Vad är en "stor" gädda/abborre för er? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är en "stor" gädda/abborre för er?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är en "stor" gädda/abborre för er?

Har suttit och funderat lite på detta, och dessutom teoretiserat att om man tar en ungefärlig faktor 7 på vikten mellan abborre och gädda så matchar det rätt bra över de olika nivåerna.

0.7kg gädda / 0.1kg abborre = Liten bäbisfisk, finns överallt.
    2.1kg gädda / 0.3kg abborre = Normal fisk, går att hitta rätt så allmänt också.
    7kg gädda / 1kg abborre = Stor fisk, men ändå något som man realistiskt kan leta upp på många ställen i Sverige.
    14kg gädda / 2kg abborre = Riktigt stor, ovanligt att hitta, krävs rätt vatten.
    21kg gädda / 3kg abborre = En rekordfisk, en på miljonen!

Vet inte om det här var så vettigt överhuvudtaget, men när man sitter på jobbet och arbetsdagen börjar lida mot sitt slut är det lätt att tankarna vandrar iväg på konstiga fiske-relaterade resor!

Min definition för gädda är
    -9,99 kg =pinne
    10-19,99 kg =gädda
    +20 kg = krokodil
    Abborre +1 kg.
    Gös +7 kg.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Alla gäddor över 6kg och 100cm är stora gäddor. Allt över 10 är jättestora. Över 15 enorma.
      Abborre över 1kg och 40 cm är stora, över 1,5kg 45cm jätte stora. Över 2kg o 55cm enorma

Kommentera

Jag håller på sportfiskarnas storfiskregistervikter för vad som anses som en ’stor’ fisk.

För gädda alltså 12kg och abborren 1,6kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Alla gäddor över 6kg och 100cm är stora gäddor. Allt över 10 är jättestora. Över 15 enorma.
          Abborre över 1kg och 40 cm är stora, över 1,5kg 45cm jätte stora. Över 2kg o 55cm enorma
          Jag håller med på dom här siffrorna men skulle nästan vilja sänka vikten för stor abborre något. 900gr = stor. Men i övrigt spot on med vad jag tycker.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Ganska likt mina preferenser. Dock tycker jag att en gädda på över 5 kg är en stor fisk.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Borre >1 kg, gös >5 kg, gädda >10 kg har en viss matematisk skönhet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                Har suttit och funderat lite på detta, och dessutom teoretiserat att om man tar en ungefärlig faktor 7 på vikten mellan abborre och gädda så matchar det rätt bra över de olika nivåerna.

0.7kg gädda / 0.1kg abborre = Liten bäbisfisk, finns överallt.
                2.1kg gädda / 0.3kg abborre = Normal fisk, går att hitta rätt så allmänt också.
                7kg gädda / 1kg abborre = Stor fisk, men ändå något som man realistiskt kan leta upp på många ställen i Sverige.
                14kg gädda / 2kg abborre = Riktigt stor, ovanligt att hitta, krävs rätt vatten.
                21kg gädda / 3kg abborre = En rekordfisk, en på miljonen!

Vet inte om det här var så vettigt överhuvudtaget, men när man sitter på jobbet och arbetsdagen börjar lida mot sitt slut är det lätt att tankarna vandrar iväg på konstiga fiske-relaterade resor!
                Din ranking stämmer bra överens med min uppfattning, men lägg till skicklighet i kategorin "14kg gädda / 2kg abborre."
                Gråt inte...
                båten ligger i vassen still
                full med gäddor och braxar
                full med ålar och laxar
                (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Borre >1 kg, gös >5 kg, gädda >10 kg har en viss matematisk skönhet.

Jaha, vad ska man säga om gös på 5 kg är stort.
                  Sjön jag fiskade i innan jag drog norr ut levererade en lägst vikt på ca 3,5-4,5 kg.
                  Visst fianns det smågösar o det gör det ännu men dom höll till i grundare vatten o jagade småfisk.
                  Jag har ju 17 gösar på över 7 kg varav den största på 11,26 kg.
                  Vad jag vet så levererar Ralången n Aneby fortfarande gösar på över 7 kg o även över 10 kg.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                    Jaha, vad ska man säga om gös på 5 kg är stort.
                    Sjön jag fiskade i innan jag drog norr ut levererade en lägst vikt på ca 3,5-4,5 kg.
                    Visst fianns det smågösar o det gör det ännu men dom höll till i grundare vatten o jagade småfisk.
                    Jag har ju 17 gösar på över 7 kg varav den största på 11,26 kg.
                    Vad jag vet så levererar Ralången n Aneby fortfarande gösar på över 7 kg o även över 10 kg.
                    Självklart kan man prata om vad som är stort och inte i specifika sjöar men det är ju rätt meningslöst på ett forum som sträcker sig över hela Sverige.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 433 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29