Fredningstid för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredningstid för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Stockholms län har ca 2,3 miljoner invånare och dessa är inte jämnt fördelade över ytan utan hopklumpade i ett antal tätorter (medan tex Norrtälje kommun, som omfattar en tredjedel av länets yta, är att betrakta som mer eller mindre glesbygd). Det medför naturligtvis att de delar av saltsjön och Mälaren som ligger mer eller mindre inom Stor-Stockholm har ett efter svenska mått oerhört högt fisketryck. Däremot så tror jag inte att stockholmare generellt är mer fiskeintresserade än tex norrlänningar.
    Det är nog tvärtom! Norrlänningar både fiskar mer och äter
    Gädda, även om de inte vill berätta det....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    (Leif Engström)
    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-19, 15:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Det är nog tvärtom! Norrlänningar både fiskar mer och äter
      Gädda, även om de inte vill berätta det....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      (Leif Engström)
      Det där med C&R kan man säga mycket om. I norrlandsvattnen finns det så mycket gädda relativt fisketrycket att man utan vidare kan ta hem sin fångst. I vattnen runt storstaden Stockholm är fiskarna mer eller mindre tvungna att återanvända sina gäddor, i vart fall om de vill kunna fiska oftare än någon enstaka gång. Så det handlar nog minst lika mycket om egennytta som om omsorg om de stackars fiskarna.

Jag antar att det fortfarande exporteras råneågädda . brochet - till de franska guldkrogarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
        Om vi tar fisketrycket i Blekinge skärgård som exempel. Även om varje enskild sportfiskare hanterar fisken efter absolut bästa förmåga alá fiskebiolog och man utgår ifrån Fränstams studie i dödlighet bland c&r:ade gäddor så bör ändå summan av den totala mängden döda gäddor vara så stor att den påverkar utfallet av leken i antalet lagda ägg. I synnerhet med tanke på antal båtar som tidig vår hamrar i vikarna i Blekinge. Det finns en tid på året då gäddorna skapar fler gäddor. Då är min inställning att ge gäddan absolut bästa förutsättningar för fortplanta sig. Oavsett om det handlar om skarv, nätfiske från fiskeindustrin eller begränsningar i sportfisket.
        Yes jag förstår det och jag vet hur mkt tryck det är i Blekinge, fiskar där själv ibland.
        Jag är helt med på att allt sportfiske ger en påverkan (allt vi gör påverkar något annat) och att det är klart att det är tämligen onödigt att stå i en lekvik och fiska gädda. Det var inte min poäng dock. Frågan var om det blir bättre lyckad lek om du dödar en gädda innan leken än under. Ska man vara ärlig bör ju faktiskt förutsättningen vara högre att gäddan som leker redan hunnit släppa lite rom medan gäddan som dog en bra bit innan leken inte hann göra det samma år.

Lite som att laxtrollare ibland hackar på flugfiskare som fiskar på stigande lax medan de själva fiskar på samma lax och vice versa.

Så länge inte resultatet faktiskt är mätbart tycker jag inte man ska dra några andra slutsatser om det än rent känslomässiga och moraliska sådana. Allt behöver ju inte handla om mortalitet och fisketryck.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Yes jag förstår det och jag vet hur mkt tryck det är i Blekinge, fiskar där själv ibland.
          Jag är helt med på att allt sportfiske ger en påverkan (allt vi gör påverkar något annat) och att det är klart att det är tämligen onödigt att stå i en lekvik och fiska gädda. Det var inte min poäng dock. Frågan var om det blir bättre lyckad lek om du dödar en gädda innan leken än under. Ska man vara ärlig bör ju faktiskt förutsättningen vara högre att gäddan som leker redan hunnit släppa lite rom medan gäddan som dog en bra bit innan leken inte hann göra det samma år.

Lite som att laxtrollare ibland hackar på flugfiskare som fiskar på stigande lax medan de själva fiskar på samma lax och vice versa.

Så länge inte resultatet faktiskt är mätbart tycker jag inte man ska dra några andra slutsatser om det än rent känslomässiga och moraliska sådana. Allt behöver ju inte handla om mortalitet och fisketryck.
          Statistik är kul. Och ibland svårt.

Om du släpper ut en fiskare på en random fjärd i Mars så har han en viss chans att fånga en madam.
          Om du släpper ut samma fiskare på en random lekvik i Maj så har han en viss annan chans att fånga en madam.

