Fredningstid för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredningstid för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror inte båttrafiken stör leken så mycket. Särskilt inte där fiskarna är vana vid båttrafik. De flesta som ser gäddor leka låter dem vara ifred.

När jag fiskar prövar jag att inte väsnas för mycket när jag skall till min fiskeplats, och jag upplever att de flesta andra gör detsamma. Var "bränner" 10-20 båtar omkring i lekvikar?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Intressant att du tar upp frågan om (havs)öringfske och förbud. Öringen går,som du kanske vet, när det är dags för lek upp i bäckar, åar och älvar. Där jag bor leker öringen i bland annat Norrtäljeån och där råder, liksom i så gott som alla vattendrag i länet där öringen leker, fiskeförbud under perioden 15/9-31/12. På Gotland har man utökat fredningsområdena i havet från att avse en halvcirkel med 300 meters radie från varje åmynning till att avse hela vikar. På väst- och sydkusten råder totalt förbud mot att fiska öring fram till den 1 januari. Men vi öringfiskare upplever inte att dessa förbud på något vis drabbar oss utan vi tycker att det är bra att de finns eftersom de är av stor betydelse för att öringen ska kunna reproducera sig och alltså för att vi ska kunna bedriva vår silverjakt.

Dessutom är jag inte emot eller ointresserad av gäddfiske. Det är bara så att jag, av olika skäl, de senaste åren riktat mitt fiske mot öring och abborre. Men jag har fiskat mycket gädda förr och jag kommer säkert att göra det igen. Oavsett det så ställer jag inte upp på tankegången att det skulle vara de som fiskar gädda som "äger" frågan om fredning av fisken i samband med leken. Man måste kunna lyfta blicken och se även till annat än sina egna kortsiktiga och egoistiska intressen.
      1a januari? Det hade varit underbart här på västkusten.. nää 1 oktober till 31 mars är det förbud mot öring och laxfiske här..

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
        1a januari? Det hade varit underbart här på västkusten.. nää 1 oktober till 31 mars är det förbud mot öring och laxfiske här..
        My bad, sorry,men det var mera principen som var poängen. Men rätt ska vara rätt. Tack för påpekandet (och jag hoppas att jag inte lurat ut någon...).

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
          Var "bränner" 10-20 båtar omkring i lekvikar?
          Alla vassar inom 10 mils radie från Stockholm. Bara ta en kölapp!

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Alla vassar inom 10 mils radie från Stockholm. Bara ta en kölapp!
            Ja dem ligger och fiskar kan jag tänka mig. Jag tror inte dom ligger och "bränner" omkring.

Kommentera

Ja dem ligger och fiskar kan jag tänka mig. Jag tror inte dom ligger och "bränner" omkring.
              Inte samtidigt,uppenbarligen.

Kommentera

Jag ser då och då enstaka båtar som fiskar i lekvikar men inte är de så många. Problemet är väl att det kan vara en lekvik just nu medans i nästa vik är leken färdig. Att bedöma huruvida leken pågår bara genom att titta i kalendern är svårt för att inte säga omöjligt. Men om det nu genom forskning påvisas att fiskens lek faktiskt störs så är det en enkel sak att freda den genom att sätta ett lite större datumspann.

Dessvärre är jag inte av den uppfattningen att sunda förnuftet ska råda. Inte heller en regel som inte övervakas. Det finns för många dårar där ute som knappt verkar vara läskunniga och som har ett helt annat sunt förnuft än vad jag och mina fiskekompisar har. Titta bara på hur det ser ut i trafiken. Vi har mängder med regler som inte övervakas och resultatet blir att de flesta fullständigt struntar i dem.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Jag ser då och då enstaka båtar som fiskar i lekvikar men inte är de så många. Problemet är väl att det kan vara en lekvik just nu medans i nästa vik är leken färdig. Att bedöma huruvida leken pågår bara genom att titta i kalendern är svårt för att inte säga omöjligt. Men om det nu genom forskning påvisas att fiskens lek faktiskt störs så är det en enkel sak att freda den genom att sätta ett lite större datumspann.
                  Det låter vettigt. En generell fredningstid och dessutom tillträdesförbud (året om) till vissa, för reproduktionen viktiga, vikar.

Kommentera

Väldigt många som kör fullspätta mellan platserna, speciellt när man lämnar en plats och ska vidare till nästa.

Kommentera

Här ser ni skillnaden.Ni får själva gissa vilken av båtarna som "ligger" och som "bränner".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 431 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29