C&R i vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R i vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Marinbiologer lr??

Många på denna sajt tycks vara högt skolade marinbiologer med mkt bestämda åsikter vad en gädda tål och inte tål.....hur vet ni att det ni pratar om stämmer. Har ni fått upp samma gädda igen och sett att den överlevt behandlingen?? Vart kommer exempelvis detta om frusna ögon ifrån...?

Jag menar med detta att jag inte på nått sätt vet något i frågan och vill inte dömma någon här. Vill mest veta om det mesta som sägs är rena antaganden eller grundar sig på seriösa vetenskapliga resultat??

Kommentera

se tex värmländska sörtjärn och lusten som två bra exempel på att en gädda klarar sig en stund ovan ytan i olika temperaturer vet ej hur länge fiskarna har varit uppe och hur kallt det har varit. Men jag kan nog med säkerhet säga att några fiskar som fångats i dom här vattnen har varit uppe i över -5 c och återfångats utan täcken på blindhet trots att det inte har tagit 20 sekunder att kroka lös och fota, väga, mäta och pussa fisken eller vad man nu gör skulle mer tippa på att en fisk är upp 1-2 min från vattnet och dom verkar ju klara det utan större men. Men jag kanske har fel????

Kommentera

Ursprungligen postat av Åbbe
        till 99% säkerhet då. Om du fiskar på hösten och krokar en fisk i överläppen och drar in den direkt och krokar av den i vattnet så är lär den nog överleva. Men det är inte det jag menar utan om det är en uppenbar risk att gäddans ögon skadas så är det ju dumt o chansa om man inte är säker eller? Risken att gäddan ska dö ökar ju avsevärt om det är synen eller gälarna som drabbas av skada. har fått upp och även sett andra få upp gäddor med endast ett öga och de har alla varit betydligt magrare än normalt.

Chansen att gäddan ska överleva är väl hur som helst större om du släpper tillbaka fisken än bonkar den? Tror nog att gäddan har rätt bra läkkött även om den kanske blöder lite. Har tex fångat en gädda utan stjärtfena 2ggr och gäddan hade ökat ett halvkilo i vikt andra gången. Men frusna ögon vågar jag tyvärr inte uttala mig om, i värsta fall kanske den dör och blir mat åt någon kräfta eller lake, men den har iaf fått chansen att överleva.

Kommentera

Och dött en plågsam död... Det vet man ju inte. Vad gäller utbildade marinbiologer på sidan så är jag en av dem (nästan) Har läst i 3 år och har 1½ år kvar att läsa. Så helt utan kött på benen är jag inte. En fenskada är inte det samma som en skada på gälar eller synen det kan jämföras med en människa. Om du bor helt själv i skogen utan någon som hellst kontakt med andra människor så skulle du troligtvis klara det utan en hand men du skulle dö om du blev blind eller ramlade ner på en gren som punkterade din lunga. Någon här sa att de hade återfångat några gäddor i värmland som TROLIGTVIS varit över ytan i 5 minusgrader men återigen så är det "troligtvis" aldrig med 100% säkerhet. Sen kanske en gädda klarar av att vistas i minusgrader en ganska lång stund utan frysskador på ögonen men det har jag väldigt svårt att tro då en gädda max håller 3 graders kroppsvärme under isen och yttre delar kanske ännu lägre. Så jag står fast vid att ögonen tar skada väldigt fort i minusgrader.
          Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

åbbe du har ett problem, det finns inget som understyrker det du säger. men alla har vi ju ståndpunkter och övertygelser om vad som gäller i fiskvård. jag tror som många andra verkar tro att skadorna blir mindre om man sköter det på ett snyggt och proffsigt sätt.

en offtopic fråga. får du nå jobb när du bli klar?
            Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

en blöt handduk över ögonen hjälper nog rätt bra vid minus...

Kommentera

Och dött en plågsam död... Det vet man ju inte. Vad gäller utbildade marinbiologer på sidan så är jag en av dem (nästan) Har läst i 3 år och har 1½ år kvar att läsa. Så helt utan kött på benen är jag inte. En fenskada är inte det samma som en skada på gälar eller synen det kan jämföras med en människa. Om du bor helt själv i skogen utan någon som hellst kontakt med andra människor så skulle du troligtvis klara det utan en hand men du skulle dö om du blev blind eller ramlade ner på en gren som punkterade din lunga. Någon här sa att de hade återfångat några gäddor i värmland som TROLIGTVIS varit över ytan i 5 minusgrader men återigen så är det "troligtvis" aldrig med 100% säkerhet. Sen kanske en gädda klarar av att vistas i minusgrader en ganska lång stund utan frysskador på ögonen men det har jag väldigt svårt att tro då en gädda max håller 3 graders kroppsvärme under isen och yttre delar kanske ännu lägre. Så jag står fast vid att ögonen tar skada väldigt fort i minusgrader.
                Får väl tillägga att jag har varit med och tagit upp samma 8kg;s firre vid tre olika tillfällen en vinter. Och det var min första ismetegädda, så något tänkade ang. kyla m.m fanns inte Dock snackar vi ingen rekordtid ovan isen, men det var ju inte precis, väga, kort och fort som fan i.
                sigpic

Kommentera

Nää, man vet inte. Jag vet inte heller om det är vidare smart eller inte och jämföra fiskar och människor. Men kan du så kan jag.

"Låt oss säga att jag är en kvinna och någon ruskar tag i mig så våldsamt att mina äggstockar lossnar. Då behöver jag rätt snabbt vård, och om jag inte får det kommer jag så småningom att dö. Jag har svårt att tänka mig att en sådan död är allt annat än plågsam."

Att en gäddhonornas romsäckar är känsliga och speciellt innan leken är något jag bara har läst och hört, inget jag till 100% vet.

// Ivman

Kommentera

frågvis

Är tyvärr lite dåligt insatt i fiskens ögon...men jag undrar om inte gäddans ögon borde fara illa av sommarens extrema hetta där vattnet kanske är 15 och luft tempen 30+ om den tar stryk av -2 grader.

Hur som helst tror jag inte att vattnet som fuktar ögonen på gäddan hinner frysa på den tid gäddan är över vattnet om man är relativt snabb med återutsättning. Man får helt enkelt räkna på hur snabbt en uppskattad mängd vatten ändrar temp från 2grader till -1grad.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                      åbbe du har ett problem, det finns inget som understyrker det du säger. men alla har vi ju ståndpunkter och övertygelser om vad som gäller i fiskvård. jag tror som många andra verkar tro att skadorna blir mindre om man sköter det på ett snyggt och proffsigt sätt.

en offtopic fråga. får du nå jobb när du bli klar?
                      Jo alla vattenbaserade vätskor utom de med alkohol iblandat fryser då de når minusgrader. Och jag lovar, ett öga som når minusgrader bara lite grann på det yttersta skicktet tar skada. Ögon är uppbygda med en skyddande hinna längst ut som är vattenbaserad och fryser tappar den sin funktion eftersom vävnaden dör.

Jag har just nu ett studieuppehåll på ett år för att kunna komma tillbaka fräsh igen sen, men mina planer är att de sista 1½ åren ska jag fördjupa mig i limnologi alltså sötvatten och då framförallt inrikta mig på toppredatorer och vattenkvalitè. Jag hoppas jag kan få något jobb inom det sedan, kanske blir det forskning.

Vad gäller romsäckar så låter det inte heller helt ologiskt då gäddans kropp är byggd för att "sväva" fritt i vattnet utan någon som tar eller trycker på den. Ytterligare en tanke man borde ställa sig inan man fiskar gädda innan leken och från vårisarna.
                      Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 475 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art