Det faktumet spela roll.
          Om man bara tittar på betingelsen att madam är fångad så är det säkert lika stor risk för död madam och samma ickemöjliga lek.
          Men de flesta fångar fler madamer per kast i lekvik än på fjärd.
          E’ru me?

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
            Statistik är kul. Och ibland svårt.

Om du släpper ut en fiskare på en random fjärd i Mars så har han en viss chans att fånga en madam.
            Om du släpper ut samma fiskare på en random lekvik i Maj så har han en viss annan chans att fånga en madam.

Det faktumet spela roll.
            Om man bara tittar på betingelsen att madam är fångad så är det säkert lika stor risk för död madam och samma ickemöjliga lek.
            Men de flesta fångar fler madamer per kast i lekvik än på fjärd.
            E’ru me?
            Jag är med på hur du menar men jag är inte övertygad om resonemanget.
            Det är inte helt ovanligt att man under vinterpass i Blekinge som togs som exempel innan hör om båtar som landar ca 100 gäddor under en dag. Det är självklart ovanligt bra fångst och händer inte ofta men det händer. Så länge inte honfiskar uppehåller sig på helt andra ställen än hanar bortsett från under leken så torde det vara samma fiskar som fångas?

Jag har aldrig fiskat gädda mitt under lek så jag kan själv inte svara på det men det många säger är att lekande gäddor inte är särskilt huggbenägna.
            Jag har fiskat annan fisk under lek och i regel är det då näst intill omöjligt att få fisk att ta beten. Ofta är det knappt lönt att försöka.

Kommentera

Jag är för okunnig på frågan så för mig är det helt irrelevant att rösta. För mig är det emellertid självklart att inte störa fisken när den leker. Jag skulle inte gilla att någon störde mig

Dock har jag inga som helst problem med att acceptera en ev framtida fredningtid baserad på verkliga forskningsresultat. Men inte baserat på vad kreti o pleti anser.

Jag har skrivit det förut. Mitt eget fiske efter gädda har aldrig varit så bra som nu. Både fler och större fisk. Vad det beror på är väldigt enkelt att reda ut. För mig så har internet som kunskapsbank varit oerhört bra. Jag får dessa fler och större fiskar på helt andra platser än där jag fiskade för 20 år sedan. Dels så har kunskapen jag tillgodogjort mig lärt mig fiska på andra ställen. Dels har fisken flyttat på sig då bytesfisken är en helt annan idag.

Skulle jag dra slutsatser efter min erfarenhet så är pratet om gäddans svårigheter i Östersjön rent dravel. Men det tänker jag inte göra. Jag är ingen forskare, Jag har ingen övergripande information om hur fisken i Östersjön mår. Det svåra som jag anser är att sålla i informationen. Man drunknar i olika budskap. För 30 år sedan eller när det nu var så var det PCB som slog ut fisken. Den är väl borta nu. Sedan var det övergödningen som i alla fall jag själv märkte av i trosa skärgård men som verkar vara bättre numera. Torsken försvann men har kommit tillbaka, om än i mindre antal. Vad jag försöker säga är att jag anser att det behövs en ordentlig övergripande forskning på området. Man får så enormt mycket information som visar åt bägge hållen. Det är svårt att reda ut vad som egentligen är sant. En mängd olika organisationer med ett egenintresse sprider sina budskap

Det kanske redan finns en övergripande forskning men i så fall borde någon av alla oss inbitna redan uppmärksammat den. Det finns en mängd forskning gjord men inte en övergripande vad jag känner till. Fragmenterat minst sagt.

Skulle tex sportfiskarna eller länsstyrelsen införa fredningstid så skulle i alla fall jag givetvis följa reglerna.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-01-19, 22:46.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Nej ett generellt förbud 1/5-15/6 är övermaga, hellre lokala anpassningar utifrån lokala lektider och förbud i specifika lekområden.

Kommentera

Om jag inte har drömt det så är jag 99 % säker på att jag har läst en sammanfattning av en forskningsstudie angående hur fiske i lekvikar påverkar gädda. Jag är relativt säker på att det var i en fisketidning. Är inte alls säker på att jag minns rätt men någon klocka ringer om att gäddprofilen David Lundqvist var inblandad på något vis.

