Upphängare via dubbel grinner knut?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängare via dubbel grinner knut??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Upphängare via dubbel grinner knut??

    Hej.
    Håller på och förbereder tafsar inför kommande öringsäsong. Nybörjare som jag är så försöker jag göra rafsar med en fluga 30-50 Cm framför betet. Denna upphängare har jag gjort m.h.a en dubbel grinner knut där jag använder ena sidan av överflödet och knyter en fluga på ändan. Var jag än läser på nätet så står det att man ska via en upphängarknut eller en kirurg knut knyta upphängaren. Jag testade med kirurgknut och då gick den av när jag drog i linan lite. Då testade jag med upphängarknuten då såg det för jävligt ut. Då fick jag iden att göra en dubbel grinner och använda överflödet till att knyta min fluga.
    Så nu undrar jag om denna håller, eller kommer jag att bli av med flugan vid första ryck från fisken? Och ifall denna håller.....varför är det inga "experter" som rekommenderar eller ens nämner denna knut som alternativ för upphängaren?
    Otroligt tacksam för svar/råd/tips från er som har varit med ett tag.
    Tack!!!

  • #2
    Den här varianten ser ju onekligen intressant ut;
    http://www.skanskakustfiskeklubben.s...nde-upphangare

    Kommentera


    • #3
      Kan inte tänka mig att en dubbel grinner (om du med det menar den knut som man normalt skarvar två linor med) inte skulle hålla. Nackdelen är väl att det blir en ganska klumpig knut.

      Den knut jag oftast använder är väl det man oftast kallar "upphängarknut" och är det den du inte får till?
      Click image for larger version

Name:	sistknot.jpg
Views:	1
Size:	10,9 KB
ID:	1776973

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Kan inte tänka mig att en dubbel grinner (om du med det menar den knut som man normalt skarvar två linor med) inte skulle hålla. Nackdelen är väl att det blir en ganska klumpig knut.

        Den knut jag oftast använder är väl det man oftast kallar "upphängarknut" och är det den du inte får till?
        [ATTACH=CONFIG]75804[/ATTACH]

        använder också denna, väldigt simpel och funkar utmärkt

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
          använder också denna, väldigt simpel och funkar utmärkt
          Samma här men visst är det en dubbel kirurgknut det där, dubbelgrinner används väl mest när man vill skarva samman två linor.

          Kommentera


          • #6
            Kärt barn har många namn och ett av dom är kirurgknut, det är riktigt. Rent tekniskt är det ju två överhandsknopar (knutar) efter varandra...

            Kommentera


            • #7
              Hej på er och tack för alla svar. Ja det var denna knut (kirurg knuten) som inte höll. Den gick av så fort jag drog i linan lite (flourcarbon). Ifall ni använder denna knut och det håller så är det säkert jag som knöt fel. Jag får göra ett nytt försök.
              Jag har faktiskt också gjort en tafs enligt länken som Doc la upp från skånskakustfiskeklubben s.k glidande upphängare men det känns som att den kommer att trassla ihop sig i luften när man kastar.
              Tack alla för hjälpen!

              Kommentera


              • #8
                Ruskigt viktigt att du fuktar knuten ordentligt när det är fluorcarbon. Den är liksom strävare än vanlig nylon och tar mer skada om man drar den torr.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Ruskigt viktigt att du fuktar knuten ordentligt när det är fluorcarbon. Den är liksom strävare än vanlig nylon och tar mer skada om man drar den torr.
                  Jo, det gör jag självklart, men då kommer vi till nästa fråga..... är det verkligen en bra ide att göra tafsar och knutar 2-3 månader i förväg innan man ska använda dem?

                  Kommentera


                  • #10
                    Hade inte rekommenderat det, ofta som jag fiskar flera dagar på raken. Lämnar man den tafsen som suttit dagen innan och provdrar den så smäller den.

                    Och det är efter en dag ... så nej jag rekommenderar dig att göra det på plats.

                    Vidare en fråga använder du fluo mot nylon ? Eller mot flät ?

                    Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
                    Jo, det gör jag självklart, men då kommer vi till nästa fråga..... är det verkligen en bra ide att göra tafsar och knutar 2-3 månader i förväg innan man ska använda dem?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X