billiga ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

billiga ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• billiga ekolod?

Jag har kollat runt lite i forumer men inte hittat det jag söker.

Söker ett lod som skall hitta betesfisk ge bra uppfatning av botten och struktur.
    Och vara lätt använt.
    Skall vara smidig så vi kan flytta till annan båt.

Pris ja så billig som bara möjligt.

Färg är inget måste. Plotter värdesätta vi ej i dagsläget.

Är helt okunig i ämnet så alla åsikter och svar är välkommet.
    Även om någon kanske har ett beg att sälja

Har ett föga använt Lowrance elite 4x (alltså endast 2d ekolod i färg) jag kan tänka mej sälja då jag bytt upp mej.
    Enkelt att montera portabelt, skruva fast på en verktygslåda, fixa sugkopp/givarhållare och greja lite med kablarna så är det bara att tuta o köra.
    Väldigt fint skick och nypris var väl 1200 ungefär på rea, skicka ett bud om du är intresserad.

Kommentera

Lowrance Elite 4x HDI koster ca 2.000,- og er et glimmrende budsjettalternativ med 4,3" fargeskjerm og et godt ekkolodd. For bunnstruktur har den også Downscan, som er et glimmrende verktøy for å se struktur. (Finnes også med kartplotter til ca 3.000,-)

Alt du trenger for å lage det portabelt får du på Biltema til noen hundrelapper, men det finnes også en egen portabel løsning.
      Team Colibri

Kommentera

Jag har ett portabelt eagle cuda 300. Drivs med 8st AA batterier. Skicka pm med bud om du är intresserad.

Kommentera

Gamla elit 4 har bara 3,5 tums skärm. Har ett som jag tänkte använda som fiskelod (vertikal) när jag bytte upp mig till Elit 5 HDI. Men jag upptäckte snart att skärmen var alldeles för liten... Har därför gått tillbaka till mitt svartvita femtumslod som funkar f-n så mycket bättre. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: storlek slår färg! Nu kan det bero på att jag fiskat några år enbart med svartvitt lod. Måhända är det lättare att lära sig vad man ser med ett färglod.
          Men - satsa i så fall på nya Elit 4 X HDI som i alla fall har lite drygt fyratumsskärm. Annars står du snart med ett svårsålt lod som du upplever allt för litet...
          Skitfiske!

Kommentera

Har ett eagle cuda 300 som funkar bra till de. Skicka ett pm!

Kommentera

Ja nu har alla skrivit om x4 och x4 elit. Men man får ju även hdi för bara några hundringar extra.
              Är det något som är värt? För nack delar? Man kan ju även köpa elit x3 den nya modellen för 1000lappen är den något att ha?
              Fast flera jag pratat med tycker allt under 5" är meningslöst och inte visar tillrekligt bra?
              Känner mig lite vilsen i lod djungeln.

Kommentera

Les posten min en gang til.

Større ER bedre, rett og slett fordi du ikke behøver å sitte med nesen helt inntill skjermen for å se skikkelig. Da jeg var liten hadde vi en TV på 20", og jeg mener å huske at jeg fikk med meg barne-TV på den men jeg satt inntill skjermen. I dag har jeg 52" i stuen og jentungen sitter fortsatt med nesen inntill skjermen. Med andre ord er skjermstørrelse ganske subjektivt når det kommer til hva man ha...
                Team Colibri

Kommentera

Som jag redan skrivit: elit x4 har 3,5 tums skärm, elite x4 hdi har en skärm på 4,3 tum. Och den skillnaden är väsentlig. En 3,5 tums skärm är för liten! Sen går att se på men allt bli lite för litet och översikten dålig. Bättre med en stor svartvit skärm än en för liten färgskärm.

Kommentera

Men man kan ju köpa x5 för 1600kr så ni tycker jag skall satsa på det? för att gå upp en nivå till och lägga från 3500kr känns som att det vill jag inte lägga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85