Problemet är att jag haft Fiskejournalen, Fiske för alla, Fiske-feber och sportfiskarnas medlemstidning sen 2002 så det tar lite för mycket tid i anspråk att gå igenom allt. Förhoppningsvis väcker det en klocka hos någon som vet vilken artikel jag menar. Skulle jag gissa så är året runt 2008 men det kan skilja ganska många år åt endera hållet. Alternativt om jag minns rätt och någon här känner Daniel Lundqvist så kanske det går att precisera närmre.

Om jag minns det rätt så var sammanfattningen att fiske under lektid hade väldigt lite påverkan på gäddan. Efter C&R så rörde sig gäddan mer under första 2-3 timmarna för att sen återgå till normalt beteende. Driften att fortplanta sig var starkare än eventuella negativa bieffekter av C&R. Iaf av vad studien hade att utläsa. Vad som däremot kunde vara mycket negativt var för mycket och för snabbt båtåkande i vikarna efter leken. Romkornen kunde ta mycket skada både av vågorna från båten och om bottenslam virvlade upp.

Nu är det som sagt taget direkt ur minnet och inget som ska ses som absolut sanning men det är så jag minns det och det har iaf format mitt agerande vid fiske före och under lek. Utifrån detta så har jag aldrig haft några problem med att fiska i lekvikar men så fort jag är med i båten så är jag en diktator när det kommer till att köra fort på ett lekområde.

Att testfiske har visat att det fångas mer gädda vid provfiske i fredade vikar är i mitt tycke genomusel forskning. Snarast så är jag förvånad över att skillnaderna inte är större. Om ni har ett hårt fiskat vatten i närheten av där ni bor så testa själva att fiska samma plats söndag eftermiddag och torsdag morgon under samma förutsättningar och bokför era resultat. Torsdag morgon vinner överlägset över tid.

Av det jag skrivit ovan så lever jag dock med tron att en hastighetsbegränsning på 5 knop i alla lekområden tills rommen kläckts har betydligt större effekt än att förbjuda fiske under vissa perioder.

Sen så är jag dock rent personligt övertygad om att sälen är det största problemet för nyrekrytering av gädda. Jag har möjligheten att fiska varje dag året runt men så fort jag varit inne på ett grundområde och sett en säl härja så vet jag att jag inte behöver åka tillbaka dit på några veckor. Det enda som möter mig är dåligt fiske och ett stort antal döda gäddor med romsäckarna avslitna. Missförstå mig rätt, jag gillar säl men ser inte riktigt poängen med att ett för stort antal sälar ska röja runt i lekområden i innerskärgården för att inom några år dö av svält för att det inte längre finns tillräckligt med fisk. Sälen tillhör vår naturliga fauna men dess utbredning nu är på tok för stor och kommer i det långa loppet varken att gynna säl eller sportfiskare.

Kommentera

Det som gör fiske på lekfisk så lockande är att mycket fisk koncentreras på en liten yta och,när det gäller arter som gädda och havsöring, koncentrationen av stora individer är hög. Gäddleken infaller dessutom i början av spinnfiskesäsongen vilket för många abstinenta fiskare innebär en närmast oemotståndlig lockelse. Men är det verkligen sport att göra det så lätt för sig som man gör när man fiskar pålekfisk i eller alldeles intill en lekvik? Är det inte,som det hete på engelska, like shoting fish in a barrel? Och om man inte ens kan urskuldra sig med att man behöver (eller åtminstone tänker använda) de gäddor man får upp som mat åt sig och sin hungriga familj utan endast vill roa sig med att dra upp och släppa tillbaka ett antal romstinna fiskar, är det då ur etisk (skjut mig om ni vill...) synpunkt försvarbart? Nu är jag i och för sig övertygad om att fiske, alldeles oavsett C&R, stör leken men även om det inte kan beläggas vetenskapligt så känns det helt enkelt fel för mig att fiska då.

Kommentera

En nackdel med gäddfiske under lektid som jag inte sett någon annan har lyft är att det blir mycket liv i små intimma miljöer. Att 10-20 stora båtar ska bränna omkring i lekvikarna borde rent teoretiskt både kunna störa själva leken och även förstöra rom utan att en endaste gädda krokat. Kanske dags för no go zoner med annan innebörd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman