Lipgrip är dödligt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lipgrip är dödligt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Måste ju vara som Foppa säger, den resulterande kraften från en lipgrip eller från handen vid ett gälgrepp verkar på samma sätt, då båda appliceras på gäddans underkäke.....endast en hjälpande hand kan göra skillnaden så att säga...om man jämför dessa två sätt att land en gädda...

dock kan säkert lipgripen ge mer köttskada än va gälgreppet ger, då gäddans egentyngd bärs upp på en mindre yta vid använding av lipgrip.....men de va ju inte frågeställningen i detta fall....

Senast ändrad av Holm; 2005-10-27, 23:12.
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
      När du ska landa en 10+ mitt i natten utan att kunna se riktigt vart krokarna sitter förstår du nog att lipgrip har en viss poäng. Annars är gälgreppet "lättare", man behöver inte få gäddan att öppna käften tillräckligt för att få grepp med lipgripen.

/Martin
      Då föredrar jag en bra håv, helt överlägset för landning men lite trassligt för eventuellt bete. Förövrigt tycker jag att gälgreppet är lättare ju större gädda. En stödjande hand är självklar, liksom på abborre vid tumgreppet.
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
        När du ska landa en 10+ mitt i natten utan att kunna se riktigt vart krokarna sitter förstår du nog att lipgrip har en viss poäng. Annars är gälgreppet "lättare", man behöver inte få gäddan att öppna käften tillräckligt för att få grepp med lipgripen.

/Martin
        Dags att köpa pannlampa ? Nej, men jag fattar att det känns lite läskigt ibland, kör hullinglöst rakt igenom själv så skulle det hända ngt kan det förhoppningsvis åtgärdas på plats

Sedan belastar ju gälgreppet inte käken allt på samma sätt. Försök dra en käke ur led med gälgreppet?

Man det är väl nacken/ryggen på fisken som dock får samma effekt. HA ALLTID en xtra hand under buken
        sigpic

Kommentera

Jag vet inte...

...men jag har fått uppfattningen att många använder lip-grippen för att s a s fixera gäddan i vattnet, för att sedan plocka upp gäddan med ett gälgrepp och en hand under buken. Använd på det sättet verkar ju inte lip-grippen inte vara ngt dödligt redskap.

Men vad vet jag, har aldrig använt en, kör med gäl och nackgrepp.
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Gälgrepp har man alltid med sig

Den stora nackdelen med gälgrepp är att man ska in med fingrarna. Har man otur och gäddan får ett ryck precis när man är på väg så kan man fastna i gälbågarna och då skrattar man inte. Vadar mest med fluga efter gädda och då är ett minimum av prylar det viktigaste, dvs inga huggkrokar och Lipgrip.

Kommentera

Skillnaden mellan lipgrip och gälgreppet blir ju att leden i gäddans underkäke slipper belastning med gälgreppet. Antar att det var det som trådens grundare ville upplysa om.

Kommentera

Och vad är skillnaden på att lyfta en gädda i en lipgrip och ett rejält mothugg alá gäddfeber?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                  Och vad är skillnaden på att lyfta en gädda i en lipgrip och ett rejält mothugg alá gäddfeber?
                  Att mothugget utförs då fisken befinner sig i ett "viktlöst" tillstånd i vattnet, medan lyftet med lipgrip/gälgrepp sker upp ur vattnet då plötsligt hela fiskens tyngd belastar käke/nacke/ryggrad... Fiskar är inte precis designade för att hänga vertikalt ovanför vatten. Allegorier människa/fisk är sällan mitt i prick men en hjälplig bild torde kunna fås genom att du tänker dig att du har ett rep runt handen när du är i en bassäng och låter sedan en person vid bassängkanten rycka allt han kan i repet. Det gör säkert lite ont och blir en knyck som drar dig en bit i vattnet. Låt därefter personen ta tag i din arm och lyfta dig vertikalt ur vattnet och jämför vad som var obehagligast...
                  Senast ändrad av supratress; 2005-10-28, 09:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                    Sätt fast linan i en fjädervåg och kolla hur mycket kraft/kg du lägger på betet vid ett kraftigt mothug med lite lina ute. Dessutom har du en fisk som följer med och inte en fast punkt som när du provar med vågen.

Knycker en Gädda till när du lyfter den i en lippgrip eller med gälgreppet utan stöd för buken så kommer hela fiskens tyngd plus kraften av gungningen på ryggrad och käke. Det ger en stor skilnad.

Kommentera

Tjena Jögge. Nästan samma svar postat i samma minut! Tyvärr kan vi inte fånga "Laban" samtidigt. På den punkten måste en av oss vara först, frågan är bara vem...

MVH Jocke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen