Upphängare via dubbel grinner knut?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängare via dubbel grinner knut??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
    Hade inte rekommenderat det, ofta som jag fiskar flera dagar på raken. Lämnar man den tafsen som suttit dagen innan och provdrar den så smäller den.

Och det är efter en dag ... så nej jag rekommenderar dig att göra det på plats.

Vidare en fråga använder du fluo mot nylon ? Eller mot flät ?
    o fan! Då har jag slösat 30m Flourcarbon! hehe. Jag gör tafsarna i flourcarbon. sätter en lekande i början av tafsen så det är klar. Sedan när d e dax för fiske så kopplar jag beteslåset från min flätlina (från rullen) till tafsen och slänger iväg d. Anledningen att jag helst slipper göra detta på plats är att det tar ändå en stund och göra det och dessutom har man inte direkt världens bekvämaste ställning när man gör det (med blåst och regn).

Kommentera

Hmm ok, ja jag säger inte att du slösat 30m fluo!

Provdra dem innan du fiskar med dem så ska du vara safe,

Jag brukar ta flätlina som skarvas med en dubbelgrinner till fluo och sedan en tåt så lång jag önskar att upphängaren ska vara och knyter på fluotafsen med en kirurgknut.

När jag är lat tar jag och skarvar fluo direkt på flätlinan, men flät är mindre skraptåligt så man lär väl ångra sig den dagen man tappar den fina öringen.

Men visst är det trist att stå på blåsiga kusten och binda knutar, jag hoppas att ditt sätt fungerar ypperligt !

Då ska jag göra likadant

Kommentera

Ja det var denna knut (kirurg knuten)
        Jag brukar slå en ögla på linan med dubbla knutar och sedan bara klippa öglan i ena änden så har jag en upphängare som funkar hur fint som helst.

Vet inte namnet på den men förr hette den bara upphängarknut.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
          Hmm ok, ja jag säger inte att du slösat 30m fluo!

Provdra dem innan du fiskar med dem så ska du vara safe,

Jag brukar ta flätlina som skarvas med en dubbelgrinner till fluo och sedan en tåt så lång jag önskar att upphängaren ska vara och knyter på fluotafsen med en kirurgknut.

När jag är lat tar jag och skarvar fluo direkt på flätlinan, men flät är mindre skraptåligt så man lär väl ångra sig den dagen man tappar den fina öringen.

Men visst är det trist att stå på blåsiga kusten och binda knutar, jag hoppas att ditt sätt fungerar ypperligt !

Då ska jag göra likadant
          Då får jag provdra de tafsar jag redan gjort innan användning och försöka följa ditt råd o tips i fortsättningen. Du har varit till stor hjälp. Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Jag brukar slå en ögla på linan med dubbla knutar och sedan bara klippa öglan i ena änden så har jag en upphängare som funkar hur fint som helst.

Vet inte namnet på den men förr hette den bara upphängarknut.
            Shit va smart! )) tack

Kommentera

Jörgens variant är en klassiker.

Men vill man ha tunnare lina till upphängartafsen så funkar det inte.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Click image for larger version

Name:	upphangar.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	1776979

Denna är en klassiker, klipp av öglan nära fästet och använd den stump som blir till att knyta upphängaren i.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
                  [ATTACH=CONFIG]75837[/ATTACH]

Denna är en klassiker, klipp av öglan nära fästet och använd den stump som blir till att knyta upphängaren i.
                  Det ska jag absolut testa. Tack!!!

Kommentera

Det ska jag absolut testa. Tack!!!
                    Jag brukar ha den när jag knyter tackel för bottenmete fast då klipper jag inte upphängaren utan trär öglan genom kroken.

När du knyter både denna och varianten jag kör med så gör en stor ögla så du kan klippa i mitten på öglan istället för nere vid knuten, om inte har jag råkat ut för att linan kröker sig mer en önskvärt.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-01-31, 06:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krakatau Visa inlägg
                      Hej.
                      Håller på och förbereder tafsar inför kommande öringsäsong. Nybörjare som jag är så försöker jag göra rafsar med en fluga 30-50 Cm framför betet. Denna upphängare har jag gjort m.h.a en dubbel grinner knut där jag använder ena sidan av överflödet och knyter en fluga på ändan. Var jag än läser på nätet så står det att man ska via en upphängarknut eller en kirurg knut knyta upphängaren. Jag testade med kirurgknut och då gick den av när jag drog i linan lite. Då testade jag med upphängarknuten då såg det för jävligt ut. Då fick jag iden att göra en dubbel grinner och använda överflödet till att knyta min fluga.
                      Så nu undrar jag om denna håller, eller kommer jag att bli av med flugan vid första ryck från fisken? Och ifall denna håller.....varför är det inga "experter" som rekommenderar eller ens nämner denna knut som alternativ för upphängaren?
                      Otroligt tacksam för svar/råd/tips från er som har varit med ett tag.
                      Tack!!!
                      Hej Hassan;

Dubbel Grinner eller UniKnot to UniKnot . http://www.google.se/images?hl=sv&q=...H&ved=0CBMQsAQ .. är tillsammans med Palomar Knot mina två favoriter bland fiskeknutar sedan jag för fyra decennnier sedan började läsa om starka fiskeknutar i den amerikanska tidningen Fishing Facts Magazine.http://www.magazine-agent.com/Fishing-Facts/Magazine ... Dessa ovan nämnda två knutar är jämfört med de flesta andra fiskeknutar otroligt starka och glider inte upp.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2015-01-31, 16:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art