jag är helt ny i detta. Hur bromsar man båten med motorn, så att man driver saktare MED vinden? jag förstår fortfarande inte. Men ja förstår nu att båten ska drivas i MEDVIND.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 451 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29