Hemi du har fan koll på mkt=)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborrar större än svenska rekordet
Collapse
X
-
Väldigt ovanligt med abborrar med vikter runt två kilo i sjöar. Onaturliga vatten med viss påverkan, typ Oskarshamn. Då det gäller hav. Tidigare gav ju även den vanliga skärgården ifrån sig bjässar. Speciellt då Utö-Fladen, som var giftigt på 2 kilos för cirka 15 år sen. Berodde då på en mängd med mat. Och att torsken inte var nån konkurent längre. Sen har det ju blivit tvärtom i stället.
För att bli en tvåkilos får det inte vara för stor konkurens om maten. Oftast är det ju en borre tagen på våren med en massa rom som kommer upp i 2-kilosstrecket. Rommen kan ju bli 3-4 hekto. Så en 1,6-1,7 borre är en 2-kilos vid rätt tillfälle.
Vi får väl se vem som på fiskesnack lyckas med beddriften till slut i nån sjö. Oskarshamn är utan tävlan he he.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Vet att abborrar av den storleken kommer upp i sjön Båven med jämna mellanrum, det gäller bara att hitta dem. Jag har fått en del tips av erfarna fiskare så det blir nog en hårdsatsning när vattnet blir varmare.
Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
-
Sant som Scanner påpekar. Men det kan det bildas massor med grisborrar i vissa friska vatten också. Har ju ett sådant. Där det kommit upp hundratals abborrar dom senaste åren över kilot. Och det bara i en sjö. Knappt ett par kilometer lång. Där tillgång på löja är extremt. Och där det tillkommit i sättning av kräftor. Så håll noga koll på dessa sjöar ni misstänker kan ge resultat. Svårfiskade från land, kan ge ett tillskott med båt eller på vintern.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Båven har ju annars varit känd för att de riktigt stora abborrarna "stannar i växten" vid typ 1,7-1,8kg nånstans. Men kräftexplosionen i sjön kanske är på gång/redan har ändrat på det.Ursprungligen postat av pontusVet att abborrar av den storleken kommer upp i sjön Båven med jämna mellanrum, det gäller bara att hitta dem. Jag har fått en del tips av erfarna fiskare så det blir nog en hårdsatsning när vattnet blir varmare.
Kommentera
-
abborre
den va över 60 cm. och väge ca 4500gr. men som sagt fångad i nät vid provfiske. och återfick friheten.Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggEnda jag tror på är ifrån Hällers myr, samma vatten som svenska rekordet togs i, dom gjorde nått provfiske med nät och fick en abborre på 57cm som
släpptes tillbaka.
Kommentera
-
Känner bara till två abborrar över 3 kilo som jag sett bild på tagna på spö i Sverige, svenska rekordet och en som var tagen mete med mört i Kalmarsund under förbudet och återsatt, finns med i FJs årsbok för 5-7 år sen.Ursprungligen postat av Norden Visa inläggNog går det att slå men jag tror inte att det simmar 3-kilos i dom flesta abborrsjöar, inte ens 2-kilos. Det verkar inte vara många vatten som levererat riktigt, riktigt stor abborre. Det är ju knappt någon som kommit i närheten av svenska rekordet. Har för mig att Leif Krausse tog en på 2,9 men annars kan jag inte komma på någon. Och som ni ser så är den här tråden fortfarande utan bildbevis på abborrar över 3 kilo...
Den ifrån Kalmarsund är säkerligen en som stått i varmvattensutsläppet.
Personligen tror jag inte på 3 kilos borrar i Sverige i naturliga bestånd, antingen som i Hällers Myr är det inplanterat och speciella förhållanden eller så är det varmvattensutsläpp.
Kuriosa största abborren jag nånsin sett på bild kommer ifrån Australien,
fanns ett par sjöar/dammar där som nu är uttorkade som höll riktiga as till
borrar.Senast ändrad av Alessandro; 2010-06-30, 11:26.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar