C&R i vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R i vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Åbbe
    Att man inte fått upp en blind gädda kan ju bero på att den inte kan jaga då!?!?!?!?! Sen kan du ju fråga gäddan om den är blind oxå... Sicket idiotiskt resonemang! 2-3 grader varm är gäddan när isen ligger, om du inte visste det så är en gädda kallblodig och håller alltså samma temperatur som omgivningen. Om nu gäddan håller 2-3 grader och luften är -5 kan du ju räkna ut själv hur fort fiskens yttre delar (ögonen) kyls ner till 0 och under. Alltså jag anser att fiskar ska avlivas då de har varit uppe ur vattnet i minusgrader om inte huvudet är under vatten hela tiden.
    Alltså det är ju inte så att ögonen fryser sekunden efter att de kommit upp ur vattnet. Det tar ju en liten stund, sålänge man blöter fisken med jämna mellanrum när den är ovanför isen bör de inte vara några problem. Sedan är det ju självklart att man inte drygar sig för mycket utan gör allt snabbt och smidigt samt att man inte fiskar när det är FÖR kallt.
    Att klubba all fisk som vart med huvudet ovanför isen känns väldigt onödigt.
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Mina personliga tankegångar som jag anser vara de bästa(jag är övertygad om att de är BRA):

1. Du krokar loss gäddan i hålet med så lite gädda över ytan som är möjligt. Under drillen fixar din kompis fram alla verktyg, lägger måttbandet på vågsäcken och har allt klart.

2. Kastar snabbt upp gäddan på/i vågsäcken och ser då snabbt längden. Lyfter upp säcken och hänger i vågen, ser snabbt vikten.

3. Ner med gäddan i hålet en lite stund

4. Plocka upp fisken för några (inte 25) snabba kort. Sedan är det klart!

Det helt klart viktigaste är att man är SNABB med gäddan i luften och att man framför allt ANNAT PLANERAT vad man tänk göra då drömgäddan sitter på kroken så man inte börjar leta efter tången när fisken ligger på uppe i kylan. Hittar inte kamera, os.v.

Då kan man lika gärna dunka ihjäl fisken direkt tror jag.

M.V.H Markus
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
        kan du förklara återfångst av gäddor som har fångats vi temperaturer under -5? jag tror du bara letar argument att få ta hem fisk och visa upp för din mamma.
        Även lake har vi haft återfångster av. En vi tog förra året under minusgrader har vi redan fått upp ytterligare en gång iår.

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Det är inte bara gäddans ögon som man bör tänka på!

Visst är det viktigt för att inte säga självklart att förhindra att gäddans ögon "inte fryser till blindhet".

Jag tycker att det även finns andra "detaljer" att tänka på när man fiskar gädda C&R på isen under vintern. Även under en varm dag i tex. mars, kan ovarsam hantering leda till att man orsakar gäddan en plågsam död.

Gäddhonornas (de stora gäddorna) har börjat att "bilda romsäckar" som kan skadas om man bollar om kring på dem, romsäcken lossnar och börjar rutna i fisken med resultat att gäddan dör. Och det var nog inte så vi hade tänkt oss det hela.

Självklart ska man alltid hantera en landad fisk varligt och försöka vara så försiktig som möjligt. Men framförallt innan leken.

Men vad vet jag...

// Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
            Lakar använder inte synen i samma utsträckning och är tydligen ofta blinda eller har mycket dålig syn.
            Det har du helt rätt i. Vi har fått lakar med bara ett öga. Hur vet man om laken är helt blind? Kan man se på ögonen eller kan de se ut "som vanligt". Jag fick uppfattningen om att ögonen ser "normala" ut så är de ok. Ögat på denna laken såg normalt ut båda gångerna vi fick den och jag antar att ett blint öga efter ett år inte ser likadant ut som ett fungerande. Kan de vara så att de skade ögonen trillar/ruttnar bort efter en tid? Rätta mig om jag har fel.

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Nja, vet inte. Är en kompis som sa att han hade läst att lakar har mycket dålig syn eller är helt blinda. Man kan ju dessutom tänka sig att en bra syn är helt meningslös där nere i beckmörkret. Mullvadar är ju också helt blinda men hittar föda ändå.
              skall tillägga att denna fisken bara hade ett öga, det andra var borta redan första gången vi fick den. ja det kan inte vara mycken man kan s mitt i natten tio meter ner i mörkt vatten...
              ok, laken kanske var ett dåligt ex då den uppenbarligen klarar sig även utan ögon.

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                kan du förklara återfångst av gäddor som har fångats vi temperaturer under -5? jag tror du bara letar argument att få ta hem fisk och visa upp för din mamma.
                Jag plockar inte hem någon fisk för att visa mamma det kan jag lova. Men jag slår hellre ihjäl en gädda som jag inte vet om den klarar sig eller inte än o släppa tillbaka den för att den "kanske" kommer klara sig. Kan jag så krokar jag av en gädda i vattnet oavsett årstid. Men en sak är säker, en gädda utan synen är en död gädda. Och det jag undrar är om det är någon som vet med all säkerhet att en gädda inte skadar synen av att vistas ovanför vattenytan i 4-5 minus eller kallare? För vet man inte säkert så tycker jag det är ansvarslöst att chansa. upp ur vattnet o ner igen på en eller två sekunder är ju klart de klarar men kanske inte i en halvminut eller mer? Jag vet inte själv vad som är sant eller falskt men det tål o tänkas på nu när det börjar närma sig vinter o det superroliga isfisket startar.
                Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Nja, vet inte. Är en kompis som sa att han hade läst att lakar har mycket dålig syn eller är helt blinda. Man kan ju dessutom tänka sig att en bra syn är helt meningslös där nere i beckmörkret. Mullvadar är ju också helt blinda men hittar föda ändå.
                  Har även jag läst Därför det är bra att dunka hårt i botten samt använda plastremsor som ger massa vibrationer tror jag ?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Åbbe
                    Jag plockar inte hem någon fisk för att visa mamma det kan jag lova. Men jag slår hellre ihjäl en gädda som jag inte vet om den klarar sig eller inte än o släppa tillbaka den för att den "kanske" kommer klara sig.
                    du kan väl aldrig veta helt säkert om den kommer överleva?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskekorpen
                      du kan väl aldrig veta helt säkert om den kommer överleva?
                      till 99% säkerhet då. Om du fiskar på hösten och krokar en fisk i överläppen och drar in den direkt och krokar av den i vattnet så är lär den nog överleva. Men det är inte det jag menar utan om det är en uppenbar risk att gäddans ögon skadas så är det ju dumt o chansa om man inte är säker eller? Risken att gäddan ska dö ökar ju avsevärt om det är synen eller gälarna som drabbas av skada. har fått upp och även sett andra få upp gäddor med endast ett öga och de har alla varit betydligt magrare än normalt.
                      Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 425 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art