Som några nämnt pågår ju ett projekt. Refisk. Så kommer nog hända något. Detta visar också att fredningarna ger resultat. Jag personligen ser positivt till detta: http://www.lansstyrelsen.se/Stockhol...es/ReFisk.aspx
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fredningstid för gädda?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggÄr den uppfattningen evidensbaserad? Alltså inte din preferens utan den att färre individer i ett gäddbestånd skulle öka chansen att någon blir grov? Rimligen borde det väl vara tvärtom. Åtminstone upplever jag att det fanns betydligt fler grova gäddor på den tiden då det var gott om gädda där jag brukar fiska. Tendenser till tusenbrödrafiering motverkas ju av att gäddan är en tämligen aggressiv kannibal så det finns knappast någon reell risk att beståndet blir för stort. I vatten där det är gott om snipor har jag ofta med framgång använt gäddfärgade wobblers, men vad vet jag?
Varför det vore intressant att få veta hur många gäddor som under fredningstiden togs på nät begriper jag inte. Rimligen borde under samma tid inga spinnfiskade gäddor ha bankats eftersom spinnfiske inte var tillåtet. Själv har jag inte bankat (eller ens fångat) någon lekgädda de senaste trettio åren och det antal gäddor jag tagit livet av de senaste fem åren kan räknas på den ena handens fingrar (och då blir pektingret och tummen över). Dessa tre har varit bifångster, i lovlig storlek, vid öringfiske. De övriga gäddor jag fått på kroken har varit antingen för stora eler för små för att få tas upp eller så har jag helt enkelt inte varit sugen på att äta gädda. Något riktat gäddfiske har jag inte bedrivit.
Jag undrar även om uppgiften om 0,5 % dödlighet vid C&R är evidensbaserad. Hur som helst är den relevant endast om det enda sättet på vilket gäddans lek kan störas genom fiske i samband med leken är att individer avlivas. Men det inns det väl knappast någon evidens för?
Det fiskar ju ändå inte jag.
Du fiskar ju inte gädda, så förstår att du gärna är emot något som inte drabbar dig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggMan säger ofta så om romstinna fiskar och lekvikar. Men handen på hjärtat.
Om samma gädda fångas och råkar dö 1 månad innan leken. Hur stor blev skillnaden i resultatet av leken?
De allra flesta fiskar som är mitt under lek hugger sällan på beten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggKan vi inte förbjuda öringfiske året runt?
Du fiskar ju inte gädda, så förstår att du gärna är emot något som inte drabbar dig
Dessutom är jag inte emot eller ointresserad av gäddfiske. Det är bara så att jag, av olika skäl, de senaste åren riktat mitt fiske mot öring och abborre. Men jag har fiskat mycket gädda förr och jag kommer säkert att göra det igen. Oavsett det så ställer jag inte upp på tankegången att det skulle vara de som fiskar gädda som "äger" frågan om fredning av fisken i samband med leken. Man måste kunna lyfta blicken och se även till annat än sina egna kortsiktiga och egoistiska intressen.Senast ändrad av lausvik; 2018-01-19, 10:58.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggKan vi inte förbjuda öringfiske året runt?
Det är den här typen av inlägg som verkligen för debatten framåt.
Om tusen år är det perfekt.
Självklart skall gäddan vara fredad under lek. Försöket i Sthlms skärgård visar ju att i de fredade områdena finns mer gädda.
Hälsar en gäddfiskare
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barabajare Visa inläggTjääna
Det är den här typen av inlägg som verkligen för debatten framåt.
Om tusen år är det perfekt.
Självklart skall gäddan vara fredad under lek. Försöket i Sthlms skärgård visar ju att i de fredade områdena finns mer gädda.
Hälsar en gäddfiskare
På dom igen
Bb
Men givetvis kommer kommer det finnas mer fisk av den sort man inför förbjud mot att fiska, det är ju logiskt.
Men det behöver ju inte betyda att beståndet är så dåligt att det behövs förbjud?
Nu vet jag visserligen inte hur mkt fiske trafik ni har där söder övers men efter att läst en del på forumet så verkar det vara betydligt mycket mer sportfiske trafikerat än här uppe i norr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVarför gick du ur?
Åren 1961 - 1973 skrev jag artiklar om fiske efter Gädda, Gös, Havsöring, Lax och vanlig Öring i Svenskt Fiske/Sportfiskaren eller egentligen så länge som min personlige vän Olle W. Nilsson, Svenskt Fiskes redaktör levde...
Olof Johansson, Fiskejournalen övertalade mig 1974 att börja skriva i den nya tidningen Fiskejournalen som han skulle vara redaktör för...
Jag var passiv medlem i Sportfiskarna fram till slutet av år 2014. Framför mig har jag tidningen Svenskt Fiske 1/2015 och insåg att jag aldrig hade tid att mer än bläddra igenom tidningen.....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
(Leif Engström)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av yooz1e Visa inläggEller hur!
Men givetvis kommer kommer det finnas mer fisk av den sort man inför förbjud mot att fiska, det är ju logiskt.
Men det behöver ju inte betyda att beståndet är så dåligt att det behövs förbjud?
Nu vet jag visserligen inte hur mkt fiske trafik ni har där söder övers men efter att läst en del på forumet så verkar det vara betydligt mycket mer sportfiske trafikerat än här uppe i norr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Lausvik;
Åren 1961 - 1973 skrev jag artiklar om fiske efter Gädda, Gös, Havsöring, Lax och vanlig Öring i Svenskt Fiske/Sportfiskaren eller egentligen så länge som min personlige vän Olle W. Nilsson, Svenskt Fiskes redaktör levde...
Olof Johansson, Fiskejournalen övertalade mig 1974 att börja skriva i den nya tidningen Fiskejournalen som han skulle vara redaktör för...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
|
9 svar
1 067 visningar
0 gillar