Skitfiske elr skit fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske elr skit fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja lugnt med det. Ha ha det har du rätt i, det första är grammatiskt korrekt men i sak fel och egentligen (ejeklien?) är ni alla fel ute, det är ju jag som är den bättre...
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-02, 01:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Han är bättre sportfiskare än jag.
      Han är bättre sportfiskare än mig.

Vilket är rätt?
      I mitt fall är båda fel...
      Om bara ett är rätt så känns "mig" som mest logiskt utan att vara någon expert på grammatik.
      Men visst kan man förundras över svenska språkets förfall de senaste två årtionden, och så otroligt många dyslektiker kan det omöjligt finnas. Dessutom med alla dessa felstavningsfunktioner på mobiler och tablets så borde felstavningar minska, inte öka. Jag får ett rött vågigt streck här på min datorskärm när jag felstavar ett ord.

Jag är övertygad om att den största delen särskrivningspersoner och ständiga felstavnings-personer inte är dyslektiker utan för lata för att lära sig, bry sig och ta sig tid att läsa igenom det de skriver. Men dyslektiker är en annan femma, de borde dock bli glada om man vänligt uttryckt berättar att de stavat fel så att de kan fixa felet och en text blir mer lättläst.
      Att felanvända "de" och "dem" är något jag kan bli galen på, när började så många bli helt tokiga och sluta veta när de orden ska användas och inte? Det är inte okej att inte veta. Samma sak med "ju" och "desto", googla och lär er vart respektive ord ska användas
      (Inte riktat till dig Sir, bara första raden)
      Senast ändrad av tintin_jkpg; 2018-06-02, 10:50. Anledning: redigerat pga felstavning, tro det eller ej haha. Slank med ett t i slutet på 'de'

Kommentera

”Han är bättre sportfiskare än jag.
        Han är bättre sportfiskare än mig.

Vilket är rätt?”

Detta var en kuggfråga!
        Båda varianterna är lika rätt!

”Han är bättre sportfiskare än jag.” är den äldre varianten som har ett underförstått ”är” (”än jag är”). Med ett ”är” i slutet av meningen får vi alltså två huvudsatser och därmed två subjekt. Men utelämnas ”är” så kan vi inte göra den satsanalysen. Likförbaskat är det korrekt svenska!

”Han är bättre sportfiskare än mig.” är en modernare variant. Tintin knäckte nöten. ”Han” är subjekt i meningen och ”jag” är objekt och får då den korrekta formen ”mig”.

När det kommer till att folk stavar sämre de sista årtiondena så är en delförklaring att det inte alls är så illa som vissa tror. Vi utsätts mer för människors informella skrivande via internet!

Sedan så är språket föränderligt. Förändringen kommer först och reglerna kommer sen. Det gäller t.ex. ”ju” och ”desto” som blivit ”ju” och ”ju”.

Slutligen har vi frågan ifall ett forum på webben är en plats för formellt språk eller talspråk. Det heter ju Fiskesnack, just snack!
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-03, 11:21.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Oj ja jävlar, detta var mig en het debatt. Spårade dessutom redan vid första svaret, vilket är mycke ovanligt i detta forum... Not.

Hur som tror jag största anledningen till att folk särskriver (mer?) är för att folk skriver mycke mindre svenska idag än förr (Fast man skriver lite med kompisar å familjer så är de oftast inte ens hälften av vad man faktiskt skriver på engelska till spel/fiske/hobbykompisar från andra länder)

Finns få datorspel som är på svenska, finns få utube videos som är på svenska, finns få forum som är intressanta å på svenska...

Å Gösta, jag trodde inte du kunde läsa så litet... Fan också.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Oj ja jävlar, detta var mig en het debatt. Spårade dessutom redan vid första svaret, vilket är mycke ovanligt i detta forum... Not.
            Det spårade ur redan vid trådstarten.

En, utifrån sportfiske sett, meningslös frågeställning + en gliring till en annan forummedlem = pannkaka

Jag tycket vi skött diskussionen på ett fint sätt utifrån de premisserna.

Kommentera

Det spårade ur redan vid trådstarten.

En, utifrån sportfiske sett, meningslös frågeställning + en gliring till en annan forummedlem = pannkaka

Jag tycket vi skött diskussionen på ett fint sätt utifrån de premisserna.

Kommentera

Nä, det "mesta" är väl sagt? Sånt hindrar ju inte alla och ordet är fritt men nu går jag och preppar för fiske i stället.

Kommentera

Jag tillhör nog den skaran som tycker att det är viktigt att göra skillnad på subjekts- och objektskasus, och att hålla rätt på särskrivningar.
                  Inte för att det egentligen är särskilt viktigt för mig personligen att alla gör rätt, men det är ganska ofrånkomligt - på gott och ont - att man döms efter sitt sätt att formulera sig i text, oberoende av sammanhang.

Men det kan man tycka vad man vill om. Med lite god vilja kan man förstå en mening där det är lite vajsing med subjekts- och objektsformerna.

När det handlar om särskrivningar är det emellertid helt betydelseskiljande.

"Gå alltid lätt packad i skogen" eller "Gå alltid lättpackad i skogen" betyder två helt olika saker.
                  "Svensklärare till Sköndalsskolan sökes!" är fullt begriplig. "Svensk lärare till Sköndalsskolan sökes!", å andra sidan, skapar lite misstankar om vad rektorn egentligen tycker om de anställdas etnicitet.
                  "Kycklinglever" kan vara gott på mackan. "Kyckling lever", nja, den vill man gärna inte slänga på tallriken - om man tycker att det svenska djurskyddet är något att värna om.

Kommentera

Om du nu blir så uttråkad av vändningen tråden tog...

Vad ville du med tråden?
                    Vilka svar ville du ha?

Det är lite svårt att läsa dina tankar.

För övrigt heter det:
                    Skitfiske!

Nu tacklar jag spöet. Kanske blir det multe på schemat imorgon.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 19:36.

Kommentera

Om du nu blir så uttråkad av vändningen tråden tog...

Vad ville du med tråden?
                      Vilka svar ville du ha?

Det är lite svårt att läsa dina tankar.

För övrigt heter det:
                      Skitfiske!

Nu tacklar jag spöet. Kanske blir det multe på schemat imorgon.
                      Frågan står väl i första inlägget? "Heter de skitfiske elr skit fiske?"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34