Ursprungligen postat av RullTrassel
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Upphängare via dubbel grinner knut??
Collapse
X
-
-
Hmm ok, ja jag säger inte att du slösat 30m fluo!
Provdra dem innan du fiskar med dem så ska du vara safe,
Jag brukar ta flätlina som skarvas med en dubbelgrinner till fluo och sedan en tåt så lång jag önskar att upphängaren ska vara och knyter på fluotafsen med en kirurgknut.
När jag är lat tar jag och skarvar fluo direkt på flätlinan, men flät är mindre skraptåligt så man lär väl ångra sig den dagen man tappar den fina öringen.
Men visst är det trist att stå på blåsiga kusten och binda knutar, jag hoppas att ditt sätt fungerar ypperligt !
Då ska jag göra likadant
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inläggHmm ok, ja jag säger inte att du slösat 30m fluo!
Provdra dem innan du fiskar med dem så ska du vara safe,
Jag brukar ta flätlina som skarvas med en dubbelgrinner till fluo och sedan en tåt så lång jag önskar att upphängaren ska vara och knyter på fluotafsen med en kirurgknut.
När jag är lat tar jag och skarvar fluo direkt på flätlinan, men flät är mindre skraptåligt så man lär väl ångra sig den dagen man tappar den fina öringen.
Men visst är det trist att stå på blåsiga kusten och binda knutar, jag hoppas att ditt sätt fungerar ypperligt !
Då ska jag göra likadant
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag brukar slå en ögla på linan med dubbla knutar och sedan bara klippa öglan i ena änden så har jag en upphängare som funkar hur fint som helst.
Vet inte namnet på den men förr hette den bara upphängarknut.)) tack
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lex Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]75837[/ATTACH]
Denna är en klassiker, klipp av öglan nära fästet och använd den stump som blir till att knyta upphängaren i.
Kommentera
-
Det ska jag absolut testa. Tack!!!
När du knyter både denna och varianten jag kör med så gör en stor ögla så du kan klippa i mitten på öglan istället för nere vid knuten, om inte har jag råkat ut för att linan kröker sig mer en önskvärt.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-01-31, 06:59.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Krakatau Visa inläggHej.
Håller på och förbereder tafsar inför kommande öringsäsong. Nybörjare som jag är så försöker jag göra rafsar med en fluga 30-50 Cm framför betet. Denna upphängare har jag gjort m.h.a en dubbel grinner knut där jag använder ena sidan av överflödet och knyter en fluga på ändan. Var jag än läser på nätet så står det att man ska via en upphängarknut eller en kirurg knut knyta upphängaren. Jag testade med kirurgknut och då gick den av när jag drog i linan lite. Då testade jag med upphängarknuten då såg det för jävligt ut. Då fick jag iden att göra en dubbel grinner och använda överflödet till att knyta min fluga.
Så nu undrar jag om denna håller, eller kommer jag att bli av med flugan vid första ryck från fisken? Och ifall denna håller.....varför är det inga "experter" som rekommenderar eller ens nämner denna knut som alternativ för upphängaren?
Otroligt tacksam för svar/råd/tips från er som har varit med ett tag.
Tack!!!
Dubbel Grinner eller UniKnot to UniKnot . http://www.google.se/images?hl=sv&q=...H&ved=0CBMQsAQ .. är tillsammans med Palomar Knot mina två favoriter bland fiskeknutar sedan jag för fyra decennnier sedan började läsa om starka fiskeknutar i den amerikanska tidningen Fishing Facts Magazine.http://www.magazine-agent.com/Fishing-Facts/Magazine ... Dessa ovan nämnda två knutar är jämfört med de flesta andra fiskeknutar otroligt starka och glider inte upp.
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2015-01-31, 16:25.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla