Skitfiske elr skit fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske elr skit fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skitfiske elr skit fiske?

Heter de skitfiske elr skit fiske?

Nämner inga namn på personen som fick mig å fundera, men han är känd som gnällgubbe här
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Hej Snöhäst! Jag har inte så svårt att lista ut vem du menar... Nu känner jag mig inte som en gnällgubbe men är det din uppfattning så OK med mig... Som ett svar på din fråga kan jag väl säga att det är lite avgörande vad man menar. Som i alla dessa felaktiga särskrivningar som florerar på nätet, inte minst här, så får orden lite olika mening om de delas. Ett bra exempel är sjuk sköterska som ju inte alls är samma sak som sjuksköterska... Men att skita fiske torde vara tämligen omöjligt det är jag väl medveten om och det är lite i protest mot alla ignoranter som inte kan skilja på dem och de eller vet att inte använda felaktiga särskrivningar som jag gjort denna abnormitet till en del av min signatur! Så om du verkligen undrar - tänk, även om det känns jobbigt och ofta blir fel.
    Puss!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2018-06-01, 16:27.

Kommentera

Det heter skitfiske!

Kommentera

Nja. Rätt e nog Sketfeske

Kommentera

Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
          Nja. Rätt e nog Sketfeske
          Fast inte i Karskoga... Där heter det allt vad du vill förutom Snöhäst...

Kommentera

Skitfiske såklart.

Kommentera

Håller med dig Gösta. Jag förvånas över alla "hur är dem spöna?", "vilken är bäst av de?", "spinn fiske rulle", "låg profils rulle", "jigg fiske tekniker" när man redan på G. Vasas tid bildade nya ord genom sammansättning, vilket fortfarande är vanligt i Sverige ...

Någonstans försvann den insikten och den engelska "modellen" där man sällan sätter samman ord blev svensk praxis... Hur gick det till?

Man behöver inte vara gnällgubbe för att man förvånas eller blir lätt "deprimerad" över mina exempel här ovan, man funderar mest över... tja, skolans till korta kommanden... (eller tillkortakommanden?)

I alla fall om man är lite språkligt intresserad! Kanske tros det att man signalerar avslappnad ungdom om man sär-skriver orden, lite gulligt tänkt i så fall, i vart fall om man är äldre än 20 och åtminstone 12 av dem spenderades i skolan...
              Senast ändrad av anteman; 2018-06-01, 23:32.

Kommentera

Jag försöker vara hyperkorrekt när det kommer till stavning... försöker. Samtidigt stör det mig inte nämnvärt om någon skriver fel. Visst kan jag behöva läsa en gång till ibland om ord särskrivs eller om syntax och grammatik blivit lite tokig.

Det finns de som har dyslexi och då blir det lite småaktigt att agera språkpolis.

Fotnot: Det går utmärkt att skriva ”de som” eller ”dem som”... båda varianterna är korrekta! Smaka på den!
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 10:23. Anledning: Upptäckte ett grammatiskt fel.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det försöker jag också. Jo, dyslexi har jag respekt för och den saken kommer ofta på tapeten i dessa sammanhang men så jäkla mycket vanligare har den knappast blivit de senaste åren...

Allt funkar numera och t o m språkvårdare i profession har resignerat, det vet jag också men allt som går att äta smakar inte gott, över huvud taget!
                  Senast ändrad av anteman; 2018-06-02, 00:00.

Kommentera

Anteman, mitt inlägg var inte riktat till dig personligen. Jag kunde varit tydligare.

När vi ändå är igång (”vi” i betydelsen alla i tråden och alla som kommer att haka på):

Han är bättre sportfiskare än jag.
                    Han är bättre sportfiskare än mig.

Vilket är rätt?
                    I mitt fall är båda fel...
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 00:52.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 446 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art