C&R i vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R i vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R i vinter

Har en liten intressant frågeställning.
    Om du fiskar på vintern från isen då det är en 4 minus eller ännu kallare och du får en fisk, hur illa skadad blir fiskens ögon av den kylan? De borde ju bli förstörda ganska omgående då de fryser snabbt. Om man då får en stor fisk så och vill väga eller mäta den så borde man enligt mitt tycke först slå ihjäl den eller kroka loss den i vattnet (vilket kan vara väldigt kallt) o skita i foto o mäta/väga. Om man nu ändå släpper tillbaka fisken så kan man ju riskera att den är helt blind och kanske går en svältdöd tillmötes. Någon som har någon annan uppfattning eller någon annan information eller delar uppfattning? Alltså min regel borde bli att ingen C&R om fisken varit över vattnet vid många minusgrader.
    Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

om du har is i magen så ska jag ge dig alla svaren om 2 år=)
    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

men min generella uppfattning är att -10 är totalt förbjudet att ens ha ute ute ett spö.! annars så gäller det att ha avkrokningsmatta och ett öskar som man kan ösa ögongen med. hålla gäddan i hålet är jag ingen större fan utav. man skadar dom alldeles för mycket mot iskanten.

Kommentera

-10

Nej självklart inte -10! Men det räcker ju med -5 för att en 2-3 gradig gädda ska frysa ögonen av sig på en väldigt kort tid.
        Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

finns det någon som har fått upp en blind gädda? minus 2-3 grader. då kan man ju flytta från norrland om den rekomendationen skulle gälla

Kommentera

även minus fem skulle göra fisket i norrland lika sällsynt som en vitryggad hackspett i pajalla. i månaderna december-slutet av feb

Kommentera

Att man inte fått upp en blind gädda kan ju bero på att den inte kan jaga då!?!?!?!?! Sen kan du ju fråga gäddan om den är blind oxå... Sicket idiotiskt resonemang! 2-3 grader varm är gäddan när isen ligger, om du inte visste det så är en gädda kallblodig och håller alltså samma temperatur som omgivningen. Om nu gäddan håller 2-3 grader och luften är -5 kan du ju räkna ut själv hur fort fiskens yttre delar (ögonen) kyls ner till 0 och under. Alltså jag anser att fiskar ska avlivas då de har varit uppe ur vattnet i minusgrader om inte huvudet är under vatten hela tiden.

Kommentera

Om du ska ta längd, vikt och något foto bör du ha en karpsäck eller en ikea-kasse eller likande. Med ett öskar bör du ösa in vatten över gäddan hela tiden. Då krävs det att du har en stor borr som kan borra stora hål.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åbbe
                  Att man inte fått upp en blind gädda kan ju bero på att den inte kan jaga då!?!?!?!?! Sen kan du ju fråga gäddan om den är blind oxå... Sicket idiotiskt resonemang! 2-3 grader varm är gäddan när isen ligger, om du inte visste det så är en gädda kallblodig och håller alltså samma temperatur som omgivningen. Om nu gäddan håller 2-3 grader och luften är -5 kan du ju räkna ut själv hur fort fiskens yttre delar (ögonen) kyls ner till 0 och under. Alltså jag anser att fiskar ska avlivas då de har varit uppe ur vattnet i minusgrader om inte huvudet är under vatten hela tiden.
                  kan du förklara återfångst av gäddor som har fångats vi temperaturer under -5? jag tror du bara letar argument att få ta hem fisk och visa upp för din mamma.

Kommentera

argument för att ta hem fisk? tsss tsss tsssssss. äta är bästa argumentet.
                    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 476 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art