Vilken dragbil kör du? Vad ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken dragbil kör du? Vad ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som kan dela med sig av erfarenheter eller synpunkter på bilen Nissan Qashqai som kombinerad familjebil och dragbil till båten? Är den med fyrhjulsdrift, diesel-automat och kring 2011-2012 års modell som är av intresse att få veta mer om.
    Senast ändrad av Team CTM; 2015-07-13, 18:26.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Inte mer än att en kompis är inne på sin andra nu.
      Den första var en bensinare och lite törstig så när det var dags för byte blev det en diesel den här gången. Men om jag inte missminner mig helt är det manuell låda i den.
      Hur som helst, han är skitnöjd med bilen och trailar en Höga Rodd 510 utan några som helst problem.

Qashqaien har väl även vunnit en rad utmärkelser nu och är ansedd som ledande i den storleksklassen.
      Så jag gissar på att det är ett ganska säkert köp.

Kommentera

• Någon som har erfarenhet av en Fiat Freemont Black Code diesel som dragbil?
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
          Någon som har erfarenhet av en Fiat Freemont Black Code diesel som dragbil?
          De får bara dra 1100kg bromsat eller 450kg obromsat. Lite i förhållande till bilen kan man tycka.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

• Nya XC70 D4 AWD Classic modellerna är riktigt prisvärda nu med tanke på hur mycket bil man får för pengarna. Sedan att den byggs i Torslanda och bidrar till mer jobb inom Sverige är valet enkelt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
              Nya XC70 D4 AWD Classic modellerna är riktigt prisvärda nu med tanke på hur mycket bil man får för pengarna. Sedan att den byggs i Torslanda och bidrar till mer jobb inom Sverige är valet enkelt.
              Sen är det -10% på redan hårt prissatta modeller vilket ger yttligare runt 35.000:- rabatt.

Bilar för en bra bit över 400 kostar runt 315-320 efter kampanj och rabatt.

Fördelen med Volvo att det är -10% via lrf. Jag fick bara 7% på kampanjpriset på Mitsubishin men cashback på 5400:- om jag inte minns fel. Så inte fullt 10% motsvarar det.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ja extremt lågt, den lär klara oordentligt mer, finnas ju många mindre och klenare bilar som man får dra 750kg obriomsat, så vet inte hur man ska göra där, köpa bromsat kanske..

Kommentera

• Men en Freemont ligger ju på runt 300-320?

Då är du uppe i samma pris jag kom undan med mitsubishin med takräcke, takbox, motorvärmare, full uppsättning dubbade nokian mm. Då är det ju business med läderklädsel, backkamera, elbaklucka, stora stereon med baslåda från RF, 18" mm som standard.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

• Hjälp nu en stackars dåre som inte kan något om bilar och motorer.

Ska byta bil och undrar nu över detta med diesel motorer, alla säger att en diesel är starkare än en bensinare, men hur mycket starkare?

Säg som exempel att jag behöver en 4 hjulsdriven bensinbil på 175hk för att få upp båten i en relativt brant naturramp, hur många hk behöver jag då i en dieselbil?

Förstår att jag inte kan få några exakta svar pga olika bilars övriga egenskaper, men höfta till lite mellan tummen å pekfingret så jag iaf kan få ett riktmärke i sökandet.

Kommentera

• 175hk är såklart lika mycket i en bensinbil som i en dieselbil.

Däremot så har en dieselbil på 175hk säkert mellan 300-400nm i vridmoment.
                      En bensinbil på 175hk kanske har max 250nm i vridmoment.

En annan stor fördel med dieselbil är att de har sin vridmomentstopp på betydligt lägre varv än vad en bensinbil har.

Så en dieselbil är alltid att föredra om ovanstående siffror är det man är ute efter.

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 460 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art