Fredningstid för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredningstid för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som några nämnt pågår ju ett projekt. Refisk. Så kommer nog hända något. Detta visar också att fredningarna ger resultat. Jag personligen ser positivt till detta: http://www.lansstyrelsen.se/Stockhol...es/ReFisk.aspx

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Är den uppfattningen evidensbaserad? Alltså inte din preferens utan den att färre individer i ett gäddbestånd skulle öka chansen att någon blir grov? Rimligen borde det väl vara tvärtom. Åtminstone upplever jag att det fanns betydligt fler grova gäddor på den tiden då det var gott om gädda där jag brukar fiska. Tendenser till tusenbrödrafiering motverkas ju av att gäddan är en tämligen aggressiv kannibal så det finns knappast någon reell risk att beståndet blir för stort. I vatten där det är gott om snipor har jag ofta med framgång använt gäddfärgade wobblers, men vad vet jag?

Varför det vore intressant att få veta hur många gäddor som under fredningstiden togs på nät begriper jag inte. Rimligen borde under samma tid inga spinnfiskade gäddor ha bankats eftersom spinnfiske inte var tillåtet. Själv har jag inte bankat (eller ens fångat) någon lekgädda de senaste trettio åren och det antal gäddor jag tagit livet av de senaste fem åren kan räknas på den ena handens fingrar (och då blir pektingret och tummen över). Dessa tre har varit bifångster, i lovlig storlek, vid öringfiske. De övriga gäddor jag fått på kroken har varit antingen för stora eler för små för att få tas upp eller så har jag helt enkelt inte varit sugen på att äta gädda. Något riktat gäddfiske har jag inte bedrivit.

Jag undrar även om uppgiften om 0,5 % dödlighet vid C&R är evidensbaserad. Hur som helst är den relevant endast om det enda sättet på vilket gäddans lek kan störas genom fiske i samband med leken är att individer avlivas. Men det inns det väl knappast någon evidens för?
      Kan vi inte förbjuda öringfiske året runt?
      Det fiskar ju ändå inte jag.

Du fiskar ju inte gädda, så förstår att du gärna är emot något som inte drabbar dig

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Man säger ofta så om romstinna fiskar och lekvikar. Men handen på hjärtat.
        Om samma gädda fångas och råkar dö 1 månad innan leken. Hur stor blev skillnaden i resultatet av leken?

De allra flesta fiskar som är mitt under lek hugger sällan på beten.
        Om vi tar fisketrycket i Blekinge skärgård som exempel. Även om varje enskild sportfiskare hanterar fisken efter absolut bästa förmåga alá fiskebiolog och man utgår ifrån Fränstams studie i dödlighet bland c&r:ade gäddor så bör ändå summan av den totala mängden döda gäddor vara så stor att den påverkar utfallet av leken i antalet lagda ägg. I synnerhet med tanke på antal båtar som tidig vår hamrar i vikarna i Blekinge. Det finns en tid på året då gäddorna skapar fler gäddor. Då är min inställning att ge gäddan absolut bästa förutsättningar för fortplanta sig. Oavsett om det handlar om skarv, nätfiske från fiskeindustrin eller begränsningar i sportfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av yooz1e Visa inlägg

Du fiskar ju inte gädda, så förstår att du gärna är emot något som inte drabbar dig
          Intressant att du tar upp frågan om (havs)öringfske och förbud. Öringen går,som du kanske vet, när det är dags för lek upp i bäckar, åar och älvar. Där jag bor leker öringen i bland annat Norrtäljeån och där råder, liksom i så gott som alla vattendrag i länet där öringen leker, fiskeförbud under perioden 15/9-31/12. På Gotland har man utökat fredningsområdena i havet från att avse en halvcirkel med 300 meters radie från varje åmynning till att avse hela vikar. På väst- och sydkusten råder totalt förbud mot att fiska öring fram till den 1 januari. Men vi öringfiskare upplever inte att dessa förbud på något vis drabbar oss utan vi tycker att det är bra att de finns eftersom de är av stor betydelse för att öringen ska kunna reproducera sig och alltså för att vi ska kunna bedriva vår silverjakt.

