Fiskrymning i Siljan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskrymning i Siljan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag retar mig lite på att "alla" säger Regnbågslax!
    Regnbågen är mig veterligen en öring.
    Jag har upprepade gånger talat om för handlare att deras vara är felmarkerad och därför ett fall av vilseledande marknadsföring.
    Personligen kan jag inte förstå varför någon vill kalla regnbågen för Lax, öringen är laxen vida överlägsen som matfisk.
    Som mat är laxen inget att hetsa upp sig över, det finns många mycket bättre och billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
      Jag retar mig lite på att "alla" säger Regnbågslax!
      Regnbågen är mig veterligen en öring.
      Jag har upprepade gånger talat om för handlare att deras vara är felmarkerad och därför ett fall av vilseledande marknadsföring.
      Personligen kan jag inte förstå varför någon vill kalla regnbågen för Lax, öringen är laxen vida överlägsen som matfisk.
      Som mat är laxen inget att hetsa upp sig över, det finns många mycket bättre och billigare.
      Hej Morten;

Regnbåge (Oncorhyncus mykiss), som bland oss sportfiskare populärt kallas för Regnbågslax finns i dag spridd över en stor del av jorden men har sitt ursprung i Nordamerika. Här kan du läsa lite mer om den populära Laxfisken . http://www.umlax.se/regnbagslax/?gcl...FfHKtAodL0EARg ..

Kärt barn har många namn!

Ps. Skaplig Mört du håller i på bilden Ds.

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Helt riktigt men jag tycker man som myndighet bör kräva att företag gör allt för att undvika ekologiska katastrofer och att förvara fisk i nät anslutet till öppna vatten är i min mening inte att vidta tillräckliga åtgärder särskilt inte när det vid upprepade tillfällen visats vara just väldigt bristfälligt. Man kan inte godta att det inte är någons fel för någon, någonstans har gjort ett generalfel när sånt här händer minst en gång varje år någonstans i en stor svensk kassodling.
        största felet har de gjort som godkänt kasseodlingen där från början...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          största felet har de gjort som godkänt kasseodlingen där från början...
          Precis. Och det gäller ju egentligen alla kassodlingar. Det borde vara förbjudet helt enkelt då risken för smittor och "rymning" är oundviklig.

Kommentera

som andra varit inne på, miljöbrott!!
            släpper företag ut några liter förorenat vatten blir det sanering av all mark och vattendrag
            runt området, böter och massor av skriverier.

Vad händer när flera ton rovdjur (ev. med parasiter och sjukdomar) släpps lös i ett vattensystem?
            Några skriverier i tidningarna.... men sen?

Kommentera

Det är ju långt ifrån första gången det händer. Det var mer debatt och rätt mkt uppmärksamhet från Länsstyrelsen i Dalarna när det var flera större rymningar, runt 2008? De bågarna lär vara döda nu, regnbågen blir ju inte särskilt gammal. Vilka konsekvenser har konstaterats från den rymningen? Är det något att oroa sig över?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 570 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85