C&R i vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R i vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tool
    Är tyvärr lite dåligt insatt i fiskens ögon...men jag undrar om inte gäddans ögon borde fara illa av sommarens extrema hetta där vattnet kanske är 15 och luft tempen 30+ om den tar stryk av -2 grader.

Hur som helst tror jag inte att vattnet som fuktar ögonen på gäddan hinner frysa på den tid gäddan är över vattnet om man är relativt snabb med återutsättning. Man får helt enkelt räkna på hur snabbt en uppskattad mängd vatten ändrar temp från 2grader till -1grad.
    Värme påverkar inte vatten på samma sätt som kyla. Vid kyla övergår vatten till fast form det inträffar inte vid värme. Så det går inte o jämföra.
    Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Jag tänker iaf köra C&R i vinter!

Tycker som många andra skrivit -> Gäddan har iaf större chans att överleva om man släpper tillbaks den än om man klubbar den

Viktigaste regeln är att inte fiska när det är lägre temperatur än -10 grader... Det som jag lärt mig iaf. Tror inte många har speciellt bra kunskap om hur snabbt ögonen fryser på fisken... Men jag "tror" den tål minst 1 min om man öser vatten på den under tiden den är uppe på isen...
      Viktigt att inte lägga gäddan rakt på isen också, ha exempelvis ett liggunderlag lr dylikt... Det håller ju temperaturen bättre och blir lite mjukare för fisken att ligga på.

Ursprungligen postat av Åbbe
      Om man då får en stor fisk så och vill väga eller mäta den så borde man enligt mitt tycke först slå ihjäl den eller kroka loss den i vattnet (vilket kan vara väldigt kallt) o skita i foto o mäta/väga.
      Enligt mitt tycke... Troligt att man släpper tillbaka en 10 klubbare utan att fota/mäta den? Ännu mindre troligt att man klubbar en stor gädda :/

Annars var det väldigt intressant att läsa Åbbe... fast än att jag inte håller med dig med om klubbandet...
      Givetvis tar man åt sig om all information som finns! C&R metoder skall ju hela tiden försöka förbättras... Vem vet, snart kanske vi har ett stort akvarium bak på pulkan med varmvatten i... då borde det funka! Eller?

Är lyckan att fånga fisken eller att äta den?

Kommentera

Ismete

Lat gaddan vila i vinter. Gaddfisket har okat explosionsartat sista aren. Det ar manga fler som fiskar nu. Varfor ismeta det var ju klargjort forra vintern att det kunde knappast raknas som sportfiske om man tar gaddan pa ismete
        saxat fran fnu" Sedan gjorde vår Länsfiskekonsulent en djupdykning bland §§ och förarbeten till lagar och kunde meddela att ismete med ett spö är tillåtet inom det fria handredskapsfisket (om man kan hävda att man tillfälligt lägger ifrån sig spöt). Vidare att två spön eventuellt kan inbegripas (eftersom redskapet skall föras "från hand" och man har två händer) men att fler spön inte kan tolkas ingå i det fria handredskapfisket. Detsamma gäller så kallat "flerspömete". Ngn sa att ismete ar som metadon for heroinisten. javligt sant! Jag vet att det ar latt for mig att sitta i USA och saga vad som ska goras i Sverige. Alla gor som de sjalva tycker, men ett ismete PB ar precis det samma som ett angel pb i mina ogon. Hoppas att Svenskan osv slutar acceptera ismetade gaddor. Nar var solen kommer visst dra ut pa isen med polarna och dra ett par pikes och ett par bira, men jaga inte pb'n hela vintern pa de kansligaste omraderna i skargarden.

Kommentera

Varför ismeta när man kan fiska HÖ?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
            Varför ismeta när man kan fiska HÖ?
            För att det är riktigt bögigit att fiska HÖ!
            Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Bögigit, vad menas med det?
              Nej, ismete är ingen höjdare, farligaste (om det nu skall anses hetrosexuellt
              att göra farliga saker) fiskesättet enligt mig, om man ser antal fisketimmar/omkomna.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ismete är skitkul Jag kör alltid C&R då. Bara man är varsam och ser till så det går fort, skall det nog inte var någon fara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 475 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art