Dessutom är jag inte emot eller ointresserad av gäddfiske. Det är bara så att jag, av olika skäl, de senaste åren riktat mitt fiske mot öring och abborre. Men jag har fiskat mycket gädda förr och jag kommer säkert att göra det igen. Oavsett det så ställer jag inte upp på tankegången att det skulle vara de som fiskar gädda som "äger" frågan om fredning av fisken i samband med leken. Man måste kunna lyfta blicken och se även till annat än sina egna kortsiktiga och egoistiska intressen.
          Senast ändrad av lausvik; 2018-01-19, 10:58.

Kommentera

Jag undrar hur många lekgäddor som räddats av sportfiskare som hittat olagliga nät och ryssjor i lekvikar på tidigt vårfiske? Det är inte bara nackdelar med att folk är ute och rör sig i vikarna.

Kommentera

Tjääna
              Det är den här typen av inlägg som verkligen för debatten framåt.
              Om tusen år är det perfekt.
              Självklart skall gäddan vara fredad under lek. Försöket i Sthlms skärgård visar ju att i de fredade områdena finns mer gädda.
              Hälsar en gäddfiskare
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna
                Det är den här typen av inlägg som verkligen för debatten framåt.
                Om tusen år är det perfekt.
                Självklart skall gäddan vara fredad under lek. Försöket i Sthlms skärgård visar ju att i de fredade områdena finns mer gädda.
                Hälsar en gäddfiskare
                På dom igen
                Bb
                Eller hur!

Men givetvis kommer kommer det finnas mer fisk av den sort man inför förbjud mot att fiska, det är ju logiskt.

Men det behöver ju inte betyda att beståndet är så dåligt att det behövs förbjud?

Nu vet jag visserligen inte hur mkt fiske trafik ni har där söder övers men efter att läst en del på forumet så verkar det vara betydligt mycket mer sportfiske trafikerat än här uppe i norr

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Varför gick du ur?
                  Hej Lausvik;

Åren 1961 - 1973 skrev jag artiklar om fiske efter Gädda, Gös, Havsöring, Lax och vanlig Öring i Svenskt Fiske/Sportfiskaren eller egentligen så länge som min personlige vän Olle W. Nilsson, Svenskt Fiskes redaktör levde...

Olof Johansson, Fiskejournalen övertalade mig 1974 att börja skriva i den nya tidningen Fiskejournalen som han skulle vara redaktör för...

Jag var passiv medlem i Sportfiskarna fram till slutet av år 2014. Framför mig har jag tidningen Svenskt Fiske 1/2015 och insåg att jag aldrig hade tid att mer än bläddra igenom tidningen.....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  (Leif Engström)

Kommentera

Eller hur!

Men givetvis kommer kommer det finnas mer fisk av den sort man inför förbjud mot att fiska, det är ju logiskt.

Men det behöver ju inte betyda att beståndet är så dåligt att det behövs förbjud?

Nu vet jag visserligen inte hur mkt fiske trafik ni har där söder övers men efter att läst en del på forumet så verkar det vara betydligt mycket mer sportfiske trafikerat än här uppe i norr
                    Stockholms län har ca 2,3 miljoner invånare och dessa är inte jämnt fördelade över ytan utan hopklumpade i ett antal tätorter (medan tex Norrtälje kommun, som omfattar en tredjedel av länets yta, är att betrakta som mer eller mindre glesbygd). Det medför naturligtvis att de delar av saltsjön och Mälaren som ligger mer eller mindre inom Stor-Stockholm har ett efter svenska mått oerhört högt fisketryck. Däremot så tror jag inte att stockholmare generellt är mer fiskeintresserade än tex norrlänningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Lausvik;

Åren 1961 - 1973 skrev jag artiklar om fiske efter Gädda, Gös, Havsöring, Lax och vanlig Öring i Svenskt Fiske/Sportfiskaren eller egentligen så länge som min personlige vän Olle W. Nilsson, Svenskt Fiskes redaktör levde...

Olof Johansson, Fiskejournalen övertalade mig 1974 att börja skriva i den nya tidningen Fiskejournalen som han skulle vara redaktör för...
                      Och för det ska du ha heder och